تأکید کروز بر توسعه، رقابت و نوآوری

شرکت قطعهسازی کروز، که در حال حاضر یکی از بازیگران بزرگ صنعت قطعهسازی ایران بهشمار میآید، با سبد کامل محصولات خود در بیستمین نمایشگاه بینالمللی قطعات خودرو تهران حضور پیدا کرده است. بررسی آخرین دستاوردهای کروز در نمایشگاه نشاندهنده تأکید ویژه این شرکت بر توسعه، رقابت و نوآوری است.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، گروه قطعهسازی کروز یکی از شرکتهای حاضر در بیستمین نمایشگاه بینالمللی قطعات خودرو تهران بود که با سبدی کامل از محصولات خود در این رویداد حاضر شد.
محصولاتی که هر کدام نشان از توسعه، پیشرفت و نوآوری داشتند؛ شاید برای بسیاری از بازدیدکنندگان سالن ۳۵ نمایشگاه بینالمللی، خودروی مفهومی این شرکت جذابیت ویژهای ایجاد کرده بود. برای برخی هم واحدهای مختلف توسعهای، قالبها، دستگاههایی مختلف که هر کدام در مسیر تولید قطعات، با سختگیری و دقت بالا کیفیت تولید را رصد میکنند، قابل توجه و جذاب بود. اما به نظر می رسد یک نکته چندان مورد توجه قرار نگرفته است؛ تأکید کروز بر نوآوری و رقابت.
به بیان دیگر، با توجه به حضور شرکتهای بینالمللی و خارجی در این نمایشگاه شاید بتوان کروز را یکی از معدود شرکتهایی دانست که برای رقابت پتانسیل بسیار بالایی در اختیار دارد.
اما چرا کروز به رقابت اعتقاد دارد؟ کسانی که با تاریخچه و سابقه این شرکت آشنایی دارند، میدانند که در گذشته ۴۴ ساله کروز یک تغییر مسیر دیده میشود که ناشی از فعالیت آنها در تولید قطعات و لوزام مورد استفاده در صنعت یخچالسازی و مخابرات بوده است. اما در دهه ۷۰ صنعت یخچالسازی (ارج و آزمایش) دچار افت شدید و حتا توقف تولید میشود. بررسی دلایل بروز این وضعیت و کسب تجربه از چرایی افول آن، باعث جرقه اولیه و نیاز به تغییر دیدگاه و طراحی مسیر و تفکری جدید در کروز شد.
تجربهای که این گروه از آن دوران بهدست آورد، باعث شد که کروز به سرعت و با دقت سمت و سوی تفکر اقتصادی و صنعتی خود را تغییر دهد و شیوه جدیدی را جایگزین کند؛ شیوهای مبتنی بر رقابت و نوآوری.


این موضوع، واحد تحقیق و توسعه در کروز را به «واحد تحقیق و نوآوری» بدل کرده است، زیرا در این مجموعه توسعه بدون نوآوری معنایی ندارد. حتا شاید این پرسش را نیز بارها از خود پرسیده باشند که توسعه برای چه؟ برای تکرار و حضور در یک چرخه تکراری؟ به همین علت کروز نوآوری و رقابت را به عنوان فلسفه اصلی فعالیتهای خود انتخاب و مسیر حرکتی خود را بر پایه آن استوار کرده است.
این دیدگاه و تفکر منجر به تغییر نگرش کروز در توسعه فناوریهای پیشرفته، بهکارگیری سیستمهای هوشمند و الکترونیکی در قطعات خودرو، بهبود دوام و عملکرد قطعات در شرایط مختلف آبوهوایی، کاهش وابستگی به واردات و تقویت نوآوری شده است. اتفاقی که به خصوص بعد از دوران تحریمها اگر چه به افزایش فشارها منجر شد، اما مانع از توسعه و پیشرفت فعالیتهای این شرکت بهخصوص در زمینه تولید قطعات های تک نشد.
ضمن اینکه افزایش توانمندیهای حاصل از این تفکر و تلاش، کروز را آماده رقابت در بازارهای بینالمللی کرده است. تولید قطعات باکیفیت و مبتنی بر فناوریهای روز، امکان رقابت با برندهای جهانی را فراهم کرده است. به نحوی که اگر فضای سیاست بینالملل و تحریمها برچیده شود، کروز میتواند بار دیگر به بازارهای خارجی ورود و مجدداً صادرات خود را آغاز کند.
البته کروز در این سالها با توجه به کسب تجربههای مختلف، از یک سو، تلاش کرده است که علاوه بر همکاری با دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی، خود نسبت به پرورش نیروی متخصص و ماهر اقدام کند و از سوی دیگر، با تکیه بر نیروی متخصص داخلی و تأکید بر رقابت و نوآوری، جایگاه این شرکت را به عنوان پیشران صنعت قطعهسازی کشور تثبیت کند.
شرکت کروز صنعت قطعه سازی کروز نمایشگاه قطعات خودرو 1404
source