جذابیت ایران خودرو و سایپا برای دولت
به گفته رئیس سازمان خصوصی سازی، ارزشگذاری بلوکهای سهام خودروسازان در جریان است، اما هنوز قیمت مشخص نشده است. در این شرایط به نظر می رسد افزایش نرخ ارز بر جذابیت ایران خودرو و سایپا برای دولت افزوده است و قصد دارند براساس نرخ های جدید بازار سهام این دو خودروساز را واگذار کنند.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، در حالی که، طی ماه های گذشته هیچ تحرکی از سوی وزارت صمت در راستای خصوصی سازی، واگذاری سهام دولت در دو خودروساز بزرگ و همچنین خروج از صنعت خودروسازی دیده نمی شود، چراکه طی این سال ها فقط ارزش گذاری سهام در جریان و به غیر از تصمیم یک بانک برای خروج از خودروسازی و خرید خرده سهام توسط یک خودروساز، هیچ اقدام خاص و قاطعی مبنی بر خروج دولت و تمایل حاکمیت مبنی بر خصوصی سازی دیده نمی شود.
رئیس سازمان خصوصی سازی در همین رابطه اعلام کرد، ارزشگذاری بلوکهای سهام خودروسازان در جریان است اما هنوز قیمت مشخص نشده است.
زهره عالیپور با اشاره به اینکه این سازمان در حال بررسی نحوه واگذاری مانده سهام دولت در ایران خودرو و سایپا است، گفت: «ارزشگذاری بلوکهای سهام خودروسازان در جریان است، اما هنوز قیمت مشخص نشده است.»
وی با تأکید بر پایان نیافتن روند ارزشگذاری بلوکهای سهام دو شرکت ایران خودرو و سایپا، گفت: «هنوز قیمتگذاری بلوکهای سهام خودروسازها نهایی نشده است.»
رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: «سازمان خصوصیسازی در حال بررسی نحوه واگذاری مانده سهام دولت در دو شرکت خودروسازی ایران خودرو و سایپا است، اما هنوز تصمیم نهایی در این زمینه اتخاذ نشده است.»
با توجه به سخنان اخیر معاون توسعه ایدرو، امیرحسین قنانی، و رئیس سازمان خصوصی سازی، زهره عالیپور، به نظر می رسد جذابیت ایران خودرو و سایپا برای دولت اجازه نمی دهد که آنها به سادگی از این صنعت کنار بکشند و مسیر خصوصی سازی را هموار کنند.
معاون توسعه ایدرو به تازگی عنوان کرده است: «وقتی می توان با اصلاح ساختار سهم را چهار برابر قیمت کنونی فروخت، چرا باید در این شرایط واگذار شود؟ این امر به ویژه در مورد سهام تودلی خودروسازان نیز اهمیت دارد، زیرا در صورت واگذاری زودهنگام و با قیمت پایین، ممکن است شائبه تضییع اموال عمومی مطرح شود.»
این در حالی است که طی سال های اخیر، مدیریت دولتی و دست به دست شدن این دو خودروساز با تمام شایعات و شائبه هایی که به همراه دارد، نتیجه ای جز اتلاف منابع ملی، فربه شدن سیستم رانتی و تضییع حق مردم در پی نداشته است، اما گویا افزایش نرخ ارز و تلاش شرکت های داخلی و خارجی برای خرید سهام این دو خودروساز، دولت را برای کسب درآمد بیشتر تحریک کرده است.
به نظر می رسد آنها به جای بررسی توانمندی ها و پتانسیل خریدار، بیشتر دنبال این هستند که کدام شرکت حاضر است بهای بیشتری برای این دو خودروساز پرداخت کند، اما با این فرمان سرنوشت غول های جاده مخصوص، تلخ تر از این روزها نخواهد شد؟
ایران خودرو خصوصی سازی خودروسازی سایپا سهام خودروسازان دولتی
source