واردات خودروهای بالای 2500 سی سی آزاد شد؟

مجاز یا غیرمجاز بودن واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی به یک ابهام جدید بدل شده است. دولت برای واردات این نوع خودروها، تعداد و تعرفه و ارز در نظر گرفته است. البته هر سال ردیف حقوق ورودی تعریف می شد، اما امسال برخلاف سال های گذشته تعداد و ارز تخصیصی نیز اعلام شده است. این موضوع ابهام را بیشتر کرده است و تاکنون انجمن واردکنندگان و وزارت صمت شفاف سازی نکرده اند.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، محمدرضا عارف در ۲۶ خرداد ۱۴۰۴، در بهت و حیرت از حمله رژیم صهیونیستی به کشور، آیین نامه واردات خودرو به کشور را ابلاغ کرد.
براساس این آیین نامه تعرفه ۱۰۰ درصدی واردات خودرو که پیشتر برای تمام حجم موتورها یکسان در نظر گرفته شده بود، تغییر کرده است. دولت برای خودروهای با حجم موتور ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سی سی ۲۰ درصد، ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی سی ۴۰ درصد، ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی سی ۱۵۵ درصد، ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سی سی ۱۸۰ درصد و برای بیش از ۳۰۰۰ سی سی ۱۹۰ درصد تعرفه تعیین کرده است. ضمن اینکه برای هر کدام از این بخش ها میزان ارز و تیراژ مدنظر نیز تعریف و اعلام شده است.
دولت ۳۶۰ میلیون یورو با تعرفه ۱۸۰ درصدی برای واردات ۸ هزار دستگاه خودرو با حجم موتور ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سیسی و ۲۷۵ میلیون یورو با تعرفه ۱۹۰ درصد برای واردات ۵ هزار دستگاه خودرو با حجم موتور بالای ۳ هزار سی سی در نظر گرفته است. خودروهایی که بنا به قیمت نهایی در ایران لوکس محسوب می شوند.
پیرو این آیین نامه برخی اعتقاد دارند که بعد از ۱۳ سال ممنوعیت دولت تصمیم گرفته است که ورود این خودروها را آزاد کند. در سال ۱۳۹۱ و با شدت گرفتن تحریم های نفتی برای جلوگیری از خروج ارز به منظور ورود کالاهای لوکس، واردات این خودروها ممنوع اعلام شد.
این ممنوعیت اگر چه در ظاهر مانع از خروج ارز از کشور شد، اما در مقابل منجر به افزایش شدید قیمت این نوع خودروها و تأثیر سایر کلاس ها از این افزایش شد.
با این حال در این سال ها همیشه تعرفه برای این خودروها تعریف می شد. این خودروها برای مصارف خاص مانند خودروهای مورد استفاده در معادن، سفارتخانه و مواردی این چنین مجوز ورود دریافت می کردند. اما در عین حال در مصوبه دیگر که به گمرک ارسال می شود، واردات خودرو با حجم بیش از ۲۵۰۰ سی سی و بالای ۴۰ هزار یورو را ممنوع اعلام می کند.
در سال جاری به نظر می رسد که اوضاع کمی متفاوت تر از گذشته شده است. براساس آیین نامه واردات خودرو واردات ۹۰ هزار دستگاه خودرو در نظر گرفته شده است. ۱۳ هزار دستگاه از این تعداد و ۶۳۵ میلیون یورو از سهم ارزی واردات به خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی اختصاص یافته است.
این مسئله با توجه به هدف درآمدی پیش بینی شده در بودجه، ابهام درباره واردات این خودروها را بیشتر کرده است. آیا قرار است این تعداد خودرو توسط شرکت ها و فعالان وارداتی به کشور وارد شوند؟ چراکه ورود این تیراژ خودرو توسط نهادها، سازمان ها و شرکت های خاص کمی دور از ذهن به نظر می رسد.
آیین نامه واردات خودرو واردات خودرو
source