رقابت برای انحراف مسیر خصوصی سازی

هرچند بهطور رسمی هیچیک از جناحها و گروههای سیاسی در جریان خصوصیسازی سایپا از خریدار خاصی حمایت نکردهاند، اما سکوتهای دامنهدار، نامهنگاریها و ابلاغیهسازیها از شدت رقابت در پشت پرده خبر میدهد؛ رقابتی برای انحراف مسیر خصوصیسازی خودروسازان.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، با گذشت نزدیک به یک هفته از ماجرای ابلاغیه دبیرخانه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، هنوز حواشی آن ادامه دارد. ابلاغیهای که با نامه دو مدیرعامل ایرانخودرو و سایپا به سازمان بورس اوراق بهادار، به توقف خصوصیسازی سایپا تعبیر شد. این برداشت، شوک شدیدی به بورس وارد کرد و منجر به ریزش ارزش و تشکیل صف فروش سهام خودرویی شد.
وضعیت قرمز بورس بلافاصله با واکنش سازمانها و نهادهای مرتبط همراه شد تا هم بورس از شوک خارج و به حالت عادی بازگردد و هم شائبهها و شایعات خاموش شوند.
این ابلاغیه با تکذیب هر سه قوه همراه شد. ابتدا قوه قضائیه از اساس مطرحشدن چنین موضوعی را در جلسه سران قوا تکذیب کرد. سپس نایبرئیس کمیسیون صنایع، مهدی طغیانی، طی دو نامه جداگانه به دبیر شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، محسن رضایی، و رئیس سازمان بورس، حجتالله صیدی، خواستار ارائه توضیحات درباره این موضوع شد؛ موضوعی که مجلس نیز از آن اظهار بیاطلاعی کرد. دولت نیز، پس از دو قوه دیگر، اعلام کرد که درباره این مسئله بحثی در میان نبوده است.
پیرو این اتفاق، هنوز نه سازمان بورس و نه دبیرخانه این شورا واکنشی نداشته و توضیحی ندادهاند.
البته، عدم شفافیت و بینیازی به پاسخگویی به یک سنت مرسوم بدل شده است. مسئولان و صاحبمنصبان خود را بالاتر از آن میدانند که به مردم پاسخ بدهند؛ همانطور که هیچیک از بانیان وضع امروز بازار و صنعت خودرو خود را موظف به پاسخگویی درباره چرایی نزول این بلا بر مردم ندانسته و نمیدانند.
همین تفکر، همین دیدگاه و ارجحیت نفع شخصی و جناحی بر منافع ملی، در جریان خصوصیسازی سایپا نیز قابل لمس و مشاهده است.
در واقع، به خصوصیسازی هم از همین زاویه نگاه میکنند؛ دستیابی به ابزاری به نام خودروسازی، با محوریت کنترل حداقل ۴۰ درصد بازار.
این در حالی است که در شرایطی عادی و در بازی در زمین اقتصاد واقعی، غیررانتی و غیردستوری، اهلیت و توانمندی متقاضی بهراحتی قابل تشخیص است و مشخص است که کدام گزینه میتواند این سهام را درست مدیریت کند.
در این شرایط، به نظر میرسد خصوصیسازی صنعت خودروسازی به محلی برای قدرتنمایی جریانها بدل شده است.
رصد و بازخوانی اتفاقات، ورود برخی خریداران، سکوتها و سنگاندازیها نشان میدهد که در صورت عدم مدیریت صحیح این واگذاری، مسیر خصوصیسازی از مسیر درست منحرف خواهد شد.
البته شاید حکمرانی اقتصادی به این موضوع واقف است و میخواهد هم قانون را اجرا کند و هم کسب درآمد داشته باشد. شاید هم برای تصاحب دوباره پس از خصوصیسازی، برنامهریزی کردهاند.
خصوصی سازی سایپا
source