به گزارش شهر بورس، سید باقر شریف‌زاده تأکید کرد که این مسیر بدون وجود «فهم مشترک» و «مطالبه جمعی» از سوی جامعه محقق نخواهد شد و توسعه را پدیده‌ای دانست که باید در بطن اجتماع نهادینه شود.

به گفته وی، شرط نخست تحقق این مطالبه عمومی، آموزش‌وپرورش اثربخش از سنین کودکی است.

مهر آیندگان

وی تصریح کرد: آموزش، موتور بنیادین توسعه است و غفلت از آن موجب رکود ساختاری کشور خواهد شد.

شریف‌زاده با اشاره به تعدد دانشگاه‌ها در ایران، این وضعیت را نمایانگر توسعه ندانست و گفت: آنچه اهمیت دارد، کیفیت تربیت نیروی انسانی و هدفمندی نظام آموزشی است.

وی با ذکر اینکه توسعه واقعی در کشورهایی تحقق یافته که از مدرسه تا دانشگاه، هدفمند و پیوسته به‌سوی توانمندسازی جامعه حرکت کرده‌اند، خواستار بازنگری جدی در نظام آموزشی شد.

توسعه بدون آموزش، عقلانیت جمعی و مشارکت مدنی ممکن نیست

رئیس شورای راهبردی مرکز پژوهش‌های اتاق تبریز افزود: توسعه اقتصادی بدون توسعه فرهنگی و آموزشی امکان‌پذیر نیست. تربیت شهروند آگاه و مسئول‌پذیر، از بستر یک نظام آموزشی خلاق و آزاد حاصل می‌شود.

شریف‌زاده «سعادت انسان» را جوهره توسعه دانست و عناصر کلیدی آن را شامل سلامت، بهداشت، زیرساخت، سیاست‌گذاری مؤثر، و حکمرانی خوب برشمرد.

وی تحول در نظام حکمرانی را یکی از الزامات حیاتی توسعه دانست و خاطرنشان کرد ساختار مدیریتی ناکارآمد، بزرگ و بروکراتیک مانعی جدی بر سر راه پیشرفت کشور است.

شریف‌زاده خواستار کاهش تصدی‌گری دولت و تقویت نهادهای مدنی به‌عنوان حلقه واسط مردم و حاکمیت شد و این نهادها را بهترین بستر برای شکل‌گیری «عقلانیت جمعی» معرفی کرد.

وی در ادامه گفت: تعامل و گفتمان مستمر میان جامعه، دولت و دانشگاه، اساس توسعه است و باید زیست‌بوم مناسبی برای گفت‌وگو و هم‌فکری در جامعه ایجاد کنیم.

شریف‌زاده بر لزوم تقویت زیرساخت‌های نرم‌افزاری نظیر آموزش‌های عمومی نوین از جمله شاد زیستن، زیبایی‌شناسی و هوش مصنوعی در دانشگاه‌ها تأکید کرد.

وی تحولات فناوری را تهدیدی برای نظام‌های آموزشی سنتی خواند و خواستار حرکت به‌سوی نظام یادگیری انعطاف‌پذیر و مهارت‌محور شد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز با تحلیل نمونه‌های بین‌المللی، به مزیت‌های نسبی کشورها اشاره کرد و گفت: ایران باید بر ظرفیت‌های خود از جمله منابع طبیعی، موقعیت ژئوپلیتیکی و نیروی انسانی جوان تمرکز کند.

شریف‌زاده از تجربه موفق کشورهایی چون آلمان، کره جنوبی، نروژ و فنلاند یاد کرد و الگوبرداری بومی‌شده از آن‌ها را برای ایران قابل تحقق دانست، مشروط بر تقویت اراده توسعه.

 وی بر اهمیت «شبکه‌سازی» دانشگاه‌ها با جهان و تعامل آن‌ها با بخش خصوصی و صنعت تأکید و آن را پارادایمی نوین برای عبور از بن‌بست توسعه عنوان کرد.

source

توسط blogcheck.ir