رووی eRX5، شکست خورده دیگری از پارس خودرو؛ تکرار سرنوشت زوتی

رووی ERX5 پارس خودرو

شرکت پارس خودرو قصد دارد تا مجدداً محصول وارداتی جدیدی به بازار ایران عرضه کند که به احتمال زیاد مانند زوتی DL5 شکست خورده خواهد بود.


تیگو 8


تیگو 8

رووی eRX5 یکی از جدیدترین محصولات وارداتی بازار ایران خواهد بود که نام آن روز گذشته برای اولین‌بار به لیست خودروهای قابل‌فروش، بر روی سایت سامانه یکپارچه saleauto.ir اضافه شد. این کراس‌اوور محصول شرکت سایک موتور است که تحت برند رووی (Roewe) در دنیا عرضه می‌شود.

باتوجه‌به این که رووی eRX5 قرار است توسط دو شرکت فردا موتور و پارس خودرو در بازار ایران عرضه شود می‌توان گفت که با محصول به نسبت مهمی روبه‌رو هستیم؛ اما نحوه عرضه و ارائه خدمات پس از فروش بحث بسیار مهمی است که قادر است این کراس‌اوور را با شکست کامل در بازار ایران مواجه کند.

حال که نخستین عرضه‌کننده رووی eRX5 مشخص شده، باید کمی در مورد روند فعالیت پارس خودرو در زمینه واردات دقیق شد تا بتوانیم حدوداً آینده این خودرو را در بازار ایران پیش‌بینی کنیم.

شرکت پارس خودرو در اولین گام خود برای واردات و عرضه محصولات خارجی به سراغ یک کراس‌اووری که فروشش در چین نیز شکست‌خورده بود رفت. زوتی DL5 اولین وارداتی پارس خودرو برای بازار ایران بود که حتا موفق نشد در اوج تشنگی بازار نیز با استقبال خوبی از جانب مشتریان واقع شود و به همین دلیل وزارت صمت به‌ناچار مجبور شد تا آن را به‌صورت فروش مازاد به مردم بفروشد.

بیشتر بخوانید : وارداتی پارس خودرو خریدار ندارد؛ ضرر سنگین خریداران زوتی DL5

پارس خودرو پس از موفق نشدن در فروش زوتی DL5 و توقف تولید این خودرو در چین، محصولات نیسان را برای عرضه انتخاب کرد. این شرکت تا کنون ادعای واردات نیسان تیدا و سیلفی بنزینی را نیز داشته؛ اما تا کنون نه‌تنها هیچ عرضه‌ای از این دو محصول ژاپنی نداشته؛ بلکه حتا موفق به معرفی رسمی آن‌ها هم نشده است.

حال اما شاهد آنیم که پارس خودرو به سراغ واردات یک محصول چینی از برند رووی (Roewe) رفته تا شاید بتواند جان تازه‌ای به عملکرد خود در زمینه واردات بدهد. نمونه‌های اولیه این کراس‌اوور پیش‌تر توسط فردا موتور نیز در ایران حاضر شده بود. نسخه وارداتی فردا موتور از لحاظ فنی با رووی پارس خودرو فرقی ندارد؛ اما از لحاظ امکاناتی می‌دانیم که eRX5 پارس خودرو کم آپشن تر است و امکانات کمتری در اختیار خریدار قرار خواهد گرفت.

لازم به ذکر است که مجوز استاندارد این خودرو اسفندماه سال گذشته توسط پارس خودرو اخذ شده بود؛ اما تا کنون شاهد هیچ عرضه‌ای از آن در سامانه نبودیم.

بیشتر بخوانید : مجوز استاندارد Roewe eRX5 ، وارداتی پارس خودرو صادر شد

به‌طورکلی می‌توان گفت که رووی eRX5 با پیشرانه پلاگین هیبرید خود عملکرد خوبی دارد؛ اما شرکتی که می‌خواهد آن را وارد کند نمی‌تواند عرضه خوبی داشته باشد و به همین دلیل احتمالاً سرنوشت این خودرو نیز مانند زوتی شکست‌خورده خواهد بود.

در مورد روند واردات توسط پارس خودرو نیز باید گفت که تجربه ثابت کرده این شرکت در دو سال اخیر موفق نشده تا حتا یک محصول را به‌صورت درست به بازار ایران عرضه کند؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که در نهایت رووی eRX5 نیز قادر نخواهد بود تا توجه مردم را در سامانه یکپارچه به خود جلب کند و به دنبال همین قضیه بازار آزاد خوبی را نیز نمی‌توان برای آن متصور شد.

در پایان باید خاطرنشان کرد که بهتر است مردم قبل انتخاب اولویت خود در سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی، به شرکت عرضه‌کننده و فعالیت‌های آن تا کنون نیز توجه کنند و سپس گزینه‌های نهایی خود را برگزینند.

مشخصات فنی و امکانات ERX5 پارس خودرو

در مقایسه با دیگر خودروهای وارداتی می توان گفت که eRX5 قوی ترین و پرشتاب ترین محسوب می شود زیرا پیشرانه احتراقی ۱.۵ لیتری توربو در کنار موتور برقی می تواند در مجموع ۲۴۵ اسب بخار توان و ۵۷۰ نیوتن متر گشتاور را به چرخ های جلو تحویل دهد. برای بخش انتقال قدرت نیز شرکت سازنده از گیربکس ۱۰ سرعته AT استفاده کرده است. مصرف سوخت ترکیبی این مدل هم ۳.۳ لیتر در صد کیلومتر است.

سایک موتور برای خودروی برقی Roewe eRX5 که مختص بازار چین است از فناوری فولکس واگن استفاده کرده و از نظر سطح فناوری در رده بالایی قرار دارد. این خودرو می تواند با یک بار شارژ تنها با انرژی برقی تا ۶۱ کیلومتر و در سیکل ترکیبی تا حدود ۱۰۵۰ کیلومتر پیمایش داشته باشد.

از مهم ترین امکانات نسخه وارداتی پارس خودرو می توان به کروز کنترل تطبیقی، فرمان کمکی برقی، سیستم پایش فشار تایرها (TPMS)، صندلی راننده و شاگرد برقی، گرم کن صندلی های جلو، نمایشگر ۲۷ اینچ با کیفیت 4K، دوربین ثبت وقایع، دستگیره درب مخفی شونده، ترمز پارک برقی، اتوهلد، رادار بین خطوط، سانروف و … اشاره کرد.

source

توسط blogcheck.ir