قیمت گازوییل آزاد از تیرماه دلاری می‌شود

قیمت گازوییل آزاد
قیمت گازوییل آزاد

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از اجرای سه نرخی شدن قیمت گازوییل از ابتدای تیر ماه خبر داد و اعلام کرد: «قیمت گازوییل سهمیه‌ای همان نرخ ۳۰۰ تومان خواهد بود و استفاده بیش از ۴۰ درصد سهمیه با قیمت ۵۰ درصد نرخ خرید گازوییل از پالایشگاه‌ها محاسبه خواهد شد و مصرف بالاتر از این مقدار برابر با نرخ خرید گازوئیل از پالایشگاه‌ها خواهد بود.»






کرامت ویس کرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در یک نشست خبری اعلام کرد: از ابتدای تیرماه ۱۴۰۴، قیمت گازوئیل به‌صورت سه‌نرخی عرضه خواهد شد و نرخ سهمیه‌ای گازوئیل برای ناوگان فعال همچنان ۳۰۰ تومان باقی می‌ماند، اما مصرف بیش از ۴۰ درصد سهمیه با نرخی معادل ۵۰ درصد قیمت خرید گازوئیل از پالایشگاه‌ها محاسبه می‌شود و مصرف بالاتر از این مقدار، برابر با نرخ خرید از پالایشگاه‌ها خواهد بود.

این در حالی است که قیمت خرید گازوئیل از پالایشگاه‌ها بر اساس فرمول ۹۵ درصد فوب خلیج فارس و دلار نیمایی محاسبه می‌شود و این قیمت هر ۳ ماه به روزرسانی می‌شود که بر این اساس، قیمت گازوئیل هر ۳ ماه و بر اساس نرخ فوب و دلار تعیین خواهد شد.

ویس کرمی با اشاره به اینکه ناوگان دیزلی شامل حدود یک میلیون دستگاه کامیون، اتوبوس و مینی‌بوس است که عملکرد آنها از طریق وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور ثبت و به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام می‌شود، گفت: این ثبت اطلاعات هر ۱۵ روز انجام می‌شود و سهمیه سوخت بر اساس مقدار کارکرد واقعی اختصاص می‌یابد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اعلام اینکه یکی از چالش‌های گذشته، صدور بارنامه‌های صوری و ثبت اطلاعات نادرست از عملکرد ناوگان بوده است، تصریح کرد: برای رفع این مشکل، از سال ۱۳۹۳ مصوبه‌ای برای استفاده از سامانه GPS برای پایش ناوگان تصویب شد، اما اجرایی شدن آن به تأخیر افتاد، در ادامه شورای اقتصاد در سال ۱۳۹۸ مصوب کرد که ناوگان برون‌شهری به سامانه سپهتن (سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان حمل‌ونقل دیزلی) مجهز شود.

وی با تأکید بر عدم تغییر نرخ سوخت سهمیه‌ای برای ناوگان فعال حمل‌ونقل دیزلی اظهار کرد: اطلاعات راننده، مسیر و اسناد حمل الکترونیکی به‌صورت برخط به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ارسال شده و کنترل می‌شود تا سهمیه صرفاً به ناوگان فعال اختصاص یابد. همچنین، کارت اضطراری تأمین سوخت در جایگاه‌های منتخب برای موارد ضروری در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه این اقدام افزون بر مدیریت مصرف سوخت، سبب کاهش قاچاق سوخت و بهینه‌سازی یارانه‌های انرژی می‌شود، گفت: انتظار می‌رود با اجرای کامل این طرح و ارتباط برخط سامانه‌های مربوطه، سهمیه‌بندی سوخت به شکل دقیق‌تر و منصفانه‌تری انجام شود.

ویس‌کرمی درباره مصوبه هیئت‌ دولت برای سه‌نرخی شدن نفت‌گاز با اعلام اینکه نرخ پلکانی نفت‌گاز از ابتدای تیر اجرایی می‌شود، بیان کرد: نرخ نفت‌گاز برای ناوگان فعال با اعلام بارنامه همچنان ۳۰۰ تومان خواهد بود، اما مصرف بیش از ۴۰ درصد سهمیه با نرخی معادل ۵۰ درصد قیمت خرید گازوئیل از پالایشگاه‌ها محاسبه می‌شود و مصرف بالاتر از این مقدار، برابر با نرخ خرید از پالایشگاه‌ها خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه وزارت نفت با همکاری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و سازمان شهرداری‌ها، طرحی را برای تخصیص سوخت به ناوگان حمل‌ونقل دیزلی بر اساس حرکت در مسیر اجرا کرده است، تصریح کرد: این طرح افزون بر افزایش شفافیت، از سوءاستفاده‌های احتمالی و صدور بارنامه‌های سوری جلوگیری می‌کند.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه در این سامانه، تخصیص سهمیه سوخت براساس پیمایش واقعی ناوگان انجام می‌شود، بیان کرد: از ابتدای تیر سهمیه سوخت ناوگان بر مبنای عملکرد و بارنامه در مسیر اختصاص می‌یابد. به این ترتیب کامیون‌هایی که بار جابه‌جا می‌کنند و مسیر مشخصی را طی می‌کنند، سهمیه خود را در طول مسیر و جایگاه‌های مشخص دریافت می‌کنند و پس از تأیید حرکت از طریق سامانه‌های پایش، سهمیه بعدی در نقاط مشخصی به آنها اختصاص می‌یابد.

ویس‌کرمی هدف از اجرای طرح سوخت‌گیری در مسیر را کنترل مصرف نفت‌گاز در بخش حمل‌ونقل ناوگان دیزلی دانست و گفت: اطلاعات راننده، مسیر و اسناد حمل الکترونیکی به‌صورت برخط به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ارسال و کنترل می‌شود تا سهمیه صرفاً به ناوگان فعال اختصاص یابد.

وی با تأکید بر اینکه این اقدام افزون بر اصلاح مصرف سوخت، سبب کاهش قاچاق سوخت و بهینه‌سازی یارانه‌های انرژی می‌شود، بیان کرد: انتظار می‌رود با اجرای کامل این طرح و ارتباط برخط سامانه‌های مربوطه، سهمیه‌بندی سوخت به شکل دقیق‌تر و منصفانه‌تری انجام شود.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با تأکید بر اینکه بر اساس قانون، دریافت سند حمل الکترونیکی برای ناوگان درون‌شهری و برون‌شهری الزامی است، تصریح کرد: بر اساس بارنامه، حرکت در طول مسیر یا محدوده شهری تا سقف سهمیه اعتباری و همان ۳۰۰ تومان است.

source

توسط blogcheck.ir