به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،
پریسا مهاجری، علی‌ اصغر بانویی از اساتید دانشگاه علامه‌‌‌‌‌‌‌ طباطبایی و سمیه رحمان‌ پور پژوهشگر اقتصادی در پژوهشی که در فصلنامه علمی مطالعات اقتصادی کاربردی ایران منتشر شده، اعلام کردند: توقف ۹۰ روزه بندر رجایی از مسیر صادرات، واردات کالاهای واسطه‌ای و واردات کالاهای نهایی، حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان خسارت به اقتصاد وارد می‌ کند. رقمی که بر اساس قیمت‌ های سال ۱۳۹۹، معادل ۱.۳۱ درصد از کل ستانده ملی یا ۱.۸ درصد تولید ناخالص داخلی آن سال است.


بر اساس این گزارش و برآورد، بدون در نظر گرفتن تلفات انسانی یا آسیب‌ های زیر ساختی و شرایط فعلی، خسارت حدودا ۴ میلیارد دلار تخمین زده می‌ شود. اگر این نسبت (۱.۸ درصد از تولید ناخالص داخلی) برای اقتصاد سال ۱۴۰۲ با تولید ناخالص داخلی حدود ۱۸ هزار هزار میلیارد تومان باشد، میزان خسارت به ۳۲۴ هزار میلیارد تومان می‌ رسد که با فرض دلار ۸۰ هزار تومانی بیش از ۴ میلیارد دلار خواهد بود.


طبق آمار گمرک، حدود 70‌ و 30 درصد واردات صادرات کالاهای غیر نفتی ایران از طریق بنادر صورت می‌گیرد و سهم بندر رجایی به تنهایی 60‌ درصد از این جریان تجاری است. بنابراین انفجار چند روز گذشته بی‌‌‌‌‌‌‌ تردید تاثیر چشمگیری بر مراودات بازرگانی ایران برجای خواهد گذاشت.


بر اساس داده‌های سازمان بنادر، بندر رجایی در سال ۱۴۰۲ با مدیریت ۵۳ درصد از کل عملیات تخلیه و بارگیری بنادر، مهم‌ترین محور ترانزیتی ایران محسوب می‌ شود. سهم این بندر از جا به‌ جایی کالاهای اساسی ۴ درصد، ۸۲ درصد فلزات، ۶۰ درصد مصالح ساختمانی و مواد معدنی، ۱۱ درصد ماشین‌آلات و ابزار، ۲۲ درصد کود و مواد شیمیایی، ۱۹ درصد منسوجات و پوشاک و ۸۸ درصد از کالاهای کانتینری است. 

انتهای پیام

 

source

توسط blogcheck.ir