پرونده پژو 408X بایگانی می شود؟

در این محتوا به سراغ همکاری مجدد ایران خودرو با پژو و خاصه پرونده پژو 408X آمده ایم.
با آغاز دور جدید واردات، خبر های ضد و نقیضی از همکاری مجدد با پژو به گوش می رسید تا آنکه آبی پوشان جاده مخصوص تنها اندکی مانده به خصوصی شدن، دست به رونمایی از 408X زده و اعلام کردند در سال جدید یعنی سال ۱۴۰۴، علاوه بر واردات این محصول، قصد مونتاژ آن را نیز دارند. حالا پس از مالکیت کروز بر ایران خودرو و اعلام شرکای جدید این گروه صنعتی، به نظر می رسد مالکان جدید دیگر تمایلی به پژو ندارند و قصد دارند ایران خودرو را به حیاط خلوتی برای برندهایی که گروه بهمن نتوانست با آن ها به سرانجام درستی برسد، مبدل نمایند.
پرونده پژو 408X بایگانی می شود؟
پژو 408X را می توان یکی از جذاب ترین خودروهایی دانست که در سال ۱۴۰۳ به عنوان یک گزینه وارداتی به صورت کاملاً جدی معرفی و رونمایی شد. خودرویی که زبان طراحی جدید پژو را با امکاناتی بسیار کامل به نمایش می گذارد و ایران خودرویی ها قصد داشتند این خودرو را در گام اول وارد و سپس به صورت چراغ خاموش و در همکاری با دانگ فنگ چین، به مونتاژ برسانند.
تیم مدیریتی جدید ایران خودرو با توجه به عملکرد شرکای چینی قبلی ایران خودرو، تصمیم گرفت تا رایزنی با شرکت های دیگری را آغاز کند و محصولات آنها را وارد کند یا در خط مونتاژ خود قرار دهد. در نتیجه مذاکرات صورت گرفته از سوی ایران خودرو، تاکنون مشخص شده است که سه برند تانک، هاوال و هونگچی محصولاتی را جهت مونتاژ در سایت خراسان ایران خودرو آماده کردهاند و حتا نمونههای اولیه برخی از مدلها نیز به ایران رسیده است. همچنین شنیده ها حاکی از آن است که جتور T2 نیز از دیگر محصولاتی است که با ایران خودرو به بازار ایران خواهد آمد.
در روز تست درایو پژو 408X در خصوص واردات و یا مونتاژ پژو لندترک (پیکاپ پژو) از مدیر بخش توسعه محصول ایران خودرو پرسیدیم که ایشان در جواب گفتند به علت اینکه در خطوط تولید ایران خودرو امکان مونتاژ خودروهای شاسی مستقل وجود ندارد، به سمت این پیکاپ پژو هیچگاه نرفته ایم. از طرفی محصولی همچون لندترک را نیز نمی توانیم به ایران خودرو دیزل ببریم. اکنون پرسشی که پیش می آید این است در صورتی که مالکان جدید ایران خودرو قصد مونتاژ محصولات برند تانک و محصولی همچون جتور T2 را دارند، قرار است چه فکری به حال خطوط تولید مونوکوک خود نمایند؟
از طرف دیگر با توجه به شکست برند هونگچی در ایران بهخاطر عدم تبلیغات درست گروه بهمن و انتخاب محصول نادرست توسط این خودروساز، چه اصراری بر حضور آن در گروه صنعتی ایران خودرو است؟ حال آنکه محصولات هونگچی نیز عموماً قیمت های بالایی دارند و مردم از گروه صنعتی ایران خودرو عموماً انتظار محصولات لوکس با قیمت های بالا را نداشته و هیچگاه روی خوشی به این قضیه نشان نداده اند.
به طور کلی به نظر می رسد با توجه به مجموعه اتفاقاتی که تاکنون رقم خورده و مالکیت جدید ایران خودرو، پرونده پژو 408X احتمالاً به بایگانی خواهد رفت.
مشخصات فنی 408X
نسخه وارداتی 408X در ایران به پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوشارژ به همراه گیربکس ۸ سرعته AT ساخت آیسین مجهز بود. این پیشرانه قادر به تولید ۱۷۵ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور است. سیستم تعلیق در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع تورشن بیم کار شده است.
ایران خودرو پژو پژو 408X
source