جیامارو؛ پادشاه موتورها / پیشرانه 12 سیلندر با چهار توربوشارژ!

اخیرا یک شرکت ایتالیایی نوپا از انجین جدیدی رونمایی کرده که پادشاه موتورها لقب گرفته است. این موتور ۱۲ سیلندر حدود ۲۱۰۰ اسب بخار قدرت دارد.
در دنیای جذاب و رقابتی ابرخودروها، هر خودروسازی تلاش میکند تا با نوآوری و قدرت بیشتر، نامش را به عنوان پیشگام این صنعت ثبت کند. شرکت نوپای جیامارو، با معرفی موتور V12 چهار توربوشارژ خود موجی از هیجان و توجه را در میان طرفداران و مهندسان خودرو ایجاد کرده است، موتوری که بسیاری آن را به درستی «پادشاه پیشرانهها» نامیدهاند.

شاید کمتر کسی تصور میکرد یک خودروساز نوپا بتواند چنین پیشرانهای بسازد. اما جیامارو با همکاری شرکت مهندسی ایتال تکنیکا از شهر تورین ایتالیا، موفق شده موتوری کاملاً متفاوت را بسازد. موتور V12 جیامارو، با حجم ۷ لیتر و مجهز به چهار توربوشارژر بیش از ۲۱۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکند، ارقامی که عملاً تا پیش از این فقط در رؤیاها میشد پیدا کرد.
نوآوری در طراحی

یکی از ویژگیهای خاص این موتور، زاویه ۱۲۰ درجه بین سیلندرهای آن است؛ زاویهای که برخلاف استاندارد رایج ۶۰ درجه در اکثر موتورهای V12 فضای بیشتری برای قرارگیری توربوشارژرها در اختیار داشته و به کاهش مرکز ثقل خودرو نیز کمک میکند. این طراحی همچنین باعث بهبود مسیر جریان هوا، افزایش کارایی و واکنش سریعتر موتور نسبت به فشار پدال گاز شده است.
الهام از اسطورهها

الهام بخش اصلی این طراحی، بوگاتی EB110 افسانهای بوده است، خودرویی که سرمهندس جیامارو، لوریس بیکوکی سابقه همکاری در توسعه آن را داشته است. موتور جیامارو نیز مانند EB110 مجهز به چهار توربوشارژر موازی است که هر یک مسئول تقویت توان سه سیلندر هستند. این ساختار باعث کاهش تاخیر توربو و افزایش هیجان رانندگی میشود.
در ساخت این پیشرانه تمام قطعات با استانداردهای موتورهای مسابقهای تولید شدهاند. تمام انتقال قدرت داخلی موتور به صورت مکانیکی انجام شده (بدون هیچ تسمه و زنجیر) و بلوک موتور هم از آلیاژهای ویژه فرمول یک و میل لنگ آن از آلیاژهای خاص صنایع هوافضا ساخته شده است. سیستم روغن کاری خشک با شش پمپ مستقل، روان کاری کامل موتور را در هر شرایطی تضمین میکند.
اعداد شگفتانگیز


در مدل کتلا این برند اگر کلید قرمزی که در داشبورد تعبیه شده است را فشار دهید موتور تا ۲۱۲۸ اسب بخار قدرت و ۲۰۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. در حالت استاندارد هم این اعداد به ۱۸۶۴ اسب و ۱۷۰۰ نیوتن متر کاهش یافته و همچنین با کلید سفید میتوانید قدرت پیشرانه را متناسب با نیاز خود، بین ۳۹۴ تا ۷۸۹ اسب بخار تنظیم کنید.
تمام این نیرو توسط یک گیربکس ۷ سرعته دستی یا اتوماتیک فقط به چرخهای عقب منتقل میشود؛ تجربهای بسیار نزدیک به رانندگی مسابقهای را برای راننده رقم میزند.
نگاهی به آینده
جیامارو با صرف بیش از ۵۰۰ ساعت تست و آزمایشهای میدانی، مطمئن شده که موتور V12 چهار توربو نه تنها قدرتمند، بلکه مطمئن و قابل کنترل است. به گفته جاکومو کومنداتوره، بنیانگذار شرکت: «موتور V12 پادشاه پیشرانههاست. میتوانستیم مثل بوگاتی به سراغ موتور ۱۶ سیلندر برویم، اما این موتور کاملترین تعادل بین قدرت و گشتاور را ارائه میدهد.»
جمعبندی

پیشرانهی جدید جیامارو نه تنها به عنوان یک دستاورد فنی قابل توجه شناخته میشود، بلکه به خوبی نشان میدهد که تخصص مهندسی و نوآوری میتوانند مسیر آینده ابرخودروها را دگرگون کنند. دنیای خودرو با چنین پروژههایی بدون شک جذابتر و هیجان انگیزتر خواهد شد.
موتور موتور V12
source