بازار خودرو یک سال پس از ریاست جمهوری پزشکیان

دولت چهاردهم در آستانه یک سالگی قرار دارد. با توجه به موضعگیریهای پزشکیان در مناظرات انتخاباتی به نظر میرسید شرایط در بازار خودرو به گونهای دیگر رقم بخورد، اما توأم شدن چالشها و مشکلات داخلی و خارجی باعث شده است که بازار خودرو یک سال پس از پزشکیان نه تنها از رکود خارج نشود، بلکه وضعیت آینده آن را با ابهام و بلاتکلیفی نیز مواجه کرده است.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، اولین سال دولت چهاردهم در حالی فرا رسیده است که بازار خودرو همچنان با رکود دست و پنجه نرم می کند، خودروسازان شرایط مساعدی ندارند، تقاضا افت کرده است، واردات نیز تعریفی ندارد و مشکلات تخصیص ارز و ثبت سفارش به قوت خود باقی است، قیمت های بازار نیز تغییر چندانی نکرده است.
این در شرایطی است که سال گذشته در ۱۲ تیرماه و در مناظرات دور دوم، مسعود پزشکیان در خصوص قیمت خودرو با بیان اینکه گفتیم خودمان می خواهیم تولید کنیم به انتقاد از وضعیت موجود پرداخت و گفت: «چه بلایی با تولید ماشین سر مردم آوردهایم؟ بنزین را در صد کیلومتر، ۲۰ لیتر مصرف میکند بعد بگوییم بنزین را گران میکنیم. مگر میشود؟ اگر بازار را باز کنیم، قابلیت ایجاد میشود نه اینکه دور خود قفس درست کنیم و بگوییم هر چه تولید میکنیم باید استفاده کنید. ما داریم از چرخه تکنولوژی خارج می شویم. دنیا خیلی پیچیده است و خود آمریکا هم از این چرخه نمیتواند خارج شود. شدنی نیست که بگوییم همه کار را خودمان انجام میدهیم. قیمت ماشینی که ۲۰ هزار دلار است، میفروشیم ۱۰۰ هزار دلار. مردم که ۲۰۰ یا ۳۰۰ دلار حقوق میگیرند، خواب آن را هم نمیبینند. مردم چه گناهی کردهاند؟»
وی همچنین در مناظره شب بعد از آن به موضوع واردات خودروی کارکرده پرداخت و گفت: «چهکار کردیم که به واردات ماشین دست دوم هم راضی شدیم، اما اجازه واردات ندادند؟ همه ماشین ها را از چین وارد کردیم و قیمت ماشین ها را چند برابر در اینجا میفروشیم. مردم را از زندگی ساده محروم کرده ایم. واردات خودرو با ارز مردم باید وارد شود. به مردم پول ایرانی می دهیم، اما جنس خارجی را ده برابر به آنان می فروشیم. واردات خودرو با ارزهای مردم آزاد می شود. اگر رقابت را آزاد کنیم و ماشین ها وارد مملکت شوند، خود به خود، خود را تنظیم می کنند. اگر ارز کالاهای اساسی مثل دارو را تنظیم کنیم بازار آزاد خود را تنظیم می کند. لازم نیست دولت دخالت کند. دولت باید ارز برای پشتیبانی را تأمین کند و بقیه را بازار خودش کنترل می کند. دولت دست از دخالت در بازار و قیمت گذاری ها بردارد.»
کمی بعد پزشکیان در یک محفل خصوصی تعرفه واردات را باج گیری خوانده بود و درصدد تغییر آن بود.
خودرو پس از یک سال در دولت چهاردهم
آیا وضعیت خودرو پس از یک سال تغییری کرده است؟ آیا شرایط خرید و دستیابی مردم به خودروهای باکیفیت و قیمت مناسب بهتر شده است؟ آیا چرخ های تولید روان تر می چرخد؟ واردات سرعت گرفته است؟ آیا حضور دولت جدید بر خودروسازی تأثیر داشته است؟ آیا وزیر صمت این دولت، اتابک، توانسته است گره ای از این صنعت باز کند؟ آیا تعرفه واردات از حالت باج گیری خارج شده است؟
با توجه به آنچه امروز دیده می شود در عمل هیچ تغییری ایجاد نشده و شرایط نسبت به گذشته وخیم تر شده است. به نحوی که خودروسازان برای پرداخت بخشی از بدهی های خود نیازمند تأمین نقدینگی از سوی دولت شده اند. البته نباید از تأثیر افزایش تنش های بین المللی، آمدن ترامپ، افزایش و شدت تحریم ها و جنگ ۱۲ روزه بی تفاوت گذشت.
در این مدت واگذاری مدیریت ایران خودرو به بخش خصوصی و آغاز فرآیند واگذاری سایپا را می توان تنها نمره مثبت کارنامه خودرویی دولت پزشکیان دانست. در این یک سال مسیر ورود خودروهای وارداتی به ایران تنگ تر و طولانی تر شده است، تولید کاهش یافته است و تقاضا به رغم کاهش قیمت کارخانه و بازار افت کرده است. به بیان ساده تر، وضعیت بازار خودرو نه تنها تغییر نکرده، بلکه شرایط بیش از گذشته سخت و چالش ها بیشتر شده است.
بازار خودرو مسعود پزشکیان واردات خودرو
source