برنامه وزیر صمت برای بازار خودرو ؛ فقط تماشا

برنامه وزیر صنعت برای بازار خودرو
برنامه وزیر صنعت برای بازار خودرو

کمیسیون صنایع مجلس برای متوجه شدن سیاست گذاری های جدید وزارت صمت، اتابک را به مجلس دعوت کرده است، اما به نظر می رسد خود وی نیز برنامه خاصی ندارد و فعلاً فقط تماشا می کند.


تیگو 8 پلاگین


تیگو 8 پلاگین

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، مصطفی پوردهقان با اشاره به برنامه هفته جاری و آینده کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در خصوص استراتژی‌های رقابتی شدن صنعت خودرو و ارائه راهکار برای برون رفت از وضع فعلی گفته است: «با توجه به این‌که اعضای کمیسیون صنایع هنوز در جریان تغییرات و سیاست‌گذاری‌های جدید وزارت صمت در خصوص صنعت خودرو قرار نگرفته‌اند، قرار شده جلسه ای با حضور وزیر در کمیسیون صنایع برگزار و درباره اتخاذ سیاست‌های لازم بحث و بررسی شود.»

اما به نظر می رسد که او هنوز برنامه و راهکار خاصی برای برون رفت از وضع فعلی ندارد. هر یک از بخش های صنعت و بازار ساز خود را می زند. این در حالی است که با توجه به برنامه های اتابک پیش از رأی اعتماد مجلس به نظر می رسید که پس از پوشیدن ردای وزارت با سرعت و دقت و هوشیاری زیادی سررشته کار را در دست بگیرد و به بهبود اوضاع بپردازد.

اتابک در برنامه‌ای که ارائه کرده است، بخشی هم به «ساماندهی بازار کالاهای بادوام از جمله خودرو» اختصاص و هشت بند «قیمت‌گذاری، واردات، تولید اقتصادی، مشارکت خارجی، ایجاد و توسعه ابَربنگاه‌ها، کاهش قیمت تمام‌شده، هوشمندسازی نظارت بر بازار و ادغام» را در نظر گرفته بود.

او در برنامه ارائه‌شده به مجلس، بر حذف تدریجی قیمت‌گذاری دستوری تأکید کرده بود، اما تا امروز تنها کاری که در این زمینه انجام داده، مخالفت با عرضه خودرو در بورس کالا بوده است. در سایر زمینه ها و بندهایی که برای ساماندهی بازار خودرو در نظر گرفته بود، اتفاق خاصی رخ نداده است.

واردات مسیر خود را می رود. مسیری که از در دولت قبل طراحی و اجرایی شده است، بنابراین اتابک در این بخش سهمی و اثری نداشته است. در تولید داخل هم اگر چه از ابتدای ماه گذشته افزایش قیمت ها اعمال و اجرایی شد، اما باز هم مقدمات آن در دولت قبل چیده شده بود. در زمینه خصوصی سازی هم که تا امروز کار خاصی صورت نگرفته است.

آن‌گونه که از گفته های پوردهقان می توان استنباط کرد، هنوز برنامه و سیاست گذاری خاصی نیز انجام نگرفته است. شاید اگر نوسان های نرخ ارز و تنش های منطقه ای و بلاتکلیفی درباره واردات خودروهای دست دوم نبود، بازار خودرو باز هم با تلاطم ها و تکانه های شدید و موج جدید افزایش قیمت ها همراه می شد.

هر چند که در حال حاضر این عوامل مانع از ایجاد و بروز بحران های سنگین و شدید در بازار خودرو شده است، اما با تعلل ها و تأخیر در زمینه خصوصی سازی در آینده ای نه چندان دور، باز هم شاهد افزایش میزان بدهی و زیان انباشته خودروسازان خواهیم بود.

source

توسط blogcheck.ir