به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی احمدی با انقاد از چالشهای قیمتگذاری دستوری خودرو و وجود رانت و تضاد با اصول اقتصاد بازار، گفت: دولت به جای استفاده از ساز و کار عرضه و تقاضا، قیمتها را دیکته میکند و منجر به تصمیمگیریهای نادرست و سوءاستفاده برخی ذینفعان می شود.
وی افزود: فرآیند صحیح قیمتگذاری کالاها شامل لحاظ کردن هزینههای واقعی تولید شامل مواد اولیه، دستمزد و سایر هزینههای مستقیم و غیرمستقیم است. بنابراین بهترین اقدام برای اصلاح نظام قیمتگذاری این است که ایران خودرو و سایپا و دیگر خودروسازان بر اساس محاسبات دقیق هزینهای و با در نظر گرفتن سود معقول حدود 15 درصدی، قیمت محصولات را تعیین کنند.
احمدی ادامه داد: در این روش که باعث شفافیت و افزایش انگیزههای تولید می شود، شورای رقابت به عنوان نهاد ناظر میتواند بر فرآیند قیمتگذاری نظارت داشته باشد تا از انحصار و سوءاستفاده جلوگیری شود.
انتهای پیام
source