رای قطعی شورای رقابت علیه کروز؛ آیا ایران خودرو دوباره به دولت بازمیگردد؟
رای قطعی شورای رقابت در خصوص حضور کروز در هیئت مدیره ایران خودرو بهطور رسمی اعلام شد. این رای بر عدم اهلیت شرکت کروز و غیرقانونی بودن حضور آن در هیئت مدیره ایران خودرو تأکید دارد. در حالی که هیئت مدیره جدید این شرکت کار خود را آغاز کرده است، این پرسش مطرح میشود که آیا بخش خصوصی باید شاهد بازگشت مجدد ایران خودرو به دولت باشد یا اینکه پرونده در مسیر دیگری پیش خواهد رفت.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، شورای رقابت پیش از اتمام مهلت ۱۰ روزه، رای قطعی خود را صادر کرد و حضور کروز در هیئت مدیره ایران خودرو را غیرقانونی اعلام کرد.
رای قطعی شورای رقابت علیه کروز
“براساس تصمیم هیئت تجدیدنظر شورای رقابت و با توجه به موارد زیر، حضور کروز در هیئت مدیره ایران خودرو غیرقانونی تشخیص داده شد: ۱. دسترسی نامحدود شرکت کروز به اطلاعات شرکت ایران خودرو. ۲. امکان حضور اعضای هیئت مدیره در کلیه معاونتها و دسترسی به تمامی گزارشها. ۳. اطلاع از تصمیمات محرمانه و بلندمدت شرکت، از جمله سند راهبردی و برنامههای تولید محصولات. ۴. اشراف و مدیریت کمیته حسابرسی و دسترسی به تمامی مسائل مالی شرکت. ۵. دخالت در انتصابات سطوح مدیریتی در ایران خودرو و شرکتهای تابعه. ۶. ایجاد تفاوت در قراردادهای منعقده میان شرکت ایران خودرو و کروز در مقایسه با سایر قطعهسازان. ۷. تلاش برای حذف قطعهسازان رقیب کروز و ایجاد انحصار در تولید قطعات. ۸. تعیین قیمتگذاری قطعات خودرو و تحمیل هزینههای اضافی به ایران خودرو، که منجر به افزایش قیمت تمامشده محصولات و اضرار عمومی میشود.”
هیئت تجدیدنظر شورای رقابت با استناد به بند ج قسمت دوم ماده ۶۴ قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و دیگر مواد قانونی، تصمیم شماره ۵۵۳-۱۴۰۱/۱۲/۱۳ را تأیید و ابرام کرد.
این در حالی است که کمتر از یک هفته از برگزاری مجمع و انتخاب هیئت مدیره جدید میگذرد و عمر گروه مدیریتی جدید هنوز به یک هفته نرسیده است. با این حال، هیئت تجدیدنظر شورای رقابت، حضور کروز در هیئت مدیره ایران خودرو را خلاف رویه رقابتی تشخیص داده و رای صادر شده طبق قانون لازمالاجرا است.
چند پرسش درباره آینده ایران خودرو
با توجه به روندی که از سال ۱۴۰۱ آغاز شده است، بخش خصوصی بدون تردید نسبت به رای صادره اعتراض خواهد کرد. اما پرسشهای کلیدی این است که آیا هیئت مدیره فعلی میتواند به فعالیت خود ادامه دهد تا نتیجه نهایی مشخص شود؟ یا اینکه اعضای سابق تا زمان برگزاری دوباره مجمع سهامداران، سکان هدایت شرکت را به دست خواهند گرفت؟ تکلیف انتصابات جدید چه خواهد شد؟ آیا واگذاری مسئولیت به بخش خصوصی باعث دوگانگی در حاکمیت شده است؟ و در نهایت، با توجه به رای شورای رقابت، در حال حاضر باید علیمردان عظیمی را مدیرعامل ایران خودرو به شمار آورد یا عادل پیرمحمدی؟
ایران خودرو شورای رقابت کروز
source