احتمال همکاری تویوتا و نیسان پس از شکست ادغام با هوندا

همکاری نیسان و تویوتا
همکاری نیسان و تویوتا

احتمال دارد تویوتا با نیسان وارد همکاری شود. این خبر چندی پس از خبر شکست ادغام نیسان و هوندا منتشر شد. 






صنعت خودروسازی ژاپن در سال‌های اخیر شاهد تغییرات و تحولاتی بوده که کم‌تر کسی آن‌ها را پیش‌بینی می‌کرد. از تلاش‌های بلندپروازانه برای ادغام غول‌های خودروسازی گرفته تا مذاکره بر سر شراکت‌های جدید و پیچیده، همه نشان‌دهنده دوران پرتلاطمی است که این صنعت از سر می‌گذراند. جدیدترین خبرها حاکی از پایان مذاکرات ادغام بین نیسان و هوندا و آغاز شایعاتی درباره تماس تویوتا با نیسان است؛ اتفاقاتی که می‌تواند آینده صنعت حمل‌ونقل ژاپن و حتا جهان را به طرز چشم‌گیری تغییر دهد.

مروری بر ماجرای ادغام ناکام نیسان و هوندا

در زمستان ۲۰۲۴، خبر امضای تفاهم‌نامه بین نیسان و هوندا برای بررسی ادغام، صنعت خودروسازی را شوکه کرد. دو رقیب دیرینه تصمیم گرفتند رؤیای تشکیل یک ابَرشرکت ژاپنی را دنبال کنند؛ انتظاری که البته عمر کوتاهی داشت. کم‌تر از دو ماه بعد، تاریخ ۱۳ فوریه ۲۰۲۵، این مذاکرات بدون نتیجه به پایان رسید و همکاری مشترک فقط به زمینه‌هایی مانند برقی سازی و توسعه نرم‌ افزار محدود شد.

یکی از دلایل اصلی این شکست، مخالفت نیسان با تبدیل شدن به زیرمجموعه هوندا بود؛ موضوعی که غرور این خودروساز باسابقه اجازه تحققش را نداد. پس از ترک میز مذاکرات، هر دو شرکت اعلام کردند که هنوز فرصت برای همکاری در حوزه‌های فنی و نوآورانه وجود دارد، اما از ادغام بزرگ دیگر خبری نیست.

نقش تویوتا؛ بازیگری فراتر از انتظار

همکاری نیسان و تویوتا
همکاری نیسان و تویوتا

در حالی که همه نگاه‌ها به نتیجه مذاکره هوندا و نیسان دوخته شده بود، آکیو تویودا، رئیس هیئت مدیره تویوتا، در سخنرانی خود طی نمایشگاه CES 2025 به یک نکته جالب اشاره کرد: «نیسان هیچ‌گاه برای ادغام به سراغ ما نیامد و بعید بود اصلاً چنین اتفاقی رخ دهد، چراکه ادغام یک ابرشرکت ژاپنی احتمالاً با قوانین ضد انحصار مغایرت داشت.»

اما حالا روزنامه معتبر ماینیچی شیمبون ژاپن در گزارشی افشا می‌کند که پس از شکست مذاکرات، تویوتا برای ایجاد نوعی همکاری با نیسان سر و صدایی به پا کرده است. اگرچه هیچ یک از دو شرکت حاضر به شفاف‌سازی موضوع نشده‌اند، اما این شایعات کافی است تا خیال‌پردازی درباره آینده صنعت خودروسازی ژاپن داغ‌تر شود.

این نکته زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانیم تویوتا اکنون در بسیاری از خودروسازان ژاپنی سهام دارد: ۲۰ درصد سوبارو، ۵.۱ درصد مزدا، ۴.۹ درصد سوزوکی و ۵.۹ درصد ایسوزو. تصور این‌که تویوتا با نیسان نیز شراکتی سهامی برقرار کند، نشانگر آینده‌ای به‌شدت پیچیده و تأثیرگذار بر رقابت‌های جهانی خواهد بود.

نیسان به دنبال بازسازی و بقای آینده

نیسان ماکسیما جدید
نیسان ماکسیما جدید

پس از ناکامی در ادغام، نیسان مسیر بازسازی و تحول را انتخاب کرده است. اعلام برنامه بزرگ Re:Nissan با هدف کاهش شدید هزینه‌ها، حذف ۲۰ هزار شغل و بستن ۷ کارخانه نشان می‌دهد این خودروساز عزم خود را برای بقا جزم کرده است. در کنار این تصمیمات، کاهش ۷۰ درصدی پیچیدگی قطعات و حذف شش پلتفرم قدیمی نیز جزو برنامه‌های نیسان برای بازگشت به جمع خودروسازان برتر است.

نیسان همچنین برای تسریع عرضه محصولات جدید، به همکاری با رنو و میتسوبیشی (هم‌پیمانان قدیمی) و همچنین غول چینی دانگ‌فنگ اتکا کرده است؛ موضوعی که در محصولات جدیدی چون سدان برقی N7 و پیکاپ Frontier Pro PHEV مشهود است.

نگاه کارشناسان و مدیران سابق: آینده‌ای مبهم اما پویا

نیسان لیف 2026
نیسان لیف ۲۰۲۶

کارلوس گون، رئیس پیشین نیسان که روزگاری به عنوان منجی این شرکت شناخته می‌شد، وضعیت امروز نیسان را بحرانی توصیف کرده و مدعی است نقشه ادغام با هوندا در واقع تلاشی برای تملک پنهان بوده است. هر چند مذاکرات برای ادغام کامل به پایان رسیده، اما زمینه‌هایی چون همکاری در هوشمندسازی و الکتریکی‌سازی خودروها هنوز بر روی میز باقی مانده است.

از یک سو، تویوتا غول بلامنازع صنعت خودرو که با تملک سهام شرکت‌های متعدد و بازیگری هوشمندانه آینده بازار ژاپن و جهان را تحت تأثیر قرار داده، و از سوی دیگر، نیسان و هوندا که در پی بازیابی شکوه گذشته خود هستند.

اتفاقات اخیر نشان داد که در صنعت خودرو، هیچ‌چیز غیرممکن نیست؛ نه ادغام‌های بزرگ و نه شراکت‌های پرحاشیه. آینده این صنعت در ژاپن بدون تردید سرشار از رقابت، نوآوری و البته پیچیدگی‌های بی‌سابقه خواهد بود.

source

توسط blogcheck.ir