بازگشت مشکلات به جاده مخصوص پس از آتش بس

با فروکش کردن آتش جنگ کشور رفته رفته از حالت جنگی خارج می شود و در این میان بازار و صنعت خودروسازی کشور باز هم شاهد بازگشت مشکلات به جاده مخصوص پس از آتش بس خواهد بود.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، با شروع تهاجم دشمن به ایران فعالیت های صنعتی و اقتصادی متوقف شد. خودروسازان کشور نیز پیرو وضع موجود تولید را یا متوقف کردند یا کاهش دادند و به فعالیت های خدماتی پرداختند.
این وضع همچنین باعث توقف جریانات و مسائل موجود در جاده مخصوص شد و به تعلیق درآمد. این در حالی بود که پیش از شروع این بحران، جاده مخصوص با مشکلاتی از جمله آزادسازی قیمت ها، کمبود و عدم تخصیص به موقع ارز، ناترازی و رکود مطلق بازار خودرو، کاهش تولید و خصوصی سازی دست و پنجه نرم می کرد.
شرایط کشور به گونه ای بود که کسی دیگر به این موارد فکر نمی کرد، اما این مشکلات همچنان به قوت خود باقی مانده است و باید دید که سیاست گذار چه برنامه ای برای عبور این چالش ها و بازگشت خودروسازی به ریل اصلی دارد.
البته از یک سو، وزارت صمت با برخی تصمیم ها مانند ارسال نامه به گمرک به منظور تسهیل در ترخیص خودروهای مانده در گمرکات و همچنین صدور مجوز افزایش قیمت ۱۵ درصد محصولات سایپا و پارس خودرو نشان داد که کار نخوابیده است، از سوی دیگر، کاهش تعرفه واردات خودرو نیز به منزله تلاشی برای رونق بازار خودرو و کاهش قیمت ها تلقی می شود. اما در عین حال، وضعیت تخصیص ارز و تیراژ ۹۰ هزار دستگاهی برای واردات خودرو، آزادسازی قیمت گذاری، چالش نهادهای مرتبط و دخیل با این موضوع و مبحث مهم خصوصی سازی و واگذاری ۴۲ درصد سهام بلوکی سایپا بلاتکلیف مانده و روشن نشده است.
پیش از آغاز جنگ ۱۲ روزه، واردکنندگان با عدم تخصیص ارز و تعرفه ۱۰۰ درصدی مواجه بودند. یک بخش از مشکل با ابلاغ آیین نامه جدید و تجدیدنظر در حقوق ورودی به نظر برطرف شده است. با این حال از یک سو، تیراژ ۹۰ هزار دستگاهی و بحث عدم تخصیص ارز و ثبت سفارش و باز شدن فروش های جدید ابهامی است که به قوت خود باقی مانده و برطرف نشده است.
چالش های مربوط به قیمت گذاری دستوری و افزایش زیان انباشته، چالش های قلمی و نامه نگاری های پیدرپی میان موافقان و مخالفان ابطال قیمت گذاری دستوری نیز تعیین تکلیف نشده است.
بحث کاهش تولید و فاصله گرفتن با هدف ۱.۵ میلیون دستگاهی نیز از دیگر پرونده های باز جاده مصخوص به شمار می رود. البته به نظر می رسد با روشن شدن تکلیف قیمت گذاری و بازگشت خودوسازان به ریل اصلی تولید این موضوع قابل مدیریت باشد. اما در عین حال، تولیدکنندگان با افزایش تعرفه واردات قطعات و همچنین تغییر نرخ ارز محاسبه حقوق ورودی مواجه هستند.
در این میان با توجه به شرایط پیش آمده برای کشور، مشخص نیست رفع مشکلات بازار خودرو آیا در اولویت قرار دارد یا خیر؟ و اینکه هنوز مشخص نشده است وزارت صمت و متولیان و نهادهای مرتبط با این صنعت با چه ابزار و مکانیزمی می خواهند راهکاری برای حل مشکلات داشته باشند.
بازار خودرو جنگ ایران و اسراییل صنعت خودرو
source