بازار خودروی ۱۴۰۳ با چه اعدادی بسته شد؟ / مقایسه قیمت های ابتدا و انتهای سال

شرایط فروش محصولات فونیکس – مرداد ۱۴۰۲

سال ۱۴۰۳ با تغییرات زیادی در قیمت فروش خودروها توسط شرکت ها و همچنین بهای معامله آن ها در بازار آزاد همراه بود. به همین دلیل قصد داریم تا قیمت های اول و آخر سال را با هم مقایسه کنیم.






بازار خودرو ایران همیشه میزبان تورم و اعلام قیمت‌های عجیب از سوی مردم و شرکت‌ها بوده و به همین دلیل تقریباً همه مردم دیگر از تغییر قیمت‌های به وجود آمده تعجب نمی‌کنند و شگفت‌زده نمی‌شوند. این موضوع به‌طورکلی نشان‌دهنده کاهش قدرت خرید قشر وسیعی از جامعه و در نتیجه بی‌اهمیت شدن موضوع قیمت خودرو برای آن‌ها است.

بااین‌وجود اما قصد داریم تا قیمت‌های ابتدای و انتهای سال ۱۴۰۳ را مقایسه کنیم تا در نهایت مشخص شود که در سالی که گذشت چه بلایی سر مردم و بازار خودرو آمد.

قیمت فروش خودروها توسط کارخانه و شرکت‌ها چه میزان تغییر کرد؟

ایرادهای سورن پلاس
ایرادهای سورن پلاس

یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که در سال ۱۴۰۳ رخ داد افزایش سرسام‌آور قیمت فروش خودرو از کارخانه‌های تولیدکننده، مونتاژکننده‌ها و واردکننده‌ها بود. از اصلی‌ترین دلایل گرانی مذکور نیز قیمت ارزهای تعیین‌کننده‌ای مانند دلار و یورو بود. افزایش بهای ارز موجب شد تا شرکت‌ها برای تأمین قطعات و خودروها هزینه بیشتری بپردازند و به همین دلیل قیمت نهایی خودروها بیشتر شد.

در نتیجه این اتفاق مردم مجبور شدند تا خودروهای مد نظرشان را با پرداخت مبلغ بیشتری خریداری کنند و به همین دلیل متحمل هزینه‌های زیادی شدند.

به‌این‌ترتیب می‌توان گفت در سالی که گذشت قیمت فروش خودروها توسط کارخانه و شرکت‌ها افزایش‌های شدیدی را تجربه کرد و به دنبال این قضیه قدرت خرید مردم نسبت به سال قبل در حد و اندازه قابل‌توجهی کاهش یافت.

به‌عنوان‌مثال در بین تولیدات داخل قیمت نهایی کارخانه سورن پلاس بنزینی با موتور EF7 از ۴۸۷ میلیون تومان به ۶۳۶ میلیون تومان افزایش یافت.

در میان مونتاژی‌ها نیز تیگو ۷ پرو به‌عنوان یکی از پرفروش‌ترین کراس‌اوورهای بازار از حدود ۱ میلیارد و ۵۱۵ میلیون تومان به ۱ میلیارد و ۷۳۰ میلیون تومان افزایش یافت و حدود ۲۰۰ میلیون گران شد.

تغییرات قیمت بازار آزاد خودروها در چه حد بود؟

چانگان CS55 پلاس
چانگان CS55 پلاس

در بازار آزاد اما شاهد نوسانات بیشتری بودیم؛ زیرا تغییر بهای ارز موجب می‌شد تا فروشندگان روزانه و حتا ساعت‌به‌ساعت قیمت‌های اعلامی خود در آگهی‌های فروش و نمایشگاه‌ها تغییر دهند.

قیمت دلار در فروردین‌ماه سال جاری حدود ۶۰ هزار تومان بود و هم اکنون نیز در محدوده ۱۰۰ هزار تومان در حال قدرت‌نمایی برای مردم ایران است. این افزایش ۶۷ درصدی موجب شد تا در سالی که گذشت قیمت بازار خودروها نیز افزایش‌های چشمگیری را داشته باشند.

برخلاف نرخ ارز که حدود ۶۷ درصد رشد داشت؛ اما قیمت‌های اعلامی در بازار مطابق با دلار و یورو گران نشد زیرا مردم دیگر توان خرید خودرو با قیمت‌های بیشتر را نداشتند و بازار دیگر کشش نداشت تا رشد دیگری را تجربه کند.

قیمت کوییک S در فروردین ۱۴۰۳ حدود ۴۴۰ میلیون تومان بود و هم اکنون در آخرین روزهای سال نیز شاهد معامله این خودرو با قیمت ۵۰۰ میلیون تومان هستیم.

کی ام سی J7 نیز به‌عنوان یکی از پرفروش‌ترین و جذاب‌ترین سدان ها بازار نسبت به اوایل سال حدود ۱۲۰ میلیون گران‌تر در بازار آزاد معامله می‌شود.

در میان وارداتی‌ها نیز قیمت بازار چانگان CS55 از ۲ میلیارد و ۶۵۰ میلیون ابتدای سال به ۲ میلیارد و ۷۵۰ میلیون رسیده است. البته لازم به ذکر است که در اواسط سال نیز قیمت این کراس‌اوور به زیر ۲ میلیارد تومان نیز رسیده بود.

در پایان می‌توان نتیجه گرفت که در سال گذشته افزایش قیمت‌های کارخانه‌ها و شرکت‌ها نسبت به نرخ رشد بازار آزاد بیشتر بوده و مردم در طول سال ۱۴۰۳ قدرت خریدشان نسبت به قبل بسیار کمتر شد تا دیگر بازار کشش افزایش قیمت‌های دیگر را نداشته باشد.

source

توسط blogcheck.ir