تارا جوانان چه مشخصاتی خواهد داشت؟ آرایش قرمز همیشگی یا حرفی تازه برای گفتن؟
تارا جوانان، خودروی جدید ایرانخودرو که در راه است، چه طراحی و مشخصاتی خواهد داشت؟ آیا تنها به رنگ قرمز بسنده خواهد شد یا تحولی بزرگتر در انتظار بازار خودروهای ملی است؟
ایرانخودرو در تاریخچه خود همواره به فکر جلب نظر قشر جوان بوده است. در گذشته، پیکان جوانان به عنوان نمونهای از توجه به این گروه سنی معرفی شد، با تغییرات فنی و طراحی ویژهای که متناسب با سلیقه و نیازهای جوانان زمان خود بود. این خودرو علاوه بر ظاهر متفاوت، با ویژگیهای فنی بهروزتری در اختیار مصرفکنندگان قرار گرفت.
پسوند جوانان: بازگشت به ۵۰ سال پیش
دهه بود که پیکان جوانان نسخهای ویژه از این خودرو محبوب توسط ایران خودرو به بازار آمد. پیشرانه پیکان جوانان مشابه با نسخه “کار” بود که ۱۷۲۵ سی سی حجم داشت و از دو کاربرات بهره میبرد. همچنین سرسیلندر آن از آلمینیوم ساخته شده بود. حاصل این تغییرات افزایش قدرت آن به ۹۴ اسب بخار و ۱۰۰ نیوتن متر گشتاور بود. البته بعدها ایراناسیونال از موتور ۱۶۰۰ سی سی برای تولید نسخه جوانان استفاده کرد.
بر همین اساس و بازگشت به پسوند “جوانان” بعد گذشت ۵ دهه، خرداد ماه امسال بود که با معرفی دنا جوانان، ایرانخودرو تلاش کرد تا این رویکرد را ادامه دهد، اما با تغییرات ظاهری بسیار محدود و صرفاً با افزودن قطعات دکوراتیو طرح چوب با رنگ مشکی در داخل خودرو و استفاده از رنگ قرمز در بخش در طراحی جلو خودرو. البته باید اشاره کرد از نظر فنی هم شاهد افزایش ۱۰ اسب بخاری قدرت و بهینه سازی فنی این خودرو بوده ایم.
حتما بخوانید: بررسی میدانی دنا جوانان ؛ چشمانی خون آلود با ۱۰ اسب بیشتر
حالا ایرانخودرو قصد دارد تارا جوانان را به بازار معرفی کند، اما این پرسش مطرح است که آیا این محصول جدید تنها به یک تغییر ظاهری و افزایش جزئیات محدود خواهد شد، یا ایرانخودرو قصد دارد با ارتقاء مشخصات فنی و طراحی، تحولی واقعی در خودروسازی داخلی ایجاد کند؟ در این میان، شاید مهمترین نگرانی این باشد که تارا جوانان تنها به یک “افزایش خودرو در سبد محصولات” تبدیل نشود و واقعاً برای جوانان چیزی بیشتر از یک نام و رنگ جدید به ارمغان بیاورد.
مشخصات فنی: مشابه با دنا جوانان و ری را
به گفته عظیمی، مدیر عامل ایران خودرو: «محصول تارا جوانان با موتور پرقدرت EFP-TC نیز به مراحل نهایی توسعه و صحهگذاری رسیده و تا بهمنماه امسال به تولید انبوه میرسد. این محصول با استفاده از موتور جدید که مشابه موتور ری را و دنا جوانان است، به یکی از پرقدرتترین محصولات سدان ساخت داخل تبدیل خواهد شد و میتواند رقیب مهمی برای خودروهای مشابه وارداتی باشد.»
حتما ببینید: تست و بررسی ری را
پیشرانه EF7P-TC که قرار است بر روی تارا جوانان قرار گیرد، نسخه ارتقایافته و توربوشارژ TC7 محسوب می شود. این نسخه به زمان بندی متغیر سوپاپ های ورودی و خروجی مجهز شده است. توان خروجی آن به ۱۶۱ اسب بخار با گشتاور ۲۴۰ نیوتن متر رسیده است. سرسیلندر، میل لنگ، سوپاپ ها، یاتاقان ها، سیستم خنک کاری، میل سوپاپ ها و… نیز تغییر پیدا کرده اند.
تغییرات ظاهری: فقط رنگ قرمز یا حرفی تازه
هوز تصویر رسمی از تارا جوانان منتشر نشده است. اما سوال اصلی اینجاست که مانند گذشته ایران خودرو به دنبال استفاده از رنگ قرمز مانند دنا جوانان است؟ آیا به سراغ تریم شکست خودرو دو رنگ مانند پژو ۲۰۷ مولتی کالر میرود؟
حتما بخوانید: صنعت خودروی ایران ؛ سراب وعده های توخالی
البته باید اشاره کرد که پیشتر آپکو نسخه ای اسپرت را از تارا به نمایش گذاشته بود. این نسخه امکانات بیشتری نسب به نسخه معمولی داشت. بج انگلیسی تارا، روکش صندلی چرمی، کفی سه بعدی، چراغ های عقب خطی، رینگ آلومینیومی ۱۵ اینچی، مانیتور پشت صندلی و دیفیوزر از جمله امکانات قابل سفارش بر روی این سدان بود.
حالا باید منتظر ماند تا ببینیم ایران خودرو چه تغییراتی را برای تارا جوانان در نظر گرفته است.
در برابر خودروسازان جهانی: تحول یا تغییرات سطحی؟
در مقایسه با بسیاری از خودروسازان جهان که نسخههای اسپرت از خودروهای خود را با تغییرات عمده در طراحی، عملکرد فنی و استفاده از تکنولوژیهای نوین عرضه میکنند. اما خودروسازان داخلی هنوز در سطح تغییرات جزئی ظاهری مانند افزودن تریمهای رنگی یا برخی تزئینات باقی ماندهاند.
حتما بخوانید: فریب یا پیشرفت؟ تغییر نام و چراغ خودروها برای افزایش قیمت بجای توسعه محصول جدید
در حالی که برندهای مطرح جهانی با ارائه نسخههای قدرتمندتر و به روزتر از خودروها، علاوه بر جذابیت ظاهری، عملکرد فنی و تجربه رانندگی متفاوتی را برای مشتریان فراهم میکنند، خودروسازان ایرانی معمولاً تنها به تغییرات سطحی برای جلب نظر بازار جوانان میپردازند.
این عدم توجه به تحول در جنبههای فنی و عملکردی خودروها، نشان از ضعف در پیادهسازی نوآوریهای واقعی در صنعت خودروسازی داخلی دارد و آنچه که باید یک تحول اساسی در طراحی و تکنولوژی باشد، به یک حرکت ساده و ظاهری تبدیل میشود.
در نهایت، به نظر میرسد که خودروسازان داخلی به جای تمرکز بر توسعه خودروهای جدید و به روز با تکنولوژیهای نوین، تنها به اضافه کردن چند آپشن یا تغییرات ظاهری جزئی بسنده کردهاند.
این رویکرد باعث میشود تا در نهایت تنها سبد محصولاتی پر از خودروهای مشابه با تفاوتهای سطحی داشته باشیم. در حالی که برندهای جهانی با ارائه مدلهای بهروز و نوآورانه، بازارهای خود را تسخیر کردهاند. ایرانخودرو و دیگر خودروسازان داخلی باید به این واقعیت توجه کنند که تغییرات ظاهری و افزایش آپشنها به تنهایی کافی نیست. برای رقابت در بازار جهانی، نیاز به تحولی واقعی در طراحی و تکنولوژی دارند.
ایران خودرو تارا تارا جوانان
source