آماده باش به خودروسازان برای استانداردهای صد و بیست گانه

استاندارد 120 گانه خودرو
استاندارد ۱۲۰ گانه خودرو

نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به این‌که باید در زمینه عرضه خودرو براساس هوای پاک فکری شود گفت: «الان استانداردها ۸۵گانه است و در آینده بسیار نزدیکی به ۱۲۰گانه تغییر پیدا خواهد کرد و ما از همین الان باید این آمادگی را داشته باشیم تا بعداً دچار چالش نشویم.»


تیگو 8 پلاگین


تیگو 8 پلاگین

حسینی کیا، در نخستین همایش زنجیره تأمین قطعه سازان کرمان موتور، گفت: «باید جلوتر از حتا برخی کشورهای توسعه‌یافته هم فکر کنیم. نیروی انسانی ماهر، فهیم، آگاه و متخصص در این کشور فراوان است که بخشی از آن را شما (خودروسازی) به‌کار گرفته اید.»

وی ادامه داد: «برخی حرف ها را باید با آب طلا نوشت؛ چرا صنعت خودروسازی دولتی امروز نتوانسته است از برخی خودروسازانی که در بخش خصوصی هستند پیشی بگیرد؟»

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: «در بخش خصوصی ریال به ریال محاسبات انجام می‌شود. آن نگاهی هم که دولت باید داشته باشد به اصل صنعت و مخصوصاً خودرو، نگاه سیاست‌گذاری است و نگاه سیاست‌گذاری با تعرفه واردات اعمال می‌شود. هر جا دید تولیدکننده به نفع مردم تولید می‌کند، تعرفه وارداتش را بالا می‌برد، هر جا به نفع مردم نبود، رقابت‌پذیری رفت کنار، مسائل آلایندگی چالش ایجاد کرد و موضوعات دیگر، تعرفه واردات پایین می آید.»

حسینی کیا افزود: «الان رسیدیم به جایی که به واردات خودروی کارکرده تن داده‌ایم. واقعاً نباید به این تن دهیم، اما شرایطی در کشور حاکم شده است که به این سمت رفتیم. به نظرم نیازمند این است که خودروسازان و قطعه‌سازان عزیزی که در این زمینه تلاش می‌کنند، با افزایش تولید بتوانند ظرفیت آن را در داخل تأمین کنند.»

وی بیان کرد: «ما حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تقاضای داخل داریم و عرضه‌ای که به بازار می‌کنیم، تقریباً یک میلیون و صد تا یک میلیون و دویست هزار دستگاه است. بنابراین متناسب با آن عرضه و تقاضا نتوانستیم خودرو عرضه کنیم.»

وی اظهار کرد: «بحث قیمت هم یک موضوع جدی است؛ باید کف جامعه را هم ما لحاظ کنیم. نباید خودرویی تولید شود که فقط بگویند برای قشر مرفه دارد تولید می‌شود. این هم یکی از آن موضوعاتی است که به نظرم باید کرمان موتور نسبت به شاید شرکت‌های دیگر پیشتازتر شود. علاوه بر خودروهایی که نیاز روز جامعه است، خودروهای اقتصادی را هم تولید کند.»

نایب رئیس کمیسیون صنایع بیان کرد: «این‌ها می‌تواند پکی و یا مجموعه‌ای باشد که هم این مجموعه را ممتاز از مجموعه‌های دیگر خواهد کرد و هم پیش خواهد رفت. یک کار مبارکی هم دوستان انجام داده بودند در تحقیق و توسعه که گفتند ما در تحقیق و توسعه و R&D حدود سه درصد می‌گذاریم. به نظر من بسیار کار ارزشمندی است. در کشورهای پیشرفته و در حوزه تولید و خودروی بنز و این‌ها، تقریباً تا سه درصد گذاشته‌اند؛ ما به نیم درصد هم تا الان نرسیدیم، اما این‌که در تحقیق و توسعه و R&D سه درصد بگذارید، خیلی کار ارزشمندی است و می‌تواند شما را از خودروسازان دیگر ممتاز کند.»

حسینی کیا در بخش دیگری از سخنانش گفت: «قطعاً این مسیری که کرمان خودرو آغاز کرده است، به این می‌اندیشد که ما یک خودروی سه کلمه‌ای تولید کنیم، خودرویی که رقابت‌پذیر باشد که در بحث کیفیت است، دوم ارزان‌قیمت و سومی، صادرات‌محوربودن است. ما راهی جز این نداریم که باید خودرویی در این رابطه تولید کنیم که بتوانیم در هر سه عرصه هم رقابت کنیم.»

وی اضافه کرد: «اشاره‌ای شد که گاهی اوقات واردات برخی قطعات با بسته‌بندی‌های دیگری وارد کشور ما می‌شود، در حالی که ما به دوستانی که در تأمین زنجیره تلاش می‌کنند، دل‌مان قرص‌تر و محکم‌تر است. شاید من آن ۴۵ درصدی را که فرمودند گران‌تر می‌خریم نتوانستم هضم کنم، چون ما باید سه ماه پیش‌تر پول‌مان را بدهیم، دو سه ماه هم طول می‌کشد تا قطعه‌مان بیاید. با این کمبود ارز و منابعی هم که داریم، اگر شما یک محاسبه دو دو تا چهار تا بکنید، شاید با هم مساوی شود و یک چیزی هم قطعه‌ساز داخلی ضرر کند.»

نایب رئیس کمیسیون مجلس تصریح کرد: «به نظرم اگر به تأمین آن داخلی دل ببندیم، می‌تواند کار را پیش ببرد. این یک نکته است. نکته دومی که پیشنهاد دارم برای دوستانی که در این عرصه هستند، قریب به هفت هزار نقدینگی جامعه است. بخشی از هر یک درصد نقدینگی، دو تا سه درصد تورم ایجاد می‌کند. این نقدینگی یکی از جاهایی است که در صنعت خودروسازی شما باید برایش برنامه داشته باشید.»

حسینی کیا ادامه داد: «شما گردش مالی عرصه خودرو را ببینید، جمعیتی که سر این سفره نشسته را ببینید. همه این‌ها را وقتی انسان می‌بیند، می‌بیند آن سمتش برای این تأمین مالی، نیازمند چاره‌اندیشی است. برای این فکر بکنیم؛ این نقدینگی مالی به نظرم ظرفیتی است که باید یک مدلی برایش پیدا کنیم تا این نقدینگی را از کف بازار جمع کنیم. آن وقت تلاطم‌هایی که در ارز و سکه و مسکن و خیلی چیزهای دیگر است، به تبعاتش کاهش پیدا خواهد کرد. آن وقت می‌رود در تولید، می‌رود در اشتغال، می‌رود در صنعت.»

source

توسط blogcheck.ir