جاری شدن خون تازه در رگ های سایپا با قراردادهای خارجی

به رغم تمام چالش هایی که همچنان گریبان تولید را گرفته است و مانع از سرعت گرفتن آن می شود، بازار خودرو و صنعت خودروسازی کشور شاهد جاری شدن خون تازه در رگ های سایپا با قراردادهای خارجی شده است. قراردادهایی که در کنار افزایش سرعت و حجم تولید می تواند زمینه های عرضه و تزریق خودروهای جدید را فراهم کند.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، در شرایطی که خودروسازی کشور بنا به دلایل متعدد از جمله تحریم ها و کاهش درآمدهای ارز و مسائل مرتبط با سیاست بین الملل نیاز مبرمی به سرمایه گذاری دارد، سایپا توانسته است از یک احیای قراردادهای خارجی، بهویژه با شریک کلیدی و مطرح خود چانگان و از سوی دیگر، آغاز حرکت هدفمند به سمت خصوصیسازی، از آذرماه سال گذشته وارد دورهای جدید از پیشرفت و پویایی شود.
در واقع می توان گفت از آذرماه ۱۴۰۳ که تیم مدیریتی جدید سکان هدایت گروه خودروسازی سایپا را بر عهده گرفته است، این شرکت وارد مرحلهای نوین از پیشرفت و پویایی شده است. این موضوع را می توان در ارتباط و شراکت مجدد با چانگان به عنوان یک شریک تجاری بزرگ و مطرح مشاهده کرد. سایپا در این مسیر با اتکا به دیپلماسی فعال و مدیریت هوشمندانه، دستاوردهایی را رقم زده است که پیشتر برای بسیاری غیرممکن به نظر میرسید.
احیای همکاری با شرکای خارجی
آنگونه که شنیده می شود بعضی از مذاکرات سایپا با شرکت های خارجی به ثمر رسیده و بعضی دیگر نیز در شرف نهایی شدن است. با این حال، یکی از مهمترین اقدامات این دوره، احیای همکاری با شرکای خارجی، بهویژه شرکت چانگان، بوده است.
تیم مدیریتی سایپا در کمتر از ۶ ماه، با مذاکراتی هدفمند و اثربخش، نهتنها قراردادهای پیشین را از خطر ابطال نجات داد، بلکه زمینهساز تداوم همکاریهای بینالمللی شد. در نتیجه این مذاکرات، تأمین مالی برای تولید حدود ۹ هزار دستگاه از محصولات چانگان انجام شده است و قطعاتی که به دلیل تأخیر در تأمین مالی در معرض مشکلات حقوقی و ابطال ثبت سفارش قرار داشتند احیا شدهاند. این اقدام، ضمن عمل به تعهدات پیشین به مشتریان، بستری برای سودآوری پایدار از محل تولید خودروهای CKD فراهم کرده است.
نگاه سایپا به برنامه هفتم توسعه
البته فعالیت های سایپا در ادامه تولید و تلاش برای ایفای تعهدات و یا احیای قراردادهای خارجی خلاصه نمی شود، بلکه نارنجی پوشان جاده مخصوص با نگاهی به برنامه هفتم توسعه، گامهای مؤثری در مسیر خصوصیسازی برداشته است. این حرکت که با هدف افزایش کارایی، جذب سرمایهگذاری و تقویت رقابتپذیری در بازارهای داخلی و خارجی طراحی شده، نشاندهنده عزم جدی این شرکت برای تحول ساختاری و اقتصادی است.
در این شرایط با توجه به زیرساخت ها، پتانسیل، نیروی کار متخصص، نمایندگی های متعدد و گسترده در سراسر کشور و در اختیار داشتن ۴۰ درصد سهم بازار خودرو، بعضی از کارشناسان معتقدند خصوصیسازی سایپا میتواند این خودروساز را به یکی از بازیگران کلیدی صنعت خودرو در منطقه تبدیل کند.
این تحولات، که در بازه زمانی کوتاهی به دست آمده است، نشاندهنده توانمندی و تعهد تیم جدید مدیریتی سایپا به بازسازی جایگاه این برند در صنعت خودروسازی است. احیای قراردادهای خارجی، عمل به تعهدات مشتریان و حرکت به سمت خصوصیسازی، تنها بخشی از دستاوردهایی است که سایپا را به نمادی از تحول و پیشرفت تبدیل کرده است. همچنین حرکت های این شرکت در خصوص کاهش هزینه، زیان و چابک سازی نباید از نظر دور بماند.
خصوصی سازی خودروسازی سایپا
source