از پورشه تا نیسان؛ این مدل‌ها دیگر به سال 2026 نخواهند رسید

لکسوس LC هیبرید
لکسوس LC هیبرید

خودروسازان هر ساله با مدل‌هایی خداحافظی می‌کنند؛ گاهی به‌دلیل فروش پایین، گاهی به‌خاطر کهنه شدن، و گاهی هم برای جایگزینی با نسل یا پلتفرمی کاملاً جدید. در سال ۲۰۲۵، بیش از ۳۰ خودرو با بازار خداحافظی کردند. اکنون با این‌که هنوز نیمه دوم سال ۲۰۲۵ را کامل پشت‌سر نگذاشته‌ایم، تقریباً ۳۰ مدل دیگر هم در صف حذف برای سال ۲۰۲۶ قرار گرفته‌اند.






فهرست مطالب

  • آئودی A4
  • ب‌ام‌و X4
  • ب‌ام‌و سری ۸
  • ب‌ام‌و M8 Competition
  • ب‌ام‌و XM (مدل پایه)
  • کادیلاک XT4
  • کادیلاک XT6
  • شورولت بلیزر (بنزینی)
  • فورد اسکِیپ
  • اینفینیتی QX50 و QX55
  • لکسوس LC هیبرید
  • لکسوس RC و RC F
  • مرسدس GLC کوپه و GLE کوپه
  • نیسان آلتیما و ورسا
  • پورشه ۷۱۸ باکستر و کیمن
  • پورشه ماکان
  • سوبارو لگاسی
  • ولوو S60

در این فهرست، برخی مدل‌های محبوب هم دیده می‌شوند؛ مثل پورشه ۷۱۸ باکستر و کیمن که جای‌شان را به نسخه‌های تمام‌برقی خواهند داد. نیسان ورسا، یکی از ارزان‌ترین خودروهای بازار آمریکا، احتمالاً سال آینده دیگر جایی در سبد محصولات نخواهد داشت.

در این میان، برندهای لوکس مثل ب‌ام‌و و اینفینیتی نیز در تدارک تغییرات گسترده در ترکیب محصولات‌شان هستند؛ به همین دلیل، مدل‌هایی مثل X4، سری ۸ و QX50 به پایان خط رسیده‌اند.

البته این فهرست در ادامه سال کامل‌تر خواهد شد، اما فعلاً با هم نگاهی بیاندازیم به خودروهایی که باید تا پایان ۲۰۲۵ با آن‌ها خداحافظی کنیم.

آئودی A4

آئودی A4
آئودی A4

اگر بخواهیم دقیق باشیم، نام A4 فعلاً حذف نمی‌شود. در جریان برقی‌سازی سبد محصولات آئودی، مدل A5 با پیشرانه بنزینی جایگزین A4 خواهد شد. با این حال، آئودی در نظر دارد A4 را در آینده نزدیک به‌صورت برقی بازگرداند. مدل کنونی با پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ و قیمت پایه ۴۵٬۳۹۵ دلار، پس از مدل ۲۰۲۵ از بازار خارج خواهد شد.

ب‌ام‌و X4

ب‌ام‌و X4
ب‌ام‌و X4

مدلی که در سال ۲۰۱۴ با استقبال خوبی وارد بازار شد، حالا در پایان عمر خود قرار دارد. با کاهش محبوبیت این شاسی‌بلند کوپه، ب‌ام‌و قصد دارد X4 را بعد از مدل ۲۰۲۵ کنار بگذارد. البته مدل جدید X2 جای خالی آن را پر خواهد کرد.

ب‌ام‌و سری ۸

ب‌ام‌و سری ۸
ب‌ام‌و سری ۸

شاید زیباترین خودروی حال حاضر ب‌ام‌و، سری ۸ کوپه و گرن‌کوپه است که تولید آن‌ها تا پایان ۲۰۲۵ متوقف خواهد شد. نسل فعلی از سال ۲۰۱۸ روی خط تولید قرار گرفت و نسخه‌هایی چون کانورتیبل و M8 نیز از دل آن بیرون آمدند، که همگی در پایان سال به خاطره‌ها می‌پیوندند.

ب‌ام‌و M8 Competition

ب‌ام‌و M8 Competition
ب‌ام‌و M8 Competition

M8 کامپتیشن از زمان معرفی‌اش در ۲۰۱۸، یکی از پرقدرت‌ترین ب‌ام‌وها بود؛ با موتور V8 تویین‌توربو که ۶۱۷ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کرد و شتاب صفر تا ۱۰۰ آن تنها ۳ ثانیه بود، اما با حذف کامل سری ۸، این مدل هم به تاریخ خواهد پیوست، شاید از همه بیش‌تر دل‌مان برای همین یکی تنگ شود.

ب‌ام‌و XM (مدل پایه)

ب‌ام‌و XM (مدل پایه)
ب‌ام‌و XM (مدل پایه)

XM هرگز به موفقیت بزرگی نرسید. در واقع، در سال ۲۰۲۴ بدترین فروش را در میان محصولات ب‌ام‌و در آمریکا داشت. با این حال، نسخه لوکس‌تر XM Label با موتور هیبریدی V8 و قدرت ۵۷۷ اسب‌بخار باقی می‌ماند، البته با قیمت پایه ۱۸۷٬۶۲۵ دلار برای مدل ۲۰۲۵.

کادیلاک XT4

کادیلاک XT4
کادیلاک XT4

XT4 از خط تولید کنار رفت تا فضا برای نسل جدید شورولت بولت باز شود؛ خودرویی که قرار است در همان کارخانه مونتاژ شود. این کراس‌اوور کوچک از سال ۲۰۱۹ در بازار حضور داشت، اما هیچ‌گاه فروش چشم‌گیری نداشت.

کادیلاک XT6

کادیلاک XT6
کادیلاک XT6

با حذف XT4 و احتمال زیاد کنار رفتن XT5، حالا نوبت به XT6 رسیده است. این SUV سه‌ردیفه از زمان عرضه، فروش نسبتاً کمی داشت و در ۲۰۲۴ تنها ۲۰٬۰۰۰ دستگاه از آن تحویل مشتریان شد. کادیلاک با تمرکز بر اسکالید و نسخه برقی آن (Escalade iQ)، XT6 را کنار می‌گذارد، البته فقط در بازار آمریکا، چون همچنان در چین عرضه خواهد شد.

شورولت بلیزر (بنزینی)

شورولت بلیزر (بنزینی)
شورولت بلیزر (بنزینی)

در ۲۰۲۴ فروش بلیزر ۲۰ درصد کاهش یافت. حالا که نسخه برقی آن موفق ظاهر شده است، شورولت احتمالاً مدل بنزینی را به‌زودی کنار می‌گذارد، هرچند هنوز خبر رسمی در این‌باره منتشر نشده است.

فورد اسکِیپ

فورد اسکیپ
فورد اسکیپ

با وجود فروش نسبتاً بالا در ۲۰۲۴ (بیش از ۱۴۶٬۰۰۰ دستگاه)، اسکِیپ احتمالاً به پایان عمرش نزدیک می‌شود. البته نه در همه ایالت‌ها؛ گزارش‌ها نشان می‌دهند که از سال آینده این خودرو در برخی ایالت‌ها مثل کالیفرنیا، نیویورک و اورگن، دیگر فروخته نخواهد شد.

اینفینیتی QX50 و QX55

با این‌که QX50 پرفروش‌ترین محصول اینفینیتی در ۲۰۲۴ بود، اما در برابر رقبا کم‌آورد. به همین دلیل، این برند تصمیم گرفته است این مدل را پس از سال ۲۰۲۵ کنار بگذارد. نسخه کوپه QX55 هم که در ۲۰۲۲ معرفی شد، فروش موفقی نداشت و همراه با QX50 خداحافظی خواهد کرد.

لکسوس LC هیبرید

لکسوس LC هیبرید
لکسوس LC هیبرید

خوشبختانه نسخه V8 مدل LC باقی می‌ماند، اما مدل هیبریدی آن که موتور V6 به همراه دو موتور برقی داشت، حذف می‌شود. قدرت این نسخه ۳۵۴ اسب‌بخار بود که نسبت به نسخه V8 با ۴۷۱ اسب‌بخار، عدد پایین‌تری محسوب می‌شود.

لکسوس RC و RC F

کوپه RC، که اکنون ۱۰ سال عمر دارد، از ابتدا هم فروش زیادی نداشت و در سال ۲۰۲۴ کم‌تر از ۲۰۰۰ دستگاه فروخته شد. حالا این مدل به پایان راه رسیده است و نسخه اسپرت‌تر RC F نیز همراه آن حذف می‌شود. با رفتن این مدل‌ها، تنها LC باقی می‌ماند، یکی از معدود کوپه‌های موتور جلو و دیفرانسیل عقب باقی‌مانده در بازار.

مرسدس GLC کوپه و GLE کوپه

هرچند فروش GLC در ۲۰۲۴ حدود ۵۸ درصد رشد داشت، اما آمار تفکیکی بین نسخه معمولی و کوپه اعلام نشده است. مرسدس بارها اعلام کرده است قصد ساده‌سازی سبد محصولاتش را دارد، و شایعاتی از حذف نسخه کوپه این مدل‌ها تا پایان ۲۰۲۵ شنیده می‌شود.

نیسان آلتیما و ورسا

پس از خداحافظی با ماکسیما، حالا نوبت به آلتیما رسیده است. این سدان میان‌سایز با شروع قیمتی حدود ۲۸٬۰۰۰ دلار، مدت‌ها انتخاب اقتصادی مشتریان بود. ورسا، ارزان‌ترین خودروی بازار آمریکا، هنوز حذف آن تأیید نشده است، اما گزارش‌ها از پایان تولیدش در ۲۰۲۶ خبر می‌دهند.

پورشه ۷۱۸ باکستر و کیمن

با وجود عملکرد فروش مثبت در ۲۰۲۴، این دو مدل اسپرت به شکل کنونی‌شان کنار می‌روند و جای خود را به نسخه‌های برقی می‌دهند. البته توسعه نسل جدید کمی با تأخیر روبه‌رو شده است و هنوز تاریخ دقیقی برای عرضه مشخص نیست.

پورشه ماکان

پورشه ماکان
پورشه ماکان

مدل بنزینی ماکان هم قرار بود با ورود نسخه برقی کنار برود، اما به‌دلیل تقاضای پایین‌تر از انتظار برای خودروهای برقی، پورشه احتمالاً در تصمیم خود تجدیدنظر می‌کند، به‌خصوص چون ماکان پرفروش‌ترین مدل این برند است.

سوبارو لگاسی

سوبارو لگاسی
سوبارو لگاسی

قبل از ایمپرزا و WRX، لگاسی پرچم‌دار سدان‌های سوبارو بود. این خودرو از سال ۱۹۹۰ در بازار آمریکا حضور داشت و از معدود سدان‌های چهارچرخ‌متحرک باقی‌مانده بود. حالا در ۲۰۲۶ با قیمت پایه حدود ۲۶٬۰۰۰ دلار خداحافظی می‌کند.

ولوو S60

ولوو S60
ولوو S60

S60 وقتی در سال ۲۰۰۰ معرفی شد، توجه دوست‌داران سدان‌های اسپرت را جلب کرد. با این‌که هرگز فروش بالایی نداشت، اما در نیمه عمر نسل فعلی‌اش با بازار خداحافظی می‌کند.

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال
تلگرام
و
اینستاگرام
اسب بخار دنبال کنید.

source

توسط blogcheck.ir