قانون گذاری برای واردات خودرو باز گذاشتن دست دولت بود

قانون گذاری برای واردات خودرو
قانون گذاری برای واردات خودرو

علیرضا عباسی، نماینده کرج در مجلس دوازدهم، در گفت‌وگو با خبرنگار اسب بخار گفت: «یکی از قوانینی که ما در قانون برنامه هفتم توسعه کشور مصوب کردیم و دولت هم باید آن را اجرایی کند، جبران و اصلاح ناترازی در بخش بنزین است. از این‌رو، وقتی موضوع ناترازی بنزین مطح می‌شود، عده‌ای فکرشان به سمت افزایش قیمت آن می‌رود که استفاده از این سرمایه اصلاح شود، اما این یک راهکار است و همه چالش با این رویه رفع نمی‌شود.»


آریزو 8


آریزو 8

وی افزود: «یکی از مسیرها برای رفع ناترازی بنزین در کشور که در قانون هم آوردیم، اجرای سیاست‌های غیرقیمتی است. از این‌رو، یکی از راه‌ها بهره‌گیری از خودروهای برقی است یا مثلاً قانون جهش تولید دانش‌بنیان را تصویب کردیم که انتظار است نخبگان را وارد میدان عمل کنیم تا خودروهایی با مصرف سوخت کم‌تر را تولید کنند.»


مدیسه


مدیسه

عباسی تصریح کرد: «در کشور ما، خیلی از خودروها در ۱۰۰ کیلومتر ۱۰ لیتر بنزین می‌سوزانند، اما در بسیاری از کشورها، خودروهایشان نهایتاً ۴ تا ۵ لیتر سوخت بنزین دارند. از طرفی، خودروهای فرسوده در کشور، دو برابر خودروهای معمولی سوخت بنزین دارند که این اتفاقات نشان از این دارد که هم محصولات تولیدشده کم‌کیفیت هستند و هم بازار به قدری آشفته است که افرادی که خودرو فرسوده دارند نمی‌توانند به راحتی یا سختی کم‌تر، روی به خرید خودروی نو و باکیفیت‌تر بیاورند.»

نماینده کرج اظهار داشت: «ما اعتقاد به نخبگان کشور برای بهبود شرایط صنعت خودروسازی کشور داریم، اما تا این اتفاق در حد قابل قبول به وقوع بپیوندد، باید موضوع واردات خودرو را به صورت اصولی در دستور کار قرار دهیم. این رویه، هم رضایت مردم را دربرمی‌گیرد هم به واسطه ورود خودروهای باکیفیت‌، مصرف سوخت در کشور، کاهشی خواهد شد.»

وی یادآور شد: «موضوع واردات خودرو، موضوع حساسی است، یعنی کاری نکنیم به جای این‌که ابرو ترمیم شود، چشم را هم معیوب کنیم، یعنی ما با محدودیت ارز روبه‌رو هستیم و باید برای واردات محصولات مختلف، اولویت‌بندی کنیم. نیاز اصلی مردم و کشور باید شناسایی شود و دید خودرو کجای این ضرورت‌هاست و سپس در حد خودش به آن ارز اختصاص داد، چون اگر ارزی را که باید مثلاً در واردات اقلام اساسی و دارو تخصیص یابد به سمت خودرو سوق دهیم، مطمئناً نارضایتی شدت بیش‌تری پیدا خواهد کرد.»

عباسی گفت: «من بخشی از مشکل وارد نشدن به میزان کافی خودرو به کشور را سهل‌انگاری می‌دانم، اما معتقدم بخش دیگر به واسطه محدودیت‌ها و اولویت‌های برجسته دیگری بود که وجود داشت و دولت‌ها باید به آن‌ها بیش‌تر می‌پرداختند.»

نماینده کرج افزود: «برخی می‌پرسند اگر بنا بود خودرو به اندازه کافی وارد کشور نشود، چرا قانون تصویب کردید؟ باید بگویم تصویب قانون برای این بود که دست دولت برای انجام بهترین کار در هر زمانی باز باشد. شاید روزی وضعیت ارزی دولت خوب بود و توانست خودرو وارد کند، در آن صورت نباید خلاء قانونی داشته باشیم. در هر برهه زمان باید کارِ کارشناسی کرد و دید بهترین تصمیم چیست. اگر واردات خودرو در صرفه‌جویی مصرف بنزین و عدم‌واردات بنزین کمک شایانی کند و حتا سود هم برای ما داشته باشد، واردات خودرو کاری مؤثر و ضروری است، اما اگر واردات خودرو، به طور مثال لطمه‌های جدی به تخصیص ارز دارو، که نیاز بااهمیت اکثر خانواده‌هاست، وارد کند، آن کار نادرست قلمداد می‌شود.»

وی در پایان گفت: «یادمان باشد اگر بناست دولت خودرو وارد کشور کند، باید بیش‌تر خودروهای اقتصادی وارد کند که اکثریت جامعه توان خرید آن را داشته باشند. این‌که قانون تصویب‌شده برای واردات خودروی گران‌قیمت به کار بیاید، دردی از صنعت و بازار خودرو و مشکل توده‌های مردم حل نخواهد کرد. ما اگر گفتیم خودروهایی با پنج سال کارکرد وارد کشور شود به خاطر مردمی بود که قدرت خریدشان پایین است. پس باید این افراد را که از قیمت‌های بالا لطمه دیدند مدنظر جدی قرار داد.»

مصاحبه‌کننده: محمد آیتی

source

توسط blogcheck.ir