موتور D17‌ ولوو؛ بهترین قلب تپنده ولووهای آیرو

موتور D17 ولوو قوی‌ترین موتور این برند بزرگ و محبوب بوده که در ولوو FH16 Aero به کار رفته است. D17 جایگزین پیشرانه محبوب D16 شده است.






در دنیای حمل‌ و نقل امروز و ترانزیت بین‌المللی، کشنده‌های سنگین نقش ستون فقرات اقتصاد را بازی می‌کنند. ولوو با عرضه موتور جدید D17، یک گام بزرگ دیگر برای ارتقای صنعت کامیون‌های سنگین برداشته به‌ویژه اینکه این قلب تپنده اکنون روی پرچمدار جدید این برند، یعنی ولوو FH16 Aero نصب شده است. کامیونی که از هر نظر مانند قدرت، فناوری و ایمنی استانداردهای جدیدی برای کامیون داران جهان تعریف می‌کند.

نگاهی به ماهیت موتور D17

ولوو با معرفی D17، نشان داد که به فکر آینده حمل‌ و نقل و محیط زیست است. این موتور ۶ سیلندر خطی و توربوشارژ با حجم ۱۶.۸ لیتر پاسخی شایسته به استانداردهای سختگیرانه آلایندگی یورو ۶ و تقاضای روزافزون برای قدرت بالاتر و استهلاک کمتر است. این موتور نه‌تنها بر پایه تجربه موفق نسل D16 ساخته شده، بلکه فناوری‌هایی چون بهینه‌ سازی پاشش سوخت، کاهش اصطکاک داخلی، خنک‌ کنندگی هوشمند و توربوشارژ جدید را هم به همراه دارد تا در میدان رقابت، همیشه یک سر و گردن بالاتر بایستد.

مشخصات فنی

تعداد سیلندر: ۶ خطی

حجم دقیق موتور: ۱۶۸۰۰ سی‌ سی (۱۶.۸ لیتر)

توان خروجی:

در نسخه پرچمدار: ۷۵۰ اسب بخار

(نسخه‌های ۶۵۰ و ۶۱۰ اسب بخار نیز موجود است.)

گشتاور: حداکثر ۳۵۵۰ نیوتن‌ متر

استاندارد آلایندگی: یورو 6e

سیستم سوخت‌رسانی: کامن‌ ریل نسل جدید با فشار بسیار بالا

میزان مصرف سوخت: بهینه‌تر تا ۵٪ نسبت به نسل قبل

سیستم اگزوز و کاهش آلایندگی: DPF، SCR و ادبلو

موتور D17 روی FH16 Aero؛ ترکیب فناوری و قدرت

نسخه جدید FH16 Aero با طراحی آیرودینامیک و شاسی مدرن، وقتی با موتور D17 ترکیب می‌شود، صرفاً یک کامیون قوی خلق نمی‌کند بلکه یکی از بهره‌ورترین و کم مصرف‌ترین کشنده‌های سنگین جهان است. این پیشرانه به‌ لطف گشتاور بالا در دور پایین، حتی با بارهای فوق‌ سنگین، شتابی مطمئن و عبوری آسان از مسیرهای کوهستانی و جاده‌های چالش‌ برانگیز را تضمین می‌کند.

همچنین با هماهنگی عالی با گیربکس اتوماتیک i-Shift ولوو، هم مصرف سوخت را کنترل می‌کند و هم استهلاک قطعات را پایین آورده است.

مزایای برجسته؛ چرا D17 برای آینده ساخته شده؟

قدرت بی‌رقیب: عدد ۷۵۰ اسب بخار برای یک موتور شش سیلندر، این روزها آرزوی بسیاری از مدعیان سنگین وزن بازار است!

مصرف سوخت پایین و آلایندگی بسیار کم: راندمان بالا، موفقیت عملیاتی ناوگان را تضمین کرده و مجوز ورود به جاده‌های اروپایی و بازارهای جدید را راحت‌تر می‌سازد.

صدای کمتر و لرزش پایین‌تر: به‌ لطف بالانس و هماهنگی بهتر موتور و فناوری‌های نوین، رانندگی طولانی‌ مدت با این کامیون راحت‌تر و خستگی کمتر است.

طراحی ماژولار و سرویس آسان‌تر: قطعات طوری طراحی شده‌اند که تعمیر و تعویض آنان سریع‌تر و کم‌هزینه‌تر انجام شود.

هماهنگی با سیستم‌های هوشمند ولوو: کنترل الکترونیکی، مدیریت دقیق سوخت و سیستم‌های مدیریت ناوگان، حاصل هم‌افزایی کامل موتور و شاسی هستند.

چالش‌ها و نکات قابل توجه

قیمت اولیه و هزینه تعمیرات: قیمت بالای این موتور باعث شده فقط ناوگان‌های حرفه‌ای و شرکت‌های بزرگ به سراغ خرید آن بروند. همچنین نگهداری و خدمات تخصصی آن به قطعات ویژه و دانش فنی بالا نیاز دارد.

نیاز به سوخت و روغن با کیفیت بالا: برای حفظ کارایی و عمر موتور، همواره باید از سوخت استاندارد و فیلترهای باکیفیت استفاده شود. مسأله‌ای که در جاده‌ها یا کشورهایی با زیرساخت‌های ضعیف‌تر ممکن است کمی دردسرساز باشد درست مانند ایران. 

سخن آخر: چرا D17 یک نقطه عطف است؟

موتور D17 ولوو را باید محصول نگرش نو ولوو به آینده حمل و نقل دانست. ترکیبی از قدرت خام، تکنولوژی سبز و دوام استثنایی. این موتور نه فقط رانندگان، بلکه مدیران ناوگان و شرکت‌های حمل‌ و نقل را مطمئن می‌کند که در برابر هر چالشی، چه جاده‌ای و چه اقتصادی آماده و مسلط خواهند بود. با FH16 Aero و D17، ولوو یک بار دیگر نشان داد چرا در صدر صنعت کامیون‌ سازی جهان قرار دارد.

source

توسط blogcheck.ir