مصرف بنزین ۲۳ درصد بالاتر از استاندارد/ خودروهای فرسوده باید روانه ذوب آهن شوند

ناصر عاشوری
ناصر عاشوری

ناصر عاشوری، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت، با انتقاد از مصرف ۲۳ درصد بالاتر از استاندارد جهانی بنزین در ایران، ریشه ناترازی سوخت را در خودروهای مستهلک، نبود سبد سوخت متنوع و ضعف فرهنگ‌سازی دانست.






ناصر عاشوری، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت، در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری اسب بخار گفت: مصرف سوخت در ایران به دلیل سوءمدیریت در بخش مصرف، ۲۳ درصد بالاتر از استاندارد جهانی است.

وی در ادامه توضیح داد: با رفع این مازاد مصرف نسبت به استاندارد، نه‌تنها ناترازی موجود رفع می‌شود، بلکه امکان صادرات چند میلیون لیتری فراهم خواهد شد.

وی افزود: یکی از دلایل اصلی مصرف بالا، حضور خودروهای قدیمی و پرمصرف مانند پیکان، نیسان آبی و تاکسی‌های ۴۰ تا ۵۰ ساله در ناوگان حمل‌ونقل است.

عاشوری پیشنهاد کرد: دولت باید این خودروها را جمع‌آوری کرده، برای بازیافت به ذوب‌آهن بفرستد و با خودروهای کم‌مصرف جایگزین کند.

وی همچنین به خودروهای جدیدتر اما پرمصرف اشاره کرد و گفت: حتی محصولاتی که این روزها تولید می‌شوند و در برخی موارد تا ۱۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کنند، باید با خودروهایی با مصرف ۶ تا ۷ لیتر جایگزین شوند.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت ادامه داد: تمرکز بیش از حد بر بنزین به‌عنوان سوخت اصلی، اشتباه تاریخی دولت بوده است. باید سبد سوختی متنوع شامل خودروهای هیبریدی، برقی، CNG و LNG ایجاد شود تا فشار از بنزین برداشته شود.

عاشوری با انتقاد از تعلل وزارت صمت و مجلس در تسهیل واردات و تولید خودروهای برقی گفت: ما تولیدکننده بنزین هستیم و کم‌کاری بخش‌های دیگر، فشار را روی پالایشگاه‌ها آورده است.

عاشوری در ادامه اظهار کرد: فرهنگ‌سازی مصرف سوخت نیز ضروری است و وقتی ۵ تا ۶ میلیون نفر در تعطیلات دو روزه به سفر می‌روند و هزینه سوخت را در نظر نمی‌گیرند، نتیجه‌اش مصرف بالاست.

وی همچنین به موضوع قاچاق سوخت اشاره کرد و گفت: اگرچه قاچاق بی‌تأثیر نیست، اما عامل اصلی ناترازی، مصرف بالای داخلی است و نهادهای نظارتی باید با آن برخورد کنند.

وی با بیان اینکه کیفیت بنزین عامل اصلی آلودگی هوا نیست، اعلام کرد: بیش از ۶۰ درصد بنزین تولیدی کشور مطابق استانداردهای یورو ۴ و یورو ۵ است.

عاشوری افزود: ۴ تا ۵ پالایشگاه ما با سرمایه‌گذاری‌های اخیر، بنزین باکیفیت تولید می‌کنند و اگر موضوع مدیریت مصرف محقق شود، کاهش مصرف سوخت، به‌طور خودکار آلودگی هوا را کاهش خواهد داد.

وی همچنین در پایان از سازمان استاندارد به دلیل صدور مجوز برای خودروهای قدیمی مانند نیسان‌های ۵۰ ساله انتقاد کرد و خواستار پاسخ‌گویی این نهاد شد.

source

توسط blogcheck.ir