مشکل اصلی خودروسازی دولتی بودن است
طی هفته های اخیر برخی کارشناسان بنا به علل مختلف سعی دارند بخشی از خریداران سهام دولتی یکی از دو خودروساز بزرگ کشور را از دور خارج کنند. به باور این بخش از منتقدان مشکل در نحوه مدیریت بنگاه هاست. این در حالی است که مشکل اصلی خودروسازی، دولتی بودن است؛ نه کم و نه زیاد.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، بهدنبال تصمیم اخیر هیئت عالی واگذاری، سازمان خصوصیسازی موظف به واگذاری باقیمانده سهام دولت در شرکتهای ایران خودرو و سایپا شده است.
هر چند هنوز هیچ یک از مشتریان قدیمی و جدید این سهام به صورت رسمی اعلام آمادگی نکرده اند، با این حال، برخی منتقدان و کارشناسان علیه یکی از خریداران قدیمی سهام آبی پوشان موضع گیری کرده و مشکل صنعت خودروسازی را دولتی بودن نمی دانند، بلکه علت وضعیت امروز را به نحوه مدیریت بنگاه ها نسبت می دهند.
تعارض منافع قطعه ساز و خودروساز
به باور این بخش از منتقدان، چالش اصلی صنعت خودروسازی دولتی بودن خودروسازان نیست، بلکه چالش اصلی نحوه مدیریت بنگاههاست. آنچه اهمیت در واگذاری خودروسازان دارد، نحوه صحیح خصوصی سازی است که میتواند تأثیر قابلتوجهی در مدیریت صنعت خودرو داشته باشد. با واگذاری اشتباه، این صنعت از بین خواهد رفت.
همچنین آنها معتقدند مسئله تعارض منافع در خودروسازان یعنی دخالت قطعهساز در خودروسازی باعث ضربه به این صنعت شده است. به گفته این منتقدان اکنون قطعهساز در هیئت مدیره خودروساز نقش دارد که این تعارض منافع باید مدیریت شود.
هدف اصلی، کوتاهی دست دولت
این در حالی است که به طور کل هدف اصلی از خصوصیسازی، افزایش بهرهوری، بهبود کیفیت محصولات و کاهش دخالتهای دولتی در مدیریت شرکتهاست. با واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی، انتظار میرود این شرکتها با استفاده از منابع و مدیریت کارآمدتر، به رشد و توسعه بیشتری دست پیدا کنند.
نتیجه چهار دهه مدیریت دولتی
این مخالفت ها در شرایط صورت می گیرد که بیش از چهار دهه است که خودروسازی کشور با مدیریت دولتی اداره شده اند. خروجی این مدیریتها، نه فقط رضایت مردم را جلب نکرده، بلکه این صنعت را به یک صنعت زیان ده تبدیل کرده است.
کارشناسان مداخلات سیاسی، جذب نیروی انسانی مازاد و نبود رقیب مناسب را از جمله عواملی می دانند که باعث کاهش کیفیت و افزایش نارضایتی عمومی شده است.
به همین دلیل آنها معتقدند که با توجه به کارنامه مردود و غیر قابل قبول دولت در زمینه بنگاه داری، باید به بخش خصوصی فرصتی داده شود تا شاهد بهبود کیفیت و کاهش هزینهها باشیم. در غیر این صورت، صنعت خودروسازی کشور به واردات وابسته و پایههای این صنعت تضعیف خواهد شد.
خصوصی سازی خودروسازی خودروسازان سهام دولتی خودروسازان صنعت خودرو
source