به گزارش زوم ارز،
CCO Funtico اظهار میدهد که اولین بازیهای Web3 در نخستین مراحل به دلیل زیرساختهای ضعیف ناموفق بودند، اما تاکنون تلاش برای بهبود این مساله در صنعت تمرکز دارد.
همکاری: برد-برد برای بازیهای Web2 و Web3
Doron Wesly، مدیر ارشد بازرگانی (CCO) در Funtico، به این نتیجه رسیده است که بازیهای اولیه Web3 در مقابل رقبای خود از Web2 با محدودیتهای زیرساختی روبهرو بودند. این محدودیتها باعث میشدند که این بازیها نتوانند تجربیات با کیفیت بالا و جذابیت بصری مناسبی را برای جذب گیمرهای Web2 ارائه دهند. Wesly انتقاد میکند که برخی از بازیهای اولیه Web3 به دلیل داستان سرایی “لنگ” و گیمپلی که جذابیت کافی را فراهم نمیکردند، در نهایت به سقوط آنها منجر شد.
با این حال، وسلی (Wesly) تأکید میکند که صنعت فعالاً در حال مقابله با این چالشها با تمرکز بر ایجاد زیرساختهای قویتر است. او اظهار میدهد که این بیانیه به این معناست که باید از هدف فعلی کنارهگیری و به جایگزین کردن مستقیم بازیهای Web2 با جایگزینهای Web3 پرداخت.
گزارش مطالعات در دسامبر ۲۰۲۳، به طور ویژه به تغییرات قابل توجه در اولویت ها تاکید دارد. این گزارش نشان می دهد که نسبت بازی های راه اندازی شده به شبکه های ساخته شده به طور چشمگیری کاهش یافته است، از ۲۹:۱ در سال ۲۰۲۱ به ۲.۸:۱. این نشانگر این است که تمرکز ویژه تری بر توسعه زیرساخت وجود دارد.
به جای تنافر و رقابت مستقیم، Wesly تاکید دارد که همکاری بین بخش های بازی Web2 و Web3 بهترین راه حل است. او اعتقاد دارد که این رویکرد برای هر دو طرف مزیت دارد. به عبارت دیگر، وسایل نرم افزاری Web2 باید بتوانند از تکنولوژی بلاک چین بهرهبرداری کنند و به دانش این زمینه آشنا شوند، در عین حال وسایل نرم افزاری Web3 میتوانند از اعتماد کاربران به بازیهای Web2 کمک بگیرند.
ویژوال پاسخهای منتشر شده در Bitcoin.com News و وسیلی، به همراه اشاره به اهمیت ملاحظات قانونی برای تامینکنندگان بازی های Web3، تاکید کرد که ادغام اجزای Web3 در بازیهای آنلاین دارای پتانسیل بسیار بالاست. وی به تأثیرات احتمالی این ادغامی اشاره نموده است. پاسخهای CCO به تمام سؤالات ارسالی در این زمینه نیز در زیر درج شده است.
پس از آرام شدن هیاهوی بازار کریپتو در سال ۲۰۲۱، جوابگویی از جامعه بازیها شکایت کردند. آنها از کمبود کیفیت گیمپلی و ناکارآمدی شیل NFT که تجربه بازی را تخریب میکند، ناراضی بودند. تا صورت میپذیرد که چه عواملی باعث ظهور و سقوط بخش بازی Web3 از سال ۲۰۲۱ شدهاند.
Doron Wesly (DW): ظهور بازیهای وب ۳ با یک انقلاب بینظیر همراه بود، به همراه قفلهای کووید که ترویج بازیها و ظهور پروژههای NFT پرمخاطب را تسهیل کرد، با حمایت از سلبریتیهای A-list و امتیازات ورزشی. این موضوع باعث ایجاد توجه گستردهای به NFTها شد، که نقش اساسی در بازیهای وب ۳ دارند و به بازیکنان این امکان را میدهند که داراییهای مختلفی همچون پوستهها و سلاحها را در بازی داشته باشند و حتی بازی کردن خود را به عنوان یک منبع درآمد مد نظر قرار دهند.
با این حال، اعضای جامعه بازیها به سرعت متوجه شدند که بیشتر بازیهای Web3 با گیمپلی ناقص و کیفیت پایین عرضه شدهاند، و بسیاری از آنها به دلیل تقلب و کلاهبرداریهای گسترده از این تجربه ناامید شدهاند. در عوض اینکه تمرکز روی ارزشزایی مالی بیشتر باشد، تعداد زیادی از بازیها به دنبال کسب سود سریع و کمبود اثرگذاری در گیمپلی اصلی بودند که منجر به کاهش علاقهمندی کاربران شد. بهعلاوه، فروپاشی شدید تبلیغاتی بسیاری از پلتفرمهای معتبر مانند FTX و Celsius در زمستان کریپتو، که منجر به کاهش ارزش داراییهای موجود در داخل بازیها شد، بر این احساس ناامیدی تأثیرگذار بود.
با خوشقدمی، توسعهدهندگان از درسهای استخراج شده از این تجربه بهرهمند شدهاند و در حال حاضر بیشتر توجه خود را به گیمپلی معطوف کردهاند. آنها با تمرکز بر راهحلهای Layer-2 که بهبود میبخشد مقیاسپذیری را و هزینههای تراکنش را کاهش میدهد، وارد فاز بعدی بازی Web3 شدهاند که بسیار واعدهآمیز به نظر میرسد.
گزارش دسامبر ۲۰۲۳ حاکی از این بود که تعداد بازیهایی که راهاندازی شده بودند، ۲۹ برابر بیشتر از شبکههایی بود که برای پشتیبانی از آنها در سال ۲۰۲۱ ایجاد شده بودند. اما تا سال ۲۰۲۳، این نسبت به ۲.۸ برابر کاهش یافت. این تغییر نشان از متمرکز شدن بر زیرساختها به جای تلاش برای جایگزینی بازیهای Web2 با معادلهای Web3 دارد. آیا شما موافقید که این تغییر در تمرکز اتفاق افتاده است و به جای تولید محصولات جدید، هدف اصلی حالا به بهبود زیرساختها انتقال یافته است؟ چه عواملی باعث ایجاد این تغییر فلسفه شده اند؟
DW: موافقم که نشان میدهد صنعت در حال تعادل دادن اولویتهای خود است و چنین تغییری بسیار ضروری است. اولین بازیهای Web3 نتوانستند با بهترین بازیهای Web2 رقابت کنند، زیرا زیرساختها از تجربیات با کیفیتی که بازیکنان به آن عادت کردهاند پشتیبانی نکرد. آنها فاقد جذابیت بصری بودند، داستاننویسی آنها ضعیف بود و گیمپلی آنها به اندازه کافی جاذبهای نداشت.
با زیرساخت بهتر، توسعهدهندگان Web3 دارای فرصتی هستند تا جایگزین تمرکز بر نکات فنی، بر روی ایجاد تجربههای جذاب بازی متمرکز شوند. این به این معنی است که مشاهده میشود که پروژههای جدید و دقیقتری مطرح میشوند. همچنین، مالکیت داراییهای بازی در Web3 بهصورت یکپارچهتر و پیوستهتر انجام خواهد شد، با انجام تراکنشهای روانتر و به عمل آوردن وعدههای مالکیت و تمرکززدایی بیشتر به دست خواهیم آورد.
بازیهای Web3 باید توانایی جلب توجه مخاطبان اصلی را داشته باشند؛ بنابراین، حائز اهمیت است که تجربهی کاربری این بازیها از محدودیتهای فنی پیشین خود رها شده و بهبود یابد. انتقال توجه به زیرساختها باعث ایجاد یک صنعت Web3 پایدارتر و جذابتر برای آینده میشود.
در آینده، به نظر میرسد بهترین راه برای ورود به بازار بازیهای آنلاین Web3، همکاری با همتایان با تجربه در Web2 و ایجاد شراکتهای استراتژیک با آنها میباشد. با توجه به پیشرفت روزافزون فناوری بلاکچین، شروع به رقابت مستقیم برای بازیهای بلاکچین ممکن است با چالشهایی روبرو شود که ممکن است منجر به عدم موفقیت باشد. از این رو، همکاری و هماهنگی با کمکهای موجود و تواناییهای همتایان باسابقه در Web2، میتواند به شرکتهای جدید وارد این بازار کمک کند و وضعیت بهتری را ایجاد کند.
همکاری کلیدی است. ویژگیهای Web3 از قبیل مالکیت دارایی و مدلهای اقتصادی جدید میتوانند واقعاً تجربیات بازیهای Web2 را که پیشتر از آن از جنبه ی گیمپلی استفاده میکردند، بهبود بخشند.
Web3 دارای یک مزیت بارز به نام قابلیت همکاری است، که این امر به ما اجازه میدهد تا یک سناریو جدید را تجربه کنیم. در این سناریو، یک گیمر قادر است داراییهای خود را از یک بازی به بازی دیگر منتقل کند و تجربه ای بین پلتفرمی را ایجاد کند که تا کنون در بازیهای Web2 وجود نداشته است. این امکان باعث ایجاد تعامل و وفاداری بین گیمرها میشود و بالقوه میتواند به توسعه آنها کمک کند.
اقتصاد Web3 یک مزیت منحصر به فرد برای جذب کاربران دارد. اکنون با استفاده از این فناوری، شما می توانید هدایا یا دارایی های خود را در بازی مبادله کنید، مانند خرید و فروش پوسته ها یا آیتم های مورد نیاز در بازیهایی مانند Roblox یا Fortnite. این مفهوم جدید به این معناست که شما دیگر نیازی به هدررفتن پول درون بازی ندارید و به جای آن، میتوانید دارایی های خود را به صورت واقعی بازاریابی کنید. این روند باعث افزایش ارزش پول برای گیمرها و تحقق منافع بیشتر برای توسعه دهندگان و بازیکنان خواهد شد.
تمرکز این بقسمت بر مقدار اعتمادی است که Web2 میتواند به بازیهای Web3 ارایه دهد. اکثر مردم به دلیل وجود کلاهبرداریها و عدم اعتماد، بازیهای Web3 را رد میکنند، در حالی که بازیهای Web2 بهتر از آن هستند که به آنها اعتماد شود. اما، با استفاده از تجربهای که ترکیب اجزای مبتنی بر بلاکچین ارایه میدهد، میتوان بازیکنان را آشنا کرد.
به عنوان یک مثال، اگر یک بازیکن کالایی را خریداری کند، تجربه به دست آمده مشابه آنچه در Web2 انتظار دارد خواهد بود. اما زمانی که بازیکن میخواهد کالای خود را بفروشد، این میتواند فرصتی مناسب برای آشنایی با مفهوم کیف پول دیجیتال و تراکنشهای بلاکچین باشد. این اتفاق میتواند باعث یک تجربه یکپارچه و شبیه Web2 شود، که باعث افزایش اعتماد و پذیرش بازیهای Web3 توسط مردم شود.
این به این معنی است که آنها قادرند به سرعت نکات مربوط به بلاکچین را یاد بگیرند و اقداماتی برای کاهش خطرات این فناوری انجام دهند.
پروژه بازی Web3 به نام Funtico ادعا میکند که به بازیکنان کنترل و هیجان بیشتری در دنیای مجازی ارائه میدهد و امکان پیروزی بدون از دست دادن هیجان آمادهسازی را فراهم میکند. برای رسیدن به این هدف، ما برنامهریزیهایی داریم که شامل مراحل مختلفی میشود. برخی از گامهایی که تاکنون انجام دادیم شامل تحقیقات و توسعه فناوریهای نوین در زمینه بازیهای بلاکچین بوده است. اهداف آیندهای ما شامل ایجاد تجربههای جذاب و متنوعتر برای بازیکنان و بازاریابی بیشتر برای صنعت بازیهای بلاکچین است.
در DW، ما به اجرای این اقدام با اختصاص کامل به بازیکنان برای دسترسی به داراییها و جوایز درونبازی میپردازیم. به این ترتیب، آنها دارای مالکیت، قدرت تجارت و توانایی همکاری است که پیشتر اشاره کردم.
یکی از اصول طرح ما ارتقاء توسعهدهندگان بازیهای Web2 به Web3 بوده است تا این توسعهدهندگان بتوانند امکانات جدید را در بازیهای خود اجرا کرده و تجربه بازی را برای کاربران بهبود بخشند. اما همچنین، توجه ویژهای به جامعهی بازیکنان داشتهایم و آنها را به عنوان عوامل اصلی در فرآیند توسعه بازیها مورد توجه قرار دادهایم. این برنامه به بازیکنان این امکان را میدهد که با ارسال پیشنهادات و بازخوردهای خود، محتوا و بهروزرسانیهای بازی را شکل دهند و تجربیات بهتری را در بازیهای محبوب خود تجربه کنند.
BCN: رعایت مقررات یکی از عوامل مهمی است که مانع گسترش صنعت بازیهای Web3 شده است. با توجه به آیندهنگری و درک چالشهای فعلی، چه پیشنهاداتی برای ارائهدهندگان بازیهای Web3 دارید تا از وقوع مشکلات و عواقب منفی مرتبط با رعایت مقررات در گذشته جلوگیری کنند؟
به منظور تطبیق، بازیهای مبتنی بر مهارتهای انگیزشی باید اجتناب کامل از هر گونه عنصر قمار، که به معنای شرطبندی در نبردها نیست، داشته باشند. این مسئله میتواند توسط برگزاری مسابقات مبتنی بر مهارت حل شود که شرکتکنندگان را الزام به پرداخت هزینه ثبتنام میکند. نتیجهی بازی باید به طور کامل بر مهارتهای شرکتکنندگان بستگی داشته باشد، بنابراین بهترینها به عنوان برنده تعیین میشوند، نه به دلیل عنصر شانس یا احتمال. این اقدام تضمین میکند که این بازیها با استانداردهای جهانی ضد قمار وفق داشته باشند.
درباره داراییهای دیجیتال، این داراییها باید به طور مستقیم با بازیهای مرتبط با آنها مرتبط باشند و نمیتوانند مالکیت معنوی دیگران را نقض کنند. همچنین باید از یکپارچهسازی مکانیسمهای سهامداری جلوگیری کنند تا تنظیم کنندگان آنها را به عنوان اوراق بهادار طبقهبندی نکنند.
به اتمام رساندن، توکنها یا سکههای جایزه که بازیکنان میتوانند کسب نمایند، باید بیشتر به سنت ارزهای درون بازی شباهت داشته و هدف اصلی آنها پرداخت برای خریدهای درون بازی و هزینههای ورود به مسابقات باشد. امکان بازگشت توکنها تاکنون وجود دارد، اما این عمل باید بهطور کامل تحت تأثیر بررسیهای مناسب در خصوص “شناخت مشتری و تراکنش خود” برای اطمینان از تطابق با ضوابط ضد پولشویی باشد. بهترین راه ممکن برای انجام این کار، استفاده از درگاههای پرداخت دارای مجوز است که این امور را پیگیری نموده و بررسی مینمایند، بنابراین توسعه دهندگان نیازی ندارند که به طور مستقیم مشغول نگرانی در مورد این امور باشند.
انتقال از Web2 به Web3 ممکن است با وجود نگرانیها، بهویژه در ارتباط با ایجاد تعادل در سیستمهای متمرکز ورود عناصر جدید و غیرمتمرکز، هیجانانگیز باشد. به همین دلیل، پدیدهی ظهور پلتفرمهای بازی Web3 تاکنون مشاهدهشده است که به توسعهدهندگان در این مسیر یاری میرسانند.
میتوان به توسعهدهندگان این اطمینان داد که برای میزبانی تمام جنبههای بازیهای خود در بلاکچین نیازی نیست. تمرکز بر عناصر خاصی مانند نتایج، جوایز، تابلوهای امتیازات و مالکیت داراییهای دیجیتال، به راحتی امکانپذیر است و میتوان بقیه موارد را صرفا رها کرد. این رویکرد به توسعهدهندگان این امکان را میدهد که بازیها را جذابتر و ارزشمندتر کنند، همچنین تجربه بازی را حفظ کنند.
با استفاده از یک پلتفرم برای اجرای ویژگیهای Web3 در یک بازی موجود، توسعهدهندگان میتوانند از بازنگری کل زیرساخت پشتیبان خود خودداری کنند. این به این معناست که آنها میتوانند پایگاه کاربری و گیم پلی فعلی خود را حفظ کرده و فقط ویژگیها و جوایز جدیدی را به آن اضافه کنند. آنها قادرند این عناصر غیرمتمرکز را به صورت کنترلشدهتر آزمایش و بهبود دهند، و از انتقال روان و بدون هر گونه مشکلی که ممکن است بازیکنان موجود را از خود دور کند، اطمینان حاصل کنند.
در حال حاضر، طرفداران فناوری بلاکچین و ارزهای دیجیتال معتقدند که ادغام عناصر Web3 در صنعت بازیهای آنلاین، باعث تقویت آن صنعت میشود و منجر به گسترش و پیشرفت قابل توجهی خواهد شد. آیا شما هم با این نظر موافقید؟ و به نظر شما، صنعت بازیهای آنلاین تا سال ۲۰۳۰ چه تغییراتی خواهد داشت؟
بدون شک، این اتفاق خواهد افتاد. فناوری وب۳ میتواند به ایجاد اکوسیستمهای تعاملی و پایدارتر در صنعت بازی کمک شایانی کند. از جمله مزایای این فناوری میتوان به داراییهای دیجیتال کمیاب اشاره کرد که به بازیکنان امکان سرمایهگذاری روی آنها و خرید و فروش املاک مجازی در بازیهایی مانند Decentraland و The Sandbox را میدهد. این افراد میتوانند از این املاک یا محتوایی که ایجاد میکنند، درآمد کسب کنند و تجربه اجتماعی متفاوتی را برای خود ایجاد کنند که تعاملات را بهبود میبخشد و فرصتهای جدیدی برای کسب درآمد به وجود میآورد، همچنین برای توسعهدهندگان بازیها نیز فرصتهای مناسبی رقم میزند.
اقتصادهای مرتبط با بازیکنان میتوانند تجربیات بازی را به فضاهایی فراتر از محدودیتهای کنونی گسترش داده، عمق تفرج آنها را افزایش داده و ارزش آنها برای بازیکنان بهبود بخشیده و فکر میکنم که این اقتصادها تأثیر زیادی بر صنعت خواهند داشت.
منبع: news.bitcoin.com
source