تلاش برای حذف خریداران ایران خودرو و سایپا

حذف خریداران ایران خودرو و سایپا
حذف خریداران ایران خودرو و سایپا

طی سال های اخیر هر وقت بحث واگذاری سهام دو خودروساز بزرگ جدی تر از گذشته مطرح شده است، تلاش برای حذف خریداران ایران خودرو و سایپا نیز بیش‌تر شده است. به نظر می رسد در کل، حکمرانی اقتصادی کشور علاقه ای به واگذاری ندارد و با مطرح کردن مباحث مختلف وقت کشی می کند.


تیگو 8


تیگو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، دو خودروساز بزرگ کشور به رغم تمام کارهایی که در راستای بهبود و توسعه در زمینه های مختلف انجام می دهند، در شرایطی قرار دارند که هنوز هیچ کسی از آنان راضی نیست. کیفیت و سبد محصولات، مصرف بالای سوخت و قدیمی بودن پلتفرم ها و قیمت ها نارضایتی ها زیادی را ایجاد کرده است. حتا خود خودروسازان هم از این وضعیت رضایت ندارند، اما به دلیل ساختار و ماهیت حاکمیتی مدیریت آن‌ها، چندان نمی توانند زبان به اعتراض باز کنند.

در این شرایط برای عبور از این وضعیت قرار است دولت سهام باقی مانده خود را به بخش خصوصی واگذار کند و به وظیفه اصلی خود، یعنی نظارت به جای دخالت بپردازد. اما هر زمان که بحث واگذاری این دو خودرو ساز و نام خریداران بیش از گذشته مطرح می شود، موج جدیدی از مخالفت نیز به وجود می آید.

به تازگی نیز یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره موضوع درخواست رئیس جمهور برای واگذاری شرکت‌های خودروسازی به کروز گفت: «اگر خودروسازی ما ناکارآمد است، باید به بخش خصوصی واگذار کرد، این بخش خصوصی هر شرکتی می‌تواند باشد، اصرار به واگذاری ایران خودرو به شرکت کروز نداریم، بلکه باید واگذار به بخش خصوصی صحیح و رقابتی کرد.»

علی‌اکبر رنجبرزاده گفت: «ایران خودرو را به مزایده بگذارند تا صحیح مدیریت شود؛ اکنون دولت ۵ درصد در ایران خودرو سهم دارد اما ۹۵ درصد دخالت می‌کند.»

 این نماینده مجلس گفت: «برای این‌که بتوانیم بعد از ۴۵ سال خودرویی باکیفیت تولید کنیم مدیریت آن را به بخش خصوصی واگذار کنیم، اما تکرار می‌کنم بخش خصوصی کارآمد، این بخش خصوصی هر شرکتی می‌تواند باشد، اصلاً اصرار به واگذاری ایران خودرو به شرکت کروز نداریم.»

رنجبرزاده گفت: «قطعه‌ساز ناکارآمدی را که یک قطعه ABS ضعیف تولید می‌کند، نمی‌توانیم بگذاریم بیاید سهام ایران خودرو را بگیرد، بلکه باید تولیدکننده یا شرکتی این سهام را بخرد که کارآمد و قوی است.»

وی اضافه کرد: «ما به‌عنوان نماینده مجلس مدافع حمایت از تولید داخل و رونق کارگاه‌های تولیدی هستیم.»

این نماینده مجلس گفت: «نگاه ما واگذاری ایران خودرو به بخش خصوصی است؛ مدیریت توسط بخش خصوصی شاید بتواند رقابت درست و صحیحی انجام دهد، بحث واگذاری به کروز را کنار می‌گذاریم. نمی‌گوییم کروز سهام ایران خودرو را بخرد، بلکه باید شرکت اثبات‌شده این سهام را بخرد.»

در این جا گذشته از این که آیا مجلس می تواند در خصوص سهم دولت نظر بدهد یا نه، باید دید که از نظر آن‌ها کارآمدی تعبیر و معنایی پیدا می کند؛ باید دید این افراد از صنعت خودروسازی چه می خواهند و در کجای این صنعت بوده و هستند. به نظر نمی رسد کسی اصرار داشته باشد که باقی سهام دولت در ایران خودرو را به کروز بفروشد. این قطعه ساز در حال حاضر نیز سهم خوبی از ایران خودرو دارد.

در این میان باید دید که ازیک سو سایر خریداران در چه ترکیبی هستند و از سوی دیگر آیا متولیان و مسئولان قصد فروش سهام دولتی را درک کرده اند؟ به طور کل آیا این دخالت ها و سنگ اندازی ها ومطرح کردن سوء نام خریداران، دلیل دیگری غیر از وقت کشی برای فرسایشی کردن روند واگذاری ها می تواند داشته باشد؟ آیا سهام دولتی این دو خودروساز باید به گروه خاصی برسد یا با حذف رقبای داخلی، مسیر را برای مالکیت چینی ها هموار می کنند؟

source

توسط blogcheck.ir