ریسپکت پلیس شد؛ سدان گروه بهمن در لباس رزم

به تازگی تصاویری منتشر شده است که نشان می دهد خودروی ریسپکت بهمن موتور برای ناوگان فرماندهی انتظامی شهر مشهد، بهکار گرفته شده است.
خودروهای چینی در ابتدا به بازار خودرو های اقتصادی ما ورود کردند. جایی که سعیشان بر این بود تا با گزینه هایی همچون دوو ماتیز، پراید و پژو ۴۰۵ به رقابت بپردازند. پس از آن رفته رفته پیشرفت چینی ها در کنار جاه طلبی آن ها سبب شد در تمام بازار های صادراتی و هدفشان رشد کرده و به سگمنت های بالاتر و لوکس تر راه یابند. اما تین پایان ماجرای چینی ها نبود. آن ها علاقه مند به تصرف کامل بازار های هدف خود هستند؛ از خودرو های مردم عادی گرفته تا ناوگان تاکسیرانی، آمبولانس و حتی خودرو های پلیس؛ خانم و آقایان، این شما و این ریسپکت گروه بهمن در قامت فرماندهی انتظامی شهر مشهد!
از تویوتا و بنز تا ریسپکت
روزگاری در سراسر ایران وقتی صحبت از خودرو های فرماندهی نظامی و انتظامی میشد، تنها گزینه هایی همپون تویوتا و بنز در نظرمان می آمد. از جمله این خودرو های با کیفیت و پر ابهت در زمان خود می توان به بنز ۲۵۰ در دهه ۶۰ و تویوتا کریسیدا در دهه ۷۰ اشاره کرد. دهه هشتاد را هم می توان اوج این ماجرا دانست. جایی که مرسدس های E و C کلاس تقریبا اکثریت ناوگان پلیس ایران را تشکیل می دادند و شکوه و جلالی مثال زدنی را به این ناوگان می بخشیدند. البته در تمام دهه های مذکور از خودرو های فرماندهی تویوتا لندکروزر نیز نباید غافل شد. این درحالیست که پیش از انقلاب هم خودرو های آمریکایی همچون دوج کرنت در دهه ۴۰ در این ناوگان حضور داشتند. اما حالا رفته رفته با خروج برند های معتبر از ایران، گویا قرار است این عرصه به دست چینی ها بیفتد. از گک آیون گرفته که به عنوان پلیس گشت راهور مشغول فعالیت است تا اکنون که سر و کله ریسپکت در این ناوگان پیدا شده است.
شایان ذکر است که ریسپکت در اصل محصولی از برند کایی چین بوده که خود کایی متعلق به چری است. به عبارت ساده تر، ریسپکت را می توان نمونه به روز رسانی شده از چری آریزو ۷ قلمداد کرد که علاوه بر ایران در بازار های دیگری همچون روسیه نیز حضوری پر رنگ دارد.
بهمن ریسپکت چه مشخصاتی دارد؟

ریسپکت گروه بهمن یک سدان کلاس C با فاصله محوری ۲۷۰۰ میلی متر است که بیش ترین فضای کابین را در میان رقبا در اختیار سرنشینان می گذارد. این خودرو به پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو شارژر با فناوری AVL اتریش مجهز است که ۱۵۴ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۲۳۰ نیوتن متر تولید می کند. جعبه دنده این سدان بهمن موتور از نوع CVT با قابلیت تعویض دنده ۹ سرعته مصنوعی است و هنگام شتابگیری فناوری تغییر دورهای گشتاوری در آن دیده می شود. سیستم تعلیق ریسپکت پرایم در بخش جلو از نوع مک فرسون و در بخش عقب از نوع مولتی لینک است که تا حدی برتری نسبت به رقبای خود دارد.
آیا ریسپکت برای ناوگان پلیس ما مناسب است؟

پاسخ این سوال را می توان از چند منظر بیان کرد. در اینکه ریسپکت خودرویی با سواری و پایداری به نسبت خوب (به دلیل تعلیق عقب مولتی لینک) در بین رقبای خود است، شکی نیست. علاوه بر این پیشرانه و گیربکس مناسبی هم دارد که سبب می شود با سدانی نه چندان ینگین و تا حد زیادی چابک مواجه باشیم. به تمام این پارامتر ها می توان ظاهر قابل قبول و امکامات خوب ریسپکت را هم افزود که جملگی این موارد سبب می شوند تا این خودرو برای نوسازی بخشی از ناوگان پلیس، خودروی قابل قبولی باشد.

اما از طرف مقابل تیراژ نه چندان بالای این خودرو، کمبود برخی قطعات ظاهری و فنی آن که امری شایع در بین تمام خودرو های چینی است و همچنین مشخص نبودن سال هایی که همچنان روی خط تولید بهمن قرار خواهد داشت، سبب می شود تا به این نکته برسیم که به طور کل خودرو های چینی به دلیل هزینه های نگهداری نه چندان پایین در کنار کمبود همیشگی قطعات، نمی توانند گزینه های مناسبی حداقل برای ناوگان پلیس کشور باشند. نظر شما چیست؟
بهمن موتور ریسپکت ناوگان انتظامی
source