چین کمونیست چگونه غول خودروسازی دنیا شد؟

در حالی که ایران هنوز اندر خم خصوصی سازی نصف و نیمه مانده و بعد از تحریم ها تیراژ تولید خودرو به ۱.۵ میلیون دستگاه نرسیده است، چین نه تنها تولید خود را به بیش از ۳۰ میلیون دستگاه رسانده، بلکه نزدیک به ۶ میلیون دستگاه را نیز صادر کرده است. بنابراین ساده ترین پرسشی که پیش می آید این است؛ چین کمونیست چگونه غول خودروسازی دنیا شد؟
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، صنعت خودروسازی دنیا با سرعتی عجیب و باور نکردنی در حال رشد و توسعه است. در این میان چین توانسته است از رقبای قدر قدرت اروپایی و آمریکایی در بسیاری از زمینه های سبقت بگیرد.
گذشته از پیشرفت اعجاب آوری که در نمایشگاه اخیر شانگهای به معرض دید عموم درآوردند، چینی ها توانسته اند رکورد تولید خودرو در دنیا را از آن خود کنند.
بنا بر آخرین گزارش، صنعت خودروسازی چین در سال ۲۰۲۴ رکورد جدیدی را ثبت کرده است. در این سال، مجموع تولید خودرو در این کشور به ۳۱.۲۸۲ میلیون دستگاه رسیده و فروش نیز با ۳۱.۴۳۶ میلیون دستگاه، رشد قابل توجهی را تجربه کرده است.
بیشتر بخوانید: آمار تولید و فروش خودروسازان چینی در سال ۲۰۲۴؛ برندهای موجود در ایران چه رتبه ای دارند؟
صادرات خودروی چین نیز در همین بازه زمانی رشد قابلتوجهی داشته است؛ در سال ۲۰۲۴ ۵.۸۵۹ میلیون دستگاه خودرو از چین به مقاصد مختلف دنیا صادر شده است.
چری (Chery): ۱.۱۴۴ میلیون دستگاه، سایک (SAIC): ۹۲۹ هزار دستگاه، چانگان (Changan): ۵۳۶ هزار دستگاه، جیلی (Geely): ۵۳۲ هزار دستگاه، گریتوال موتور (Great Wall Motor): ۴۵۳ هزار دستگاه، بیوایدی (BYD): ۴۳۳ هزار دستگاه بیشترین میزان صادرات را به خود اختصاص داده اند.
نگاهی گذرا به همین دو آمار با زبانی ساده و گویا اما تلخ و گزنده فاصله بسیار بسیار زیاد خودروسازی ایران با این کشور را نشان می دهد. فاصله ای که با به نظر با همین فرمان فعلی هیچ گاه کم نخواهد شد.
اما به چه دلیل چین، کشوری که از نظر سیاسی همچنان تک حزبی و با اندیشه های کمونیستی اداره می شود، توانسته است به غول خودروسازی دنیا تبدیل شود؟
رقابت برگ برنده چین
به نظر می رسد مهمترین دلیل را باید در بازار رقابتی با حضور خودروسازان داخلی و خارجی در این کشور دانست.
بیش از ۲۰ تولیدکننده اصلی در کشور چین حضور دارند و فشار رقابت در این کشور به حدی بالاست که خودروسازان بزرگی نظیر فورد، کیا، نیسان، بامو، مزدا و هوندا هنوز نتوانستهاند سهمی بیش از ۵ درصد را برای خود کسب کنند.
سیاست گذاران صنعتی – اقتصادی چین توانسته اند براساس برنامه های مدون و قابل اجرا تولیدکنندگان داخلی را به شرایط رقابت با بزرگان دنیا برسانند.
درحال حاضر خودروسازانی مانند فولکس واگن، جنرال موتورز، وولینگ، هیوندایی، چانگان، تویوتا، نیسان، فورد، هوندا، پژو-سیتروئن، کیا، دانگ فنگ، آئودی، چری، گریت وال، جیلی، بایک، بی وای دی، ب ام و، سوزوکی، مزدا از جمله خودروسازان شناخته شده ای به شمار می آیند که در بازار خودرو چین با هم در رقابت هستند.
اما آیا چنین رقابتی در بازار خودروی ایران وجود دارد؟ بنا بر گزارش مرکز پژوهش ۸۷ درصد بازار ایران در اختیار دو خودروساز بزرگ کشور قرار دارد. نکته بسیار مهم این است که همین دو خودروساز داخلی عملاً با یکدیگر رقابت نمیکنند.
با بررسی قیمت محصولات گروه صنعتی ایران خودرو و گروه سایپا مشخص میشود این دو خودروساز چندان در بازههای قیمتی یکدیگر ورود ندارند و هر کدام در بازههای قیمتی جداگانه به عرضه خودرو میپردازند.
تحت چنین شرایطی خودروسازان فشاری از سوی بازار حس نمیکنند و وجود بازار تضمینشده، نه تنها انگیزههای خودروسازان را در راستای گام برداشتن به سوی توسعه محصول، بهروزرسانی تولیدات، افزایش کیفیت و… تقویت نمیکند، بلکه مشوق عدم حرکت خودروسازان به سمت حفظ محصولات گذشته و کاهش کیفیت است.»
به نظر می رسد بررسی چرایی فقدان رقابت در بازار خودروی ایران، درجا زدن و پسرفت های مکرر، برای این تفاوت کافی است.
خودروسازی چین صنعت خودرو
source