سیتروئن C3 XR سایپا یا کی ام سی SR3 کرمان موتور؟

سیتروئن C3 XR سایپا یا کی ام سی SR3 کرمان موتور؟
سیتروئن C3 XR سایپا یا کی ام سی SR3 کرمان موتور؟

در این محتوا به سراغ مقایسه سیتروئن C3 XR سایپا با کی ام سی SR3 کرمان موتور آمده ایم. کدام کراس اوور اقتصادی؟


تیگو 8


تیگو 8

سگمنت کراس اوور ها در بازار ایران طرفداران بسیاری دارند. تقریبا اکثر افراد در کشورمان با بودجه ی بالای یک میلیارد تومان در انتخاب اول به دنبال کراس اوور ها هستند و به همین سبب است که شاهد آمار فروش بسیار خوبی برای خودرو هایی چون ام وی ام X22 پرو، ام وی ام X33 کراس، تیگارد X35 و ام وی ام X55 پرو در بازار هستیم. حتی همین علاقه بازار به کراس اوور ها را می توان عاملی برای حرکت سایپا و ایران خودرو به سمت خودرو هایی چون آریا و ری را قلمداد کرد. در همین حین کرمان موتوری ها برای عقب نماندن از قافله، به سراغ نسخه فیس لیفت جک S3 رفتند و این خودرو را با نام کی ام سی SR3 معرفی نمودند. از طرف دیگر سایپا نیز به صورت رسمی مونتاژ سیتروئن C3XR را شروع کرد. در این محتوا به سراغ مقایسه سیتروئن C3 XR سایپا با کی ام سی SR3 کرمان موتور آمده ایم.

سیتروئن C3 XR سایپا در برابر کی ام سی SR3 کرمان موتور

سیتروئن سی ۳ جدید را می توان از جمله خودرو هایی دانست که چنانچه با قیمت مناسبی به بازار تشنه ایران عرضه شود، به جهت برخورداری از برند اروپایی و درواقع غیر چینی و همچنین بهره مندی از شبکه خدمات و قطعات سایپا، قطعا بسیاری از خودرو های هم رده را اذیت خواهد کرد. از جمله خودرو هایی که بی تردید تحت الشعاع عرضه C3 XR قرار خواهند گرفت می توان به X22 Pro، X33 Cross ، تیگارد X35 ، ام وی ام X55 پرو، ری را و همین کی ام سی SR3 اشاره داشت.

سایپا پیش از اعمال مجدد تحریم ها قصد داشت خودروی C3-XR را به عنوان یک کراس اوور کامپکت در خط سایپا کاشان تولید و به بازار عرضه کند و حتا قالب های بدنه این خودرو هم از طرف فرانسوی دریافت شده بود. با شدت گرفتن تحریم ها و ترک ایران توسط گروه PSA، این پروژه به حالت تعلیق درآمد، اما همچنان دو نسخه پیش و پس از فیس لیفت C3-XR، پای ثابت نمایشگاه تحول و نمایشگاه های خودرو در سراسر ایران بودند.

در نتیجه به درازا کشیده شدن روند تولید این خودرو، شرکت سایپا-سیتروئن تصمیم گرفت برای تأمین قالب های تریم داخلی، پیشرانه و دیگر بخش های فنی به سراغ شریک چینی گروه استلانتیس (دانگ فنگ) برود.

به این ترتیب، شرکت سایپا-سیتروئن موفق شد پس از سال ها تلاش، C3-XR را به کمک قطعات، قالب ها، پیشرانه و گیربکس شرکت چینی به خط تولید خود آورد و تولید آزمایشی آن را آغاز نماید.

کی ام سی SR3 نسبت به نسخه موجود در ایران در بخش دماغه بیش‌ترین تغییرات ظاهری را تجربه کرده است. در این نسخه دیگر خبری از آن چراغ های بزرگ نیست و پکیج دوقسمتی چراغ ها برای S3 تعبیه شده است. جلوپنجره نیز کوچک تر شده است و یک نوار مشکی، دی لایت های باریک خودرو را به یکدیگر متصل می کند. در بخش کناری خودرو یک بخش مشکی رنگ حد فاصله پنجره کناری و شیشه عقب دیده می شود که سبب اسپرت تر جلوه دادن خودرو شده و بالاخره در قسمت انتهایی، طراحی درِ صندوق، چراغ ها و سپر به طور کامل عوض شده است. یک دیفیوزر بزرگ نیز در مرکز سپر عقب S3 خودنمایی می کند. نکته ای که در این بخش کمی خوشایند نیست استفاده از یک دستگیره کروم‌کاری‌شده سرتاسری روی صندوق است که به نظر می رسد بیش از حد بزرگ و برجسته طراحی شده است.

به طور کلی باید گفت طراحی S3 با تغییرات فوق اگرچه به‌روزتر شده است، اما همچنان این کراس اوور از عدم تناسبات کلی بدنه همچون کاپوت بیش از حد کوتاه رنج می برد. البته طراحان جک در این زمینه بیان می کنند که قصدشان از طراحی جک S3 خلق یک کراس اوور تورینگ کامپکت بوده است، به این معنی که بیش‌ترین فضای ممکن به کابین خودرو اختصاص داده شود.

امکانات دو خودرو

از مهم ترین امکانات رفاهی و ایمنی محصول جدید سیتروئن برای بازار ایران می توان به فرمان کمکی برقی، کلاستر دیجیتال، استارت دکمه ای، مولتی مدیا، سیستم ورود بدون کلید، حالت های رانندگی، سیستم تهویه دیجیتال، ۶ کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی و کشش، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، سنسور نور و… اشاره کرد.

داخل کابین کی ام سی SR3
داخل کابین کی ام سی SR3

گرمکن صندلی های جلو، سیستم کنترل پایداری و کشش، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین عقب، ایزوفیکس، سیستم استارت و ورود بدون کلید، اتولایت، دی لایت، آینه های تاشو برقی، کروز کنترل، تریم چرمی کابین، تهویه اتومات، زیرآرنجی جلو و عقب، مانیتور ۱۰.۲۳ اینچی، ۶ بلندگو و… از مهم ترین امکانات SR3 به شمار می آیند.

مشخصات فنی دو خودرو

پس از ارتباطی که میان سایپا و شرکت چینی به وجود آمده، پیشرانه ۱.۲ لیتری توربوشارژ و گیربکس ۶ سرعته دو کلاچه در برنامه تولید این خودرو قرار گرفته است. این موتور ۱.۲ لیتری می تواند ۱۱۶ اسب بخار توان و ۱۹۰ نیوتن متر گشتاور را تولید کند، که این مقدار برای کراس اوور جمع و جوری مانند C3-XR کاملاً مناسب است. این پیشرانه به احتمال بسیار زیاد، وجوه اشتراک بسیاری با پیشرانه ۱۲۰۰ سی سی پژو، که در محصولاتی چون پژو ۲۰۸ و ۲۰۰۸ و حتا اوپل کورسا و موکا به‌کار رفته است، دارد.

کی ام سی SR3
کی ام سی SR3

کی ام سی SR3 همچنان مانند جک S3 مجهز به پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی است. پیشرانه مذکور مانند قبل، حداکثر قدرت ۱۰۷ اسب بخار و گشتاور ۱۵۵ نیوتن متر را ارائه می نماید. گیربکس این خودرو از نوع اتوماتیک سی وی تی است. تعلیق عقب این خودرو هم از نوع نیمه مستقل میل پیچشی است. وزن خالص ۱۲۹۰ کیلوگرمی به همراه رینگ های ۱۶ اینچی و فاصله محوری ۲۵۶۰ میلی متری از دیگر ویژگی های SR3 به شمار می آیند.

source

توسط blogcheck.ir