رفع دغدغه قطعه سازان پیش نیاز خصوصی شدن ایران خودرو

خصوصی شدن ایران خودرو
خصوصی شدن ایران خودرو

به باور بسیاری از کارشناسان و فعالان صنعت خودروسازی، خروج دولت از این صنعت می تواند به بهبود کیفیت، بهره‌وری و رقابت‌پذیری منجر شود، اما در کنار انتقادهایی که در خصوص یکی از جدی ترین خریداران این سهام مطرح شده است به نظر می رسد رفع دغدغه قطعه سازان پیش نیاز خصوصی شدن ایران خودرو باشد.


تیگو 8


تیگو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، هر چند شرکت کروز به صورت رسمی نسبت به خرید باقی مانده سهام دولتی ایران خودرو اعلام حضور نکرده است، اما با توجه به سابقه و همچنین سهامی که هم اکنون در اختیار دارد، به عنوان یک خریدار بالقوه و قوی شناخته می شود.

این مسئله از یک سو، باعث شکل گیری جبهه جدیدی علیه این قطعه ساز شده است و از سوی دیگر، بسیاری نگران شکل گیری انحصار جدید در بازار خودرو هستند. در کنار این گونه مسائل قطعه سازان نیز به نوبه خود نگران هستند. هر چند در اظهارنظرها به صورت مستقیم نامی از کروز نبرده اند، اما در هر صورت آن‌ها نگرانی های خاص خود را دارند که از جمله آنان می توان به این موارد اشاره کرد:

تمرکز قدرت در بازار قطعات خودرو

کروز یکی از بزرگ‌ترین تأمین‌کنندگان قطعات خودرو در ایران است. در صورتی که این شرکت مالکیت ایران خودرو را به دست آورد، احتمال دارد تمرکز قدرت در زنجیره تأمین افزایش یابد. این موضوع می‌تواند منجر به حذف رقابت یا محدود شدن همکاری قطعه‌سازان کوچک‌تر با ایران خودرو شود.

عدم شفافیت در تأمین قطعات

با مالکیت کروز بر ایران خودرو، ممکن است اولویت تأمین قطعات به شرکت‌های وابسته به کروز داده شود و سایر قطعه‌سازان از چرخه تأمین حذف یا با محدودیت مواجه شوند.

احتمال افزایش انحصارگرایی

مالکیت کروز بر ایران خودرو ممکن است منجر به رفتارهای انحصاری شود که در نتیجه، سایر شرکت‌ها و قطعه‌سازان مجبور به پذیرش شرایط نامناسب یا کنار رفتن از بازار شوند.

کاهش قدرت چانه‌زنی قطعه‌سازان

اگر کروز مستقیم ایران خودرو را به دست بگیرد، قطعه‌سازان دیگر ممکن است در مذاکرات با ایران خودرو با شرایط سخت‌تری مواجه شوند و مجبور به کاهش قیمت یا پذیرش شرایط نامطلوب شوند.

تهدید توسعه فناوری و نوآوری

تنوع در تأمین‌کنندگان قطعات معمولاً به نوآوری و ارتقای فناوری در صنعت خودرو کمک می‌کند. تمرکز قدرت در دست یک شرکت ممکن است این روند را کند کرده و به کاهش تنوع و کیفیت منجر شود.

تأکید بر رقابتی شدن

در این میان به نظر می رسد خریدار آتی سهام ایران خودرو و حتا سایپا باید پیش از مالکیت این سهام، نسبت به رفع دغدغه های قطعه سازان و عدم شکل گیری انحصار و رقابت اقدام کنند.

source

توسط blogcheck.ir