رسانه ملی ابزاری در اختیار مخالفان خصوصی سازی؟

باز هم رسانه ملی با یک نماینده مجلس و باز هم حماسه ای دیگر برای تحریف افکار عمومی، دیگر جای شک و شبهه ای برای مخالفت علنی با خصوصی سازی باقی نمی گذارد. با توجه به موضع گیری های اخیر و حضور نمایندگان بی اطلاع از وضعیت امروز این صنعت، آیا رسانه ملی ابزاری در اختیار مخالفان خصوصی سازی شده است؟
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، بعد از واگذاری مدیریت ایران خودرو به بخش خصوصی، به نظر زمینه برای واگذاری سهام دولتی سایپا نیز در حال فراهم شدن است. این موضوع برای گروهی که تمایلی به خروج دولت از این صنعت ندارند، خوشایند نیست. به همین علت به نظر می رسد، مخالفان با توجه به ناموفق بودن پروژه جلوگیری از خصوصی سازی ایران خودرو، از یک سو همچنان با جدیت فراوان سعی دارند که مجمع ۱۷ بهمن ۱۴۰۳ ایران خودرو را باطل کنند و از سوی دیگر تلاش می کنند که دست اندازهای جدید و بلندی در مسیر واگذاری سایپا ایجاد کنند.
آنها با توجه به تأکیدات مقامات ارشد کشور نمی توانند به صورت علنی و رسمی نسبت به این موضوع اظهار نظر کنند. آنها تلاش می کنند برای دستیابی به خواسته خود از ابزارهای مختلف از جمله رسانه های همسو و همچنین رسانه ملی استفاده کنند، اما در این مخالفت علنی با خصوصی سازی خودروسازان در رسانه ملی، اطلاعات غلط به مردم می دهند؛ مانند صحبت های محمد رستمی و کاهش ۳۰ درصد قیمت خودرو با واردات قطعات از چین.
اما متأسفانه این مخالفت ها که بیشتر برای همسو کردن مردم و تحریک افکار عمومی انجام می شود، با فریب مردم همراه شده است. فریبی که با توجه به حساسیت های قیمتی به نظر درست انتخاب شده اند، اما بی اطلاعی و ناآگاهی نمایندگان مجلس درباره مسائل روز خودرویی بحران تلقی نمی شود؟
درحالی که این روزها گرانی و افزایش قیمت مواد غذایی و نرخ ارز در آستانه ماه مبارک رمضان و سال نو باعث نگرانی مردم شده است، به نظر می رسد برخی نمایندگان مجلس بدون توجه به این موضوعات مهم، کلاً به دنبال مسائل دیگری هستند و در این راه کمر همت را محکم بسته اند و برای دست یابی به خواسته خود، از هر چه می توانند استفاده می کنند، حتا به غلط، اشتباه، حتا اگر منجر به فریب افکار عمومی شود.
در این میان، نکته تعجب آور و تأسف بار این است که رسانه ملی نیز با آنها همراه شده است. بعد از حضور یک نماینده و تأکید بر مونتاژکار بودن یکی از خریداران سهام سایپا، این بار نیز یک نماینده دیگر در رسانه ملی حاضر شده است و با اطلاعات اشتباه تلاش می کند که به طور غیرمستقیم، به مخاطبان القا کند که ایران خودرو توسط یک قطعه ساز اداره خواهد شد و این شرکت هم به نفع خود عمل خواهد کرد.
در همین رابطه محمد رستمی نماینده حوزه انتخابیه نیشابور، فیروزه، زبرخان و میانجلگه گفته است: «اگر قطعات خودروهای داخلی از چین وارد و در ایران مونتاژ شود، قیمت خودروهای ایران خودرو تا ۳۰ درصد کاهش خواهد یافت. این تغییر میتواند به کاهش هزینهها و تسهیل دسترسی به خودرو برای مصرفکنندگان منجر شود.»
این نوع سخنان به طور طبیعی با توجه به سطح قیمت خودروهای بازار با استقبال بخشی از مخاطبان و موضع گیری علیه خودروسازان همراه خواهد شد، اما این نماینده یا نمی داند یا نمی خواهد مردم بدانند که از اواخر سال گذشته، دولت سیزدهم تعرفه واردات قطعات منفصله را افزایش داده است.
از اسفند سال گذشته میزان سود بازرگانی یا حقوق ورودی قطعات منفصله با تولید داخل ۲۰ تا ۵۰ درصد، برای خودروهای ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سی سی از ۲۰ به ۳۲ و برای خودروهای ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی سی از ۲۰ درصد به ۷۵ درصد افزایش یافت.
با این تعرفه ها آیا واقعاً واردات قطعه از چین منجر به کاهش ۳۰ درصدی خواهد شد؟ آیا برای از میدان به درکردن بخش خصوصی باید با افکار عمومی بازی کرد؟ چه چیزی در خودروسازی دولتی نهفته است؟ مخالفان چه مواهبی را از دست داده اند که با تمام قوا برای تخریب زمین بازی آمده اند؟ این بازی آیا واقعاً به نفع مردم است؟
خصوصی سازی خودروسازی صنعت خودرو
source