توقف فعالیت ایکاپ در ایران خودرو؛ پایان شراکت با فرانسویها؟

پایان نافرجام برجام در ایران خودرو با توقف تولید در ایکاپ به ایستگاه پایانی رسیده است. اما این توقف، به معنای انحلال ایکاپ نمیتواند باشد. در واقع، ایران خودرو بدون اطلاع و موافقت فرانسویها نمیتواند این شرکت را منحل کند.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، آنگونه که شنیده میشود، ایران خودرو در راستای چابکسازی، قصد دارد تولید تحت نام ایکاپ را متوقف کند.
ایکاپ منحل نمیشود
هرچند برخی اخبار این توقف تولید را به انحلال ایکاپ و پایان حضور فرانسویها با تأکید بر بدعهدی آنها تعبیر کردهاند، این در حالی است که فرانسویها نیز، مانند سایر شرکتهای حاضر در ایران، پیرو تحریمها چارهای جز خروج از ایران نداشتند.
ایکاپ، سرمایهگذاری مشترک
ضمن اینکه ایکاپ یکی از شرکتهایی به شمار میرود که با سرمایهگذاری مشترک ایران خودرو و پژو تأسیس شده است.
شرکت ایکاپ، یک شرکت سرمایهگذاری مشترک با سهم ۵۰٪ ایران خودرو و ۵۰٪ پژو است که در سال ۱۳۹۵ با امضای قرارداد بین ایران خودرو و پژو افتتاح شد. هدف از ایجاد این شرکت، تولید محصولات جدید پژو در ایران و صادرات به خاورمیانه و در نهایت، ایجاد هاب تولید محصولات پژو در غرب آسیا بود.
از اردیبهشت ۱۳۹۷، همکاری بین ایکاپ و پژو به دلیل تحریمهای اقتصادی به حالت تعلیق درآمد و خبری از تولید محصولات مشترک نبود.
البته ایکاپ در این سالها به تولید محصولات دیگر مشغول بود که از جمله آنها میتوان به تولید بدنه تارا اشاره کرد.
انحلال آپکو و جتکو
در این شرایط، با روی کار آمدن تیم مدیریتی جدید ایران خودرو از بهمن سال ۱۴۰۳، چابکسازی و کوچکسازی این شرکت در دستور کار قرار گرفته است.
انحلال دو شرکت آپکو و جتکو نیز به همین علت صورت گرفته است؛ دو شرکتی که در تحقق اهداف تأسیس موفقیتی کسب نکرده بودند. ایکاپ نیز در راستای همین برنامه و برای تمرکز و تجمیع مدیریت، با توقف تولید مواجه شده است.
البته آنگونه که شنیده میشود، فعالیتهای این شرکت متوقف نشده و ادامه دارد. در حال حاضر نیز حدود ۹۰۰ نفر در سالن بدنه این شرکت مشغول به کار هستند؛ اما به جای اینکه در قالب ایکاپ فعالیت کنند، از این پس تحت برند ایران خودرو فعالیت خود را ادامه خواهند داد.
ایران خودرو نمیتواند تصمیم بگیرد
پیش از این، برخی گمانهزنیها تعطیلی ایکاپ را به شراکت جدید با چینیها مرتبط میکردند. اما با توجه به ترکیب سهامداری و شراکت ۵۰ – ۵۰ ایران خودرو، حتی در زمان تحریمها و خروج این شرکت از ایران، آبیهای جاده مخصوص به تنهایی اجازه تصمیمگیری برای انحلال را نداشته و حتماً باید این اقدام با تأیید طرف فرانسوی انجام شود.
بنابراین، این اقدام صرفاً در راستای چابکسازی و کاهش هزینههای تولید انجام شده است.
آپکو ایران خودرو ایکاپ جتکو
source