رئیس سازمان محیط زیست: استاندارد نیسان آبی باید بررسی شود

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، با ابراز نگرانی از تداوم تولید خودروهای آلاینده اعلام کرد: «باید بررسی شود چرا این خودروها همچنان مجوز استاندارد دریافت میکنند.»
شینا انصاری در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری اسب بخار، در پاسخ به این که چرا خودروهایی مانند نیسان آبی هنوز تولید میشوند؛ ضمن ابراز نگرانی از وضعیت تداوم تولید خودروهای آلاینده، تأکید کرد: «باید بررسی شود چرا خودروهایی با عمر طراحی بیش از ۵۰ سال همچنان مجوز استاندارد دریافت میکنند.»
این اظهارات در حالی مطرح میشود که آلودگی هوا در کلانشهرهایی مانند تهران به یکی از معضلات اصلی زیستمحیطی تبدیل شده است و خودروهای پرمصرف و غیراستاندارد، نقش مهمی در این بحران دارند.
وی در ادامه اظهار کرد: «اقداماتی همچون جایگزینی موتورسیکلتهای آلاینده و فرسوده با موتورسیکلتهای برقی به طور جدی در دستور کار قرار دارد و این موضوع در خصوص خودروهای فرسوده نیز باید اجرا شود.»
در این بین برخی بر این باورند که مشکل اصلی، نبود هماهنگی بین نهادهای مسئول مانند سازمان استاندارد، وزارت صمت و خودروسازان است. سازمان استاندارد، مسئول تأیید انطباق خودروها با معیارهای ایمنی و زیستمحیطی، به نیسان آبی و مدلهای مشابه مجوز تولید میدهد، در حالی که این خودروها از نظر مصرف سوخت و آلایندگی، با استانداردهای یورو ۴ و یورو ۵ فاصله زیادی دارند.
تداوم تولید خودروهای غیراستاندارد، نهتنها به آلودگی هوا دامن میزند، بلکه با اهداف توسعه پایدار و کاهش انتشار کربن در تضاد است و بدون اصلاح این روند، تلاشهای دولت برای بهبود کیفیت هوا و کاهش اثرات زیستمحیطی ناکام خواهد ماند. این در حالی است که براساس گزارش مرکز پژوهشهای مجلس در سال ۱۴۰۳، ناوگان فرسوده حملونقل، شامل خودروهایی مانند نیسان آبی، سالانه بیش از ۱.۵ میلیون تن دیاکسید کربن اضافی تولید میکند که معادل ۱۰ درصد کل انتشار گازهای گلخانهای کشور است.
این در حالی است که براساس قانون هوای پاک مصوب سال ۱۳۹۶، سازمان استاندارد و وزارت صمت موظفاند تولید خودروهای غیراستاندارد را متوقف کنند، اما اجرای این قانون با موانع متعددی مواجه شده است. برخی کارشناسان معتقدند که سازمان استاندارد به دلیل فشارهای اقتصادی و لابی خودروسازان، در برابر توقف تولید خودروهای قدیمی مانند نیسان آبی مقاومت میکند.
آلایندگی خودرو استاندارد نیسان آبی سازمان محیط زیست نیسان آبی
source