دغدغه ای به نام کمبود قطعات یدکی

آخرین عرضه خودروهای وارداتی حواس ها را به خود جلب کرده و فعلاً ابهام ها و چالش های آینده بازار موضوع اصلی مباحث این روزهای بازار خودروست. این در حالی است که دغدغه ای به نام کمبود قطعات همچنان به عنوان یک ابرچالش به قوت خود باقی مانده است.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، با توجه به مشکلات پیش آمده ناشی از تحریم ها و ممنوعیت و ناترازی شدید در بازار خودرو، افزایش تولید و عرضه در سال های اخیر به اولویت اصلی مسئولان و متولیان صنعت خودرو کشور بدل شده است. آنها با درک نیاز بازار تلاش کردند تا با کمک خودروسازان اعم از دولتی و خصوصی مانع از تعمیق فاجعه جهش قیمت ها شوند.
هر چند نوسان و قدرت نمایی ارز، محدودیت های بین المللی و در کنار آن تصمیات غیرمعقول و اصرار بر سیاست های پوسیده و ناکارآمد، مانع از بازگشت آرامش به بازار خودرو شده است. به نحوی بازگشایی واردات پس از ممنوعیت پنجساله هم نتوانست گره ای باز کرده است و منجر به سقوط قیمت ها شود. البته واردات محاسن و مزایایی خوبی داشته است که از جمله می توان به افزایش حجم عرضه ها و تنوع خودروها ورود مجدد برخی برندهای مطرح و خوشنام دنیا و همچنین بازگشت امید اشاره کرد.
البته این واردات برای دولت هم سرشار از سود بوده است؛ هم توانسته اند با استفاده ابزاری و چشم انتظار نگه داشتن خریداران ترمز جهش های روزانه قیمت ها را بگیرند و هم با افزایش تعرفه ها به درآمد برسند، اما در این میان تقاضای زیاد بر ای تخصیص ارز از سوی تولیدکنندگان و واردکنندکان و مضیقه های ارز باعث شده است در زمینه تأمین قطعات یدکی عملکرد منفی و غیرقابل قبولی را به ثبت برسانند.
این مسئله گذشته از اینکه برخی تولیدکنندگان را وادار به صادرات محصولاتی مانند مس، فولاد، پسته و خرما کرده است تا بتوانند ارز مورد نیاز برای تأمین قطعات را فراهم کنند. با این حال هنوز این بخش با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند. گذشته از این موضوع، عدم تخصیص به موقع ارز که از سال پیش شروع شده، هم اکنون به یک معضل بزرگ برای مصرف کنندگان بدل شده است.
این موضوع منجر به کمبود قطعات یدکی به خصوص در حوزه خودروهای مونتاژی و چینی شده است. از یک سو، برخی تولیدکنندگان برای تأمین قطعات الکترونیکی و از سوی دیگر، مصرف کنندگان با تأمین قطعات یدکی مواجه هستند.
در این شرایط به نظر می رسد که تمام هم و غم متولیان به تزریق خودرو معطوف شده است، اما در زمینه تأمین قطعات یدکی تحرک خاصی دیده نمی شود. این مسئله به نوبه خود بازار قطعات را با چالش های سنگینی تهدید می کند.
این وضعیت منجر به افزایش مدت خواب خودرو در نمایندگی ها می شود. ضمن اینکه مصرف کننده یا باید قطعه مورد نیاز را باید با قیمت های گزاف تهیه کنند یا اینکه ریسک استفاده از قطعات ارزات تر و احیاناً بی کیفیت تر را به جان بخرند.
بنابراین برای جلوگیری از افزایش نارضایتی ها و چالش های بعدی به نظر می رسد که دولت باید زمینه ورود قطعات یدکی را به سرعت فراهم کند.
خودروهای وارداتی قطعات یدکی کمبود قطعات یدکی
source