آتش بندر شهید رجایی هنوز برای واردکنندگان خودرو خاموش نشده است

واردکنندگان خودرو بندر شهید رجایی
واردکنندگان خودرو بندر شهید رجایی

بیش از یک ماه از انفجار بندر شهید رجایی گذشته است، اما با توجه به مشکلات شدید به وجودآمده در ترخیص خودروهای وارداتی، واردکنندگان همچنان در آتش این بندر می سوزند. هنوز دولت نتوانسته است آبی بر این آتش بریزد و سوختگی اسناد و مدارک و فقدان آن‌ها در سامانه گمرک مانع از ترخیص این خودروها شده است.






به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، حادثه انفجار بندر شهید رجایی در ۶ اردیبهشت ۱۴۰۴ به رغم خاموش شدن شعله هایش همچنان در حال گرفتن تلفات است. در روز حادثه شدت انفجار منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از شهروندان شد و خسارت زیادی نیز به بار آورد.

بسیاری از خودروهای دپوشده در بندر نیز بخشی از کالاهایی بودند که در اثر این اتفاق با آسیب کلی و جزئی همراه شده اند. تعدادی از آنان اصلاً قابل استفاده نیستند و به نوبه خود باعث بروز چالش جدید با بیمه شده اند. تعدادی هم با خسارت و آسیب های قابل جبران همراه شده اند. مسئله ای که هنوز راه چاره ای برای آن پیدا نکرده اند. از یک سو، نمی توانند این خودروها را با تعمیر و رفع نقص به عنوان خودروی صفرکیلومتر تحویل بدهند و از سوی دیگر، هنوز مشخص نیست که آیا شرکت مادر یا بیمه مسئولیتی در قبال آن‌ها می پذیرد یا این‌که حتا می توانند به عنوان دست دوم به فروش برسانند؟

در این شرایط، مشکلی به شدت حاد و سنگین گریبان آن‌ها را گرفته است؛ همان‌طور هم که پیش‌تر عنوان شده بود، سوختگی اسناد مانع از ترخیص خودروهای مانده در گمرک شده است. خودروهایی که مجوزشان یک‌بار برای اخذ مجوزهای لازم جهت خروج از گمرک ارائه شده است. اما دلایل مختلف از جمله تخصیص ارز و روند فرسایشی صدور مجوز خروج باعث شده بود که بخش زیادی از خودروهای وارداتی در گمرک دپو و گرفتار آتش شوند. حالا همین مسئله مانع از ترخیص آن‌ها شده است، مدارک از بین رفته‌اند و سندی برای تعیین و تشخیص وجود ندارد.

در این شرایط، گذشته از ایجاد مشکلات مانند تأخیر در تحویل و افزایش میزان معوقات و تعهدات، واردکنندگان مجبور هستند که برای ترخیص خودروهای خود دوباره مدارک را ارائه کنند، اما به نظر می رسد برای بخشی از مستندان المثنی وجود ندارد. در این شرایط اما باز هم وزارت صمت سکوت کرده است و به عنوان سکان‌دار اصلی به مسئله ورود نکرده است.

به نظر می رسد که دولت و وزارت صمت باید به سرعت راه و روشی برای ترخیص این خودروها پیدا کنند. با توجه به وضعیت پیش آمده نباید تنها یک طرف قضیه یعنی واردکننده و خریدار با مشکلات دست و پنجه نرم کنند و گمرک تنها با استناد به سوختگی اسناد از ترخیص سر باز بزند. یکی از وظایف دولت و دستگاه های دولتی تسهیل فعالیت های اقتصادی است. اما تا به این‌جا نه تنها تسهیلی دیده نمی شود، بلکه به عنوان یک مانع و دست انداز عمل می کنند. به همین علت به نظر می رسد که آتش بندر شهید رجایی همچنان در حال سوزاندن واردکنندگان و مصرف کنندگان است و فعلاً دستی نیامده است تا آبی بر این آتش بریزد.

source

توسط blogcheck.ir