آیا تخریب بازار خودرو تعمدی است؟

با توجه به سخنان اخیر رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند مبنی بر اینکه خودروسازی یکی از عوامل نارضایتی مردم است و ممکن است در یک بزنگاه حساس، به واکنش غیرطبیعی منجر شود، این پرسش پیش می آید که تصمیات خودرویی برای سال آینده که باعث تخریب بازار خودرو می شود تعمدی است یا اینکه واقعاً متولیان راهکار دیگری ندارند؟ آیا دلیل دیگری هم می توان تصور کرد؟
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، هر چند طی سال های اخیر مردم به عدم تحقق مسئولان عادت کرده اند، اما با این حال احساس می شود که در نهایت آنها دوست دارند شرایط مساعد شده و بازار خودرو بتواند رضایت آنان را جلب کند. بازاری که طی سال های اخیر با رکود و گرانی ها گره خورده و دست بسیاری از خریداران واقعی را کوتاه کرده است.
در این شرایط از یک سو مشکلات ناشی از تحریم ها و عوامل خارجی و از سوی دیگر برخی تصمیم ها، دست به دست هم داده و وضعیت بازار خودرو را پیچیده کرده است.
در این میان با توجه به برنامه ها و یا در اصل خوابی که حکمرانی اقتصادی برای بازار خودرو دیده است به نظر می رسد که سال آینده بازار و صنعت خودرو با چالش های سنگین تری دست به گریبان خواهد بود. از یک سو، نه تنها تحریم ها برچیده نشده، بلکه دامنه آن نیز وسعت پیدا کرده است و از سوی دیگر، این گستردگی منجر به کاهش درآمدهای ارزی کشور خواهد شد.
در این شرایط دولت مسیر جدیدی برای بازارخودرو طراحی کرده است که هر دو بخش تولید و واردات به شدت تحت تأثیر قرار خواهد داد. تأثیری که بدون تردید نارضایتی عمومی را بیش از پیش خواهد کرد.
در همین رابطه اوایل اسفند جاری، رییس اندیشکده حکمرانی هوشمند در گفتوگو با خبرگزاری مهر و با اشاره به تهدیدهای نرم افزاری که مقام معظم رهبری بیان کرده بودند، تأکید کرد: «تهدید نرمافزاری در واقع آن دسته از چالشهایی است که بر افکار عمومی اثرگذار است. این تهدیدها علاوه بر منشأ خارجی میتواند از داخل کشور و با برخی کارکردهای غلط مدیریتی بروز کند.»
سیدطه حسین مدنی افزود: «با این وجود، اما این دلیل نمیشود که مسئولان انتظارهای مردم را در برخی چالشها نادیده بگیرند. یکی از این چالشها بحث خودروسازی کشور است که به پاشنه آشیل و خاری در گلو تبدیل شده است. به بیان دیگر، مسأله چالشهای مدیریتی در صنعت خودروسازی و وضعیت حکمرانی آن را میتوان به نوعی یکی از تهدیدهای نرمافزاری کشور که رهبر انقلاب به آن اشاره کردند دانست. این موضوع به یکی از عوامل نارضایتی مردم تبدیل شده است که از آستانه تحمل مردم فراتر رفته و یادآوری آن ممکن است در یک بزنگاه حساس، به واکنش غیرطبیعی منجر شود. بنابراین تهدید نرمافزاری خودروسازی باید مدیریت و وضعیت آن بهبود یابد.»
با توجه به این سخنان این پرسش پیش می آید که آیا غیر از افزایش تعرفه ۱۰۰ درصدی واردات خودرو، تغییر قیمت ارز محاسبه حقوق ورودی در بودجه سال آتی، حکمرانی اقتصادی کشور راهی دیگری پیش رو نداشت؟
این تصمیمات نه تنها هیچ نزدیکی و قرابتی به وعده های وارداتی و تولیدی مسئولان و متولیان ندارد، بلکه بدون تعارف «دست بردن در جیب مردم» است. مردمی که در بازار خودرو جز وعده های پوچ و توخالی با پرداخت هزینه های کلان چیز دیگری ندیده اند.
بازار خودرو صنعت خودرو
source