موتور V8 معروف همی بالاخره بازگشت؛ اولین مدل رم ۱۵۰۰ خواهد بود.

موتور V8 آمریکایی همی که پیش از این کنار گذاشته شده بود حالا قرار است بازگشته و دوج رم ۱۵۰۰ میزبان دوباره آن خواهد بود.
موتور همی V8 همیشه نمادی از قدرت، اصالت و صدای خاص در میان خودروهای آمریکایی بوده است. حذف این پیشرانه از فهرست گزینههای RAM 1500 اگرچه در راستای رعایت قوانین زیست محیطی و سیاستهای صرفه جویی سوخت انجام شد، اما روح و اصالت این محصول را برای طرفداران خودروهای آمریکایی خدشهدار کرد. حالا اما خبر رسیده که رم ۱۵۰۰ دوباره با موتور همی ۵.۷ لیتری بازمیگردد تا دوران جدیدی از محبوبیت و هیجان را آغاز کند.
گذشته، حال، فردا

در دوران مدیریت کارلوس تاوارس بر استلانتیس، با تشدید استانداردها و سیاست کاهش آلایندگی و دوری از معاملات اعتباری با شرکتهایی مثل تسلا، حذف موتورهای بزرگ اجتنابناپذیر شد. پیشرانه هاریکین (۳.۰ لیتری)، هرچند پرقدرتتر و کم مصرفتر بود، اما حس و صدای V8 را نداشت و رانندگان چندان با آن کنار نیامدند. در نهایت فروش افت کرد و حتی مدیرعامل وقت دوج استعفا داد.
با تغییر دولت آمریکا در ۲۰۲۴ و عقب نشینی از قوانین سختگیرانه زیست محیطی، همه چیز تغییر کرد؛ مدیرعامل پیشین دوج بر سر کار بازگشت و با کمک مهندسان و مدیران فنی، تلاش برای بازگرداندن پیشرانه محبوب همی آغاز شد. با رفع چالشهای فنی، بهویژه تطبیق موتور با معماری الکتریکی جدید، سرانجام همان پیکربندی قبلی با سیستم eTorque حفظ شد تا دوباره شاهد حضور اصیل همی در RAM 1500 باشیم. ضمن اینکه تمامی مدلهای این تراک آمریکایی با سیستم اگزوز اسپرت عرضه خواهند شد.

دوج رم ۱۵۰۰ مدل ۲۰۲۶ با موتور ۵.۷ لیتری همی از تابستان سال جاری عرضه میشود و این پیشرانه بهصورت آپشن در اکثر تیپها قابل انتخاب خواهد بود. جالب اینکه دیگر خبری از نشان سنتی “HEMI” نیست و بجای آن، لوگوی مخصوص و مدرنی با الهام از سر قوچ و سیلندرهای V8 همی روی گلگیرها نقش بسته است.
آیندهای پرامید و احتمال بازگشت مدلهای اسپرت
سؤال بسیاری از علاقهمندان این است که حالا نوبت به بازگشت نسخههای خاص و اسپرت مثل TRX یا RHO با موتور همی خواهد رسید یا نه؟ اگرچه فعلاً پاسخ قطعی داده نشده، اما با توجه به گرایش مهندسان و تیم مدیریتی جدید به محصولات عضلانی و خاطرهانگیز، انتظار معرفی دوباره نسخههای اسپرت چندان دور از ذهن نیست.
میراث ۷۵ سالهی HEMI

موتور همی برای نخستین بار در دهه ۱۹۵۰ با سری FirePower کرایسلر معرفی شد. علت نامگذاری این پیشرانه، شکل خاص سرسیلندر آن بود که توان و احتراقی یکنواختتر ایجاد میکرد. نسلهای تازهتر، از جمله همی ۵.۷ لیتری، از ۲۰۰۳ بر روی دوج رم ۱۵۰۰ قرار گرفت و با بهبودهایی مثل سیستم eTorque و بهروزرسانیهای فنی متعدد، همواره جزو برترین گزینهها در میان عاشقان پیکاپهای آمریکایی بود.
جمعبندی
بازگشت موتور همی V8 به رم ۱۵۰۰، نه فقط یک پیروزی فنی، بلکه احیای حس اصالت، هیجان و غرور برای دوستداران خودروهای عضلانی آمریکایی است. حالا بار دیگر صدای غرّش V8 در خیابانهای آمریکا پیچیده و RAM 1500 جایگاه افسانهای خود را پس خواهد گرفت.
دوج رم 1500 موتور همی
source