پلتفرم زیرساخت فیزیکی غیرمتمرکز دیمو (DIMO) قصد دارد زیرساخت داده‌های مربوط به خودروها را در ژاپن توسعه داده و ارتقا دهد.

به گزارش میهن بلاکچین، در حالی‌ که خودروسازان ژاپنی میلیاردها دلار برای توسعه قابلیت‌های «خودروی متصل» هزینه کرده‌اند، بیشتر داده‌های مربوط به خودرو همچنان در انحصار شرکت‌ها باقی مانده است. اکنون یک استارتاپ بلاکچینی آمریکایی قصد دارد این وضعیت را در یکی از پیشرفته‌ترین بازارهای خودروی جهان تغییر دهد.

استارتاپ DIMO چگونه وارد بازار ژاپن شد؟

پلتفرم غیرمتمرکز داده‌های خودرو به نام دیمو اعلام کرد که از طریق مشارکت با شرکت وب ۳ ژاپنی هاکوهودو کی۳ (Hakuhodo KEY3) وارد بازار ژاپن می‌شود. هدف از این مشارکت، کمک به خودروسازانی است که با زیرساخت‌های پرهزینه و قوانین سخت‌گیرانه حریم خصوصی روبه‌رو هستند.

ریو هایاشی (Ryo Hayashi) – مدیرعامل DIMO – ژاپن در بیانیه‌ای گفت: 

ژاپن همچنان بخش مهمی از بازار جهانی است و بسیاری از خودروسازان مطرح، تأمین‌کنندگان رده‌یک (Tier 1) و نوآوران صنعت حمل‌ونقل در این کشور متمرکز شده‌اند. تمرکز فوری ما گسترش پلتفرم DIMO و فراهم‌کردن امکان اتصال شرکت‌های محلی به آن است.

به گفته هایاشی، این اقدام موانع زیرساختی را برای خودروسازان، شرکای خدماتی و توسعه‌دهندگان شخص ثالث از میان برمی‌دارد و به آن‌ها اجازه می‌دهد روی پلتفرم دیمو نوآوری و توسعه ایجاد کنند.

شبکه زیرساخت فیزیکی غیرمتمرکز DIMO که به اختصار DePIN نامیده می‌شود، مانند بازاری برای داده‌های خودرو عمل می‌کند.

در این سیستم، رانندگان مالک داده‌های خود باقی می‌مانند، در حالی‌ که خودروسازان به تحلیل‌های تجمیع‌شده‌ای دسترسی پیدا می‌کنند که در توسعه قابلیت‌هایی مانند تشخیص عیب در زمان واقعی یا بیمه مبتنی بر نوع استفاده مؤثر است.

رانندگان از طریق اپلیکیشن موبایلی دیمو خودروهای خود را متصل کرده و در ازای به اشتراک‌گذاری داده‌های ناشناس، پاداش توکنی دریافت می‌کنند. این مدل، بازاری دوطرفه ایجاد می‌کند که مشارکت را تشویق می‌کند. بنا به ادعای DIMO، در حال حاضر بیش از ۱۸۰,۰۰۰ خودرو در سراسر جهان به این پلتفرم متصل شده‌اند.

زمان ورود دیمو به بازار ژاپن کاملاً حساب‌شده است. بر اساس آمار منتشرشده در سال ۲۰۲۴ از سوی اتحادیه تولیدکنندگان خودرو ژاپن، این کشور حدود ۱۰٪ از تولید جهانی خودرو را به خود اختصاص می‌دهد و برندهایی مانند تویوتا، سوزوکی و هوندا از جمله تولیدکنندگان برجسته آن هستند.

از سوی دیگر، پیش‌بینی می‌شود که بازار خودروهای متصل و مبتنی بر نرم‌افزار از ۲۰۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۴ به بیش از ۱ تریلیون دلار تا سال ۲۰۳۰ رشد کند.

برای دیمو، این به معنای نیاز فوری خودروسازان به زیرساخت‌های داده‌ای برای درآمدزایی از بخش نرم‌افزار است. از این رو، ورود به بازار ژاپن گامی راهبردی در یکی از سریع‌ترین بازارهای خودرویی در آسیا محسوب می‌شود. به گفته این شرکت، این مشارکت برای خودروسازان ژاپنی به حل مشکلات کلیدی در زمینه «نگرانی‌های حریم خصوصی و هزینه‌های بالای توسعه» کمک می‌کند.

شرکت DIMO اعلام کرد که در این پروژه مطابق با قوانین محلی حریم خصوصی عمل کرده و نیازهای خاص شرکت‌های تولیدکننده ژاپنی (OEMها) را در نظر خواهد گرفت.

این همکاری بر اساس مدل حاکمیت غیرمتمرکز DIMO پیش می‌رود که در آن هولدرهای توکن درباره تصمیمات بزرگ خزانه رأی‌گیری می‌کنند.

قرار است جامعه دیمو در تاریخ ۱۶ ژوئن (۲۶ خرداد) درباره تخصیص ۵۰۰,۰۰۰ دلار استیبل کوین USDT و ۴ میلیون توکن DIMO برای در اختیار گرفتن ۳۳٪ از سهام موجودیت ژاپنی تصمیم‌گیری کند. این فرآیند تضمین می‌کند که تصمیمات راهبردی با رأی مستقیم هولدرهای توکن گرفته شود، نه صرفاً توسط مدیران.

source

توسط blogcheck.ir