قانون «بیگ بیل» آمریکا چه تأثیری بر حوزه خودرو دارد؟

قانون «Big Beautiful Bill» که در ۴ ژوئیه توسط رئیسجمهور ترامپ امضا شد، با تغییراتی در مالیات، مقررات مصرف سوخت و یارانههای خودروهای برقی، تأثیرات قابلتوجهی بر خریداران خودرو، قیمت سوخت و زیرساختهای انرژی خواهد داشت.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، در روز استقلال آمریکا، دونالد ترامپ قانون «Big Beautiful Bill» را امضا کرد که تغییرات گستردهای در هزینههای فدرال، مالیاتها و مقررات ایجاد میکند. این لایحه بودجهای، که به دلیل محدودیتهای قانونی تنها به مسائل مربوط به هزینهها و مالیات دولت میپردازد، تأثیرات مهمی بر خرید و مالکیت خودرو، قیمت سوخت و زیرساختهای انرژی خواهد داشت. از حذف اعتبار مالیاتی خودروهای برقی تا کاهش جریمههای مصرف سوخت و تغییرات در سیاستهای انرژی، این قانون میتواند تجربه رانندگی و خرید خودرو در آمریکا را متحول کند.
تغییرات در مالیات خرید خودرو
یکی از مهمترین تغییرات این لایحه، امکان کسر مالیاتی برای بهره وام خرید خودرو است، اما با محدودیتهای قابلتوجه. خریداران خودرو میتوانند بخشی از بهره وام را تا سقف ۱۰,۰۰۰ دلار در سال از مالیات خود کسر کنند، مشروط بر اینکه خودرو در آمریکا مونتاژ شده باشد. این موضوع برای برخی خریداران پیچیده است، زیرا خودروهای پرفروشی مانند تویوتا RAV4 و شورولت سیلورادو در کارخانههای متعددی، از جمله خارج از آمریکا، تولید میشوند. شماره شناسایی خودرو (VIN) که شامل کد کشور سازنده است، برای تأیید این شرط الزامی است.
این کسر مالیاتی تنها برای خرید خودرو (نه اجاره) و برای خودروهای غیرتجاری با وزن ناخالص کمتر از ۱۴,۰۰۰ پوند (مانند فورد F-۳۵۰) اعمال میشود. خودروهای تجاری که برای استفاده شخصی باشند نیز مشمول هستند، اما ناوگان تجاری خیر. همچنین، این کسر برای افراد با درآمد سالانه بیش از ۱۰۰,۰۰۰ دلار (یا ۲۰۰,۰۰۰ دلار برای زوجها) به ازای هر ۱,۰۰۰ دلار درآمد اضافی، ۲۰۰ دلار کاهش مییابد و برای درآمدهای بالای ۱۵۰,۰۰۰ دلار (فردی) یا ۲۵۰,۰۰۰ دلار (زوج) کاملاً حذف میشود. این کسر از اول ژانویه ۲۰۲۶ آغاز شده و تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۹ ادامه خواهد داشت.
پایان اعتبار مالیاتی خودروهای برقی
اعتبار مالیاتی فدرال تا سقف ۷,۵۰۰ دلار برای خودروهای برقی نو و دستدوم، که قرار بود تا پایان سال ۲۰۳۲ ادامه یابد، اکنون در ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۵ منقضی میشود. اعتبار مالیاتی برای خودروهای برقی تجاری نیز در همین تاریخ پایان مییابد. علاوه بر این، اعتبار مالیاتی برای نصب شارژرهای برقی یا دستگاههای سوخترسانی تجدیدپذیر در خانه یا محل کار، زودتر از موعد در ۳۰ ژوئیه ۲۰۲۵ به پایان میرسد. این تغییرات میتوانند قیمت نهایی خودروهای برقی را افزایش داده و فروش آنها را کاهش دهند، که ممکن است خودروسازان را به حذف مدلهای برقی ارزانتر و کمسود وادار کند و تنوع بازار را کاهش دهد.
کاهش نظارت بر وامهای خودرو
این لایحه با کاهش ۵۴ درصدی بودجه اداره حفاظت مالی مصرفکننده (CFPB)، توانایی این نهاد برای نظارت بر وامهای خودرو را به شدت محدود میکند. در دوره بایدن، این اداره تمرکز زیادی بر جلوگیری از وامهای خودرو با شرایط غیرمنصفانه داشت، اما کاهش بودجه میتواند تعداد تحقیقات و اقدامات اجرایی را کاهش دهد، که ممکن است به افزایش وامهای پرریسک منجر شود.
لغو جریمههای مصرف سوخت (CAFE)
اگرچه قوانین استاندارد مصرف سوخت (CAFE) به دلیل ماهیت بودجهای این لایحه تغییر نکردهاند، جریمههای نقض این استانداردها به صفر کاهش یافته است. این بدان معناست که خودروسازان میتوانند بدون نگرانی از جریمه، استانداردهای مصرف سوخت فدرال را نادیده بگیرند. این موضوع میتواند منجر به تولید خودروهایی با مصرف سوخت بالاتر و افزایش آلایندگی شود. با این حال، از آنجا که خودروسازان برای یک دهه آینده برنامهریزی میکنند و هزینههای تحقیق و توسعه خودروهای کنونی از قبل صرف شده، بعید است این تغییر به کاهش قیمت خودروها منجر شود. همچنین، با توجه به تداوم مقررات سختگیرانه مصرف سوخت در سایر نقاط جهان، انگیزهای برای کاهش سرمایهگذاری در تحقیق و توسعه وجود ندارد.
قطع بودجه خودروهای تجاری پاک و برنامههای زیستمحیطی
این لایحه بودجه فدرال برای جایگزینی خودروهای تجاری سنگین قدیمی، مانند اتوبوسهای مدرسه دیزلی، با مدلهای برقی را قطع کرده است. این بودجهها برای نصب شارژرها و آموزش کارکنان نیز استفاده میشدند. همچنین، کمکهزینههای کاهش انتشار گازوئیل در مناطق کمدرآمد و محروم حذف شده و برنامههای EPA برای مطالعه اثرات زیستمحیطی و سلامت افزودنیهای سوخت متوقف شدهاند. این تغییرات میتوانند تلاشهای محلی برای کاهش آلودگی و بهبود کیفیت هوا را مختل کنند.
تغییرات در کسر مالیاتی حملونقل
کسر مالیاتی برای مزایای حملونقل ارائهشده توسط کارفرمایان، مانند بلیط حملونقل عمومی، بازپرداخت هزینه حملونقل، یا هزینه پارکینگ، از ۱۷۵ دلار در ماه برای هر کدام به ۱۷۵ دلار در ماه برای مجموع این خدمات کاهش یافته است. کسر مالیاتی برای دوچرخهسواری نیز کاملاً حذف شده است. این تغییرات ممکن است هزینههای رفتوآمد برای برخی کارمندان را افزایش دهد.
تأثیر بر قیمت سوخت و برق
بخشهایی از لایحه که به حفاری نفت و ذخیره استراتژیک نفت (SPR) میپردازند، ممکن است تأثیر محدودی بر قیمت سوخت داشته باشند. این لایحه وامهای جدید برای حفاری نفت و گاز در خشکی و دریا را از سر میگیرد، که میتواند عرضه جهانی نفت را افزایش دهد، اما این فرآیند سالها طول میکشد و شرکتهای نفتی از قبل تعداد زیادی اجاره اکتشافی دارند. همچنین، این لایحه طرح فروش بخشی از SPR را لغو کرده و دولت را ملزم به خرید نفت بیشتر برای ذخیره اضطراری میکند، اما این تغییرات معمولاً تأثیر ناچیزی بر قیمت سوخت دارند.
در حوزه تولید برق، بازگشایی نیروگاههای قدیمی بدون نیاز به نصب سیستمهای کنترل آلودگی مدرن میتواند هزینههای تولید برق را کاهش دهد، اما به قیمت افزایش آلودگی هوا. کاهش اعتبار مالیاتی برای مزارع بادی و خورشیدی جدید، احتمال کاهش یا ثبات قیمت برق را کم میکند. همچنین، لغو برخی مفاد قانون کاهش تورم، مانند بهبود زیرساختهای انتقال برق و ادغام مزارع بادی فراساحلی، میتواند قابلیت اطمینان و کاهش هزینههای برق را محدود کند.
همچنین کاهش زودهنگام اعتبار تولید هیدروژن پاک، توسعه این صنعت نوپا را برای خودروهای خصوصی و تجاری کند یا متوقف خواهد کرد. در حال حاضر، اکثر هیدروژن از گاز و نفت تولید میشود که ارزانتر اما آلایندهتر است، و این تغییر میتواند حرکت به سمت هیدروژن پاک را به تأخیر بیندازد.
دونالد ترامپ قانون بیگ بیل
source