اغلب شرکتهای کارگزاری امکان اخذ کد مزبور از طریق دسترسی برخط را برای اشخاص حقیقی فراهم کردهاند، اما اشخاص حقوقی باید از طریق شرکت کارگزاری برای دریافت کد ذکر شده اقدام کنند.
نکته قابل توجه این است که در زمان دریافت کد معاملاتی بورس کالا فعال کردنگزینه بازارمالی و مشتقه الزامی است. بنابراین برای اشخاص حقیقی ظرف یک روز کاری از زمان ارائه درخواست آنلاین کد بازار مالی بورس کالا، کد صادر شده و مشتری می تواند از طریق ارائه سفارشات خود به معاملهگر کارگزاری یا از طریق دسترسی برخط ارائه شده از طریق شرکتهای کارگزاری اقدام به معامله در نماد معاملاتی کند.
مشتریان حقوقی باید به صورت حضوری به شعب کارگزاری مربوطه مراجعه و مدارک مورد نیاز را تحویل دهند. لیست مدارک مورد نیاز برای اخذ کد معاملاتی بازارهای مشتقه-مالی برای مشتریان حقوقی ایرانی به شرح زیر است:
۱-آگهی تاسیس، در صورت تغییر نام، آگهی روزنامه رسمی تغییر نام نیز باید ارائه شود.
۲- اساسنامه، اگر مشتری صندوق سرمایهگذاری باشد، امیدنامه صندوق نیز به اساسنامه باید الصاق شود.
۳- آگهی روزنامه رسمی آخرین تغییرات اعضای هیات مدیره و مدیرعامل(تعیین سمت و نحوه امضای اسناد).
۴- کپی برابر اصل شده پشت و روی کارت ملی و صفحه اول شناسنامه مدیر عامل، تمام اعضای هیات مدیره، دارندگان حق امضا و سهامداران حقیقی.
۵- آگهی روزنامه رسمی افزایش سرمایه ثبتی (در صورتی که از زمان تاسیس افزایش سرمایه داشته باشد).
جهت اخذ کد معاملاتی برای مشتریان، لیست کارگزاریهای دارای مجوز معاملات گواهی سپرده کالایی و معاملات برخط در پایگاه بورس کالای ایران به آدرس www.ime.co.ir در بخش ذینفعان در دسترس عموم است.
نحوه تغییر کارگزار در بازار مالی
تغییر کارگزار در بازار مالی از طریق مراجعه حضوری و یا تماس تلفنی و ثبت درخواست تغییر کارگزار از سوی کارگزاری مقصد در سامانه مشتریان بورس کالای ایران قابل انجام است.
در صورتی که مشتری در سایر بازارها نزد کارگزاری مقصد کد معاملاتی داشته باشد، درخواست تغییر بازار ثبت خواهد شد و در صورتی که هیچ گونه حسابی نزد کارگزاری مقصد نداشته باشد درخواست انتساب بازار در سامانه مشتریان ثبت و از طریق OTP مشتری درخواست خود را تایید خواهد کرد و فرایند مذکور حداکثر ظرف دو روز کاری انجام خواهد شد.
source