سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی یا بستر تبلیغات و درآمدزایی؟
سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی که بهعنوان یک ابزار دولتی برای شفافیت و کنترل بازار خودرو طراحی شده است، با تبلیغات برخی شرکتهای واردکننده، اصل بیطرفی خود را زیر سؤال برده و نگرانیهایی جدی درباره تأثیر این اقدام بر گمراهی خریداران و عدالت در بازار ایجاد کرده است.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی، با هدف شفافیت و کاهش رانت و دلالی در بازار خودرو طراحی و راهاندازی شد. این سامانه قرار بود با مدیریت متمرکز و حذف واسطهها، دسترسی منصفانهای به خودروهای وارداتی برای مردم فراهم کند.
با این حال، نحوه عملکرد این سامانه در ماههای اخیر انتقادهای گستردهای را برانگیخته است. یکی از بزرگترین چالشها، تبلیغ برخی شرکتهای واردکننده خودرو و شرکتهای فعال در حوزه خودرو در این سامانه است. موضوعی که به شدت اصل بیطرفی را خدشهدار کرده و مأموریت اصلی سامانه را زیر سؤال میبرد.
سامانهای که باید نقش تسهیلکننده و نظارتکننده دولتی را ایفا کند، با تبلیغ برخی شرکتهای خصوصی، به بستری برای رقابتهای بازاری و منفعتجویی تبدیل شده است. این اقدام نه تنها نارضایتی عمومی را افزایش داده، بلکه باعث شده تا شفافیت مورد انتظار از یک سامانه دولتی به شدت کاهش یابد.
تبلیغات در یک سامانه دولتی؛ بیطرفی کجا رفت؟
یکی از اصول اساسی سامانههای دولتی، بیطرفی و ایجاد فرصتهای برابر برای تمام ذینفعان است. با این حال، سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی به جای حفظ این اصل، به تبلیغ برخی شرکتهای واردکننده خودرو پرداخته است.
این اقدام نگرانیهایی جدی ایجاد کرده است. خریداران خودرو به درستی میپرسند که چرا یک سامانه دولتی باید از منابع عمومی خود برای تبلیغ شرکتهای خصوصی استفاده کند؟ آیا این تبلیغات با هدف منافع مالی صورت گرفته است یا دلایل دیگری در پشت پرده وجود دارد؟
در این میان، خطر گمراه شدن خریداران نیز مطرح است. تبلیغات یک شرکت خاص ممکن است به ایجاد تصور غلط در ذهن متقاضیان منجر شود که این شرکت نسبت به دیگر واردکنندگان مزیت یا اولویت دارد. این امر میتواند تصمیمگیری مصرفکنندگان را تحت تأثیر قرار دهد و اصل عدالت در بازار را خدشهدار کند.
آیا یک سامانه دولتی نیازمند تبلیغات است؟
یکی از سؤالات مهم در این میان این است که چرا سامانهای دولتی، که وظیفه آن تسهیل فرآیند فروش خودرو و نظارت بر شفافیت است، باید به تبلیغات شرکتهای خصوصی متوسل شود؟
این سامانه با حمایت دولت و بودجه عمومی راهاندازی شده است و منطقاً نباید نیازی به درآمدزایی از طریق تبلیغات داشته باشد. اما ورود به فضای تبلیغات، به خصوص برای شرکتهای خاص، باعث میشود که این سامانه از مسیر اصلی خود منحرف شود.
برخی کارشناسان معتقدند که تبلیغات در چنین سامانهای میتواند زمینهساز رانت و فساد شود. اگر واردکنندگان خودرو برای تبلیغ محصولات خود در سامانه هزینهای پرداخت کنند، این موضوع میتواند به ایجاد روابط خاص میان شرکتهای واردکننده و مدیران سامانه منجر شود و عدالت در تخصیص منابع و دسترسی به بازار را تحتالشعاع قرار دهد.
ضرورت بازگشت به شفافیت و بیطرفی
برای جلوگیری از تشدید مشکلات موجود، لازم است که سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی به مأموریت اصلی خود بازگردد و بیطرفی کامل را رعایت کند.
نخستین گام، حذف کامل تبلیغات شرکتهای خصوصی از سامانه است. این سامانه باید بهعنوان یک پلتفرم دولتی، از هرگونه فعالیت تبلیغاتی دوری کند و تمرکز خود را بر ایجاد دسترسی عادلانه و شفاف به خودروهای وارداتی بگذارد.
دومین اقدام، شفافسازی فرآیندهای سامانه است. دولت باید اطلاعات دقیق و بهروزی درباره نحوه عملکرد سامانه و فرآیندهای آن به مردم ارائه دهد تا اعتماد عمومی بازیابی شود.
سومین راهحل، ایجاد نظارتهای قویتر بر عملکرد سامانه است. یک نهاد مستقل میتواند بر فرآیندهای این سامانه نظارت کرده و از هرگونه انحراف از اصول شفافیت و عدالت جلوگیری کند.
سامانهای که باید اصلاح شود
سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی که با هدف کنترل بازار و کاهش فساد راهاندازی شده بود، اکنون با تبلیغات شرکتهای خصوصی و بیطرفی زیر سؤال رفته است. این اقدام میتواند خریداران را گمراه کند و اعتماد عمومی را نسبت به سامانه و دولت کاهش دهد.
برای بازگشت به مسیر اصلی، لازم است که این سامانه به یک پلتفرم بیطرف و شفاف تبدیل شود. دولت باید با حذف تبلیغات، شفافسازی فرآیندها و ایجاد نظارتهای مستقل، از تداوم مشکلات موجود جلوگیری کند. تنها در این صورت است که سامانه میتواند به اهداف اولیه خود دست یابد و نقشی مثبت در بازار خودروهای وارداتی ایفا کند.
سامانه خودروهای وارداتی
source