دو میلیارد یورو برای واردات خودرو در بودجه سال آینده

واردات خودرو در بودجه سال آینده
واردات خودرو در بودجه سال آینده

رئیس جمهور امروز (سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳) بودجه سال آینده را به مجلس تقدیم کرد. دولت در این لایحه علاوه بر در نظر گرفتن درآمد ۱.۸ میلیارد دلاری از محل عوارض خودرو، تکلیف واردات خودرو به صورت عادی و برای جانبازان، مالیات خودروهای لوکس را نیز مشخص و در بودجه برای آن‌ها ردیف تعریف کرده است.


آریزو 8


آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، رئیس دولت چهاردهم امروز با حضور در صحن علنی مجلس (سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳) حضور یافت و به دفاع از لایحه بودجه پرداخت. دولت چهاردهم در این لایحه تکلیف واردات در سال آینده را مشخص کرده است. در این لایحه دولت همچنین تکلیف واردات خودرو برای جانبازان را مشخص کرده است.


مدیسه


مدیسه

درآمد ۱.۸ میلیارد یورویی از واردات سواری

 در لایحه بودجه سال آینده به کاهش یا افزایش تعرفه یا حقوق ورودی خودرو اشاره ای نشده است. این در حالی است که پزشکیان چندی پیش برای این نوع تعرفه واژه باج گیری را به کار برده بود. با این حال، دولت برای خود از محل واردات خودروهای سواری ۱.۸ میلیارد یورو درآمد در نظر گرفته است.

البته حقوق گمرکی تمامی ماشین‌آلات و تجهیزات (با رعایت ماده (۳) قانون جهش تولید دانش‌بنیان)، قطعات، مواد اولیه و واسطه‌ای تولیدی را به دو درصد (۲%) کاهش خواهد یافت. با این تفاسیر به نظر می رسد برخلاف انتظار تعرفه واردات خودرو و قطعات بدون کاهش خواهد ماند.

۲ میلیارد یورو برای واردات خودرو

طبق لایحه بودجه پیشنهادی، دولت ۲ میلیارد یورو نیز برای واردات خودرو در نظر گرفته است.

در این لایحه آمده است: «در اجرای قانون هوای پاک مصوب ۱۳۹۶/۴/۲۵، صادرکنندگان و یا زیرمجموعه ایشان مجازند  با رعایت شرط مربوط به اطمینان از تأمین خدمات پس از فروش و بندهای (۱) و (۲) ماده (۴) و مواد (۶)، (۱۰) و (۱۳) قانون ساماندهی صنعت خودرو (مصوب ۱۴۰۰) تا سقف دو میلیارد (۲.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) یورو از منابع ارزی حاصل از صادرات خود با پرداخت کلیه عوارض و حقوق قانونی نسبت به واردات خودروی سواری نو اقدام کنند. علاوه‌ بر سقف مزبور استفاده از سایر منابع ارزی به تشخیص بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران جهت واردات خودرو مطابق ترتیبات قانونی مجاز خواهد بود.

حقوق ورودی خودروهای مذکور صددرصد (۱۰۰%) تعیین می‌شود و نرخ ارز مبنای محاسبه حقوق ورودی و مالیات نیز برابر نرخ ارز بازار مرکز مبادله طلا و ارز است. منابع حاصل از حقوق ورودی این بند به ردیف…. واریز می‌شود.

تفکیک سهمیه هر یک از متقاضیان توسط شورای اقتصاد تعیین و حداکثر ظرف یک ماه ابلاغ می‌شود. اشخاص مذکور مجازند نسبت به واگذاری ارز مذکور به سایر واردکنندگان و همچنین بهره‌برداری از بازار سرمایه جهت عرضه خودرو در داخل کشور با رعایت مقررات بازار سرمایه اقدام کنند.

واردات خودرو در چارچوب این بند و سقف مقرر منجر به رفع تعهد ارزی صادرکنندگان می‌شود. وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است ظرف یک ماه از لازم‌الاجرا شدن این قانون، آیین‌نامه اجرایی این بند را تهیه نماید و به تصویب هیئت وزیران برساند.

وضعیت  واردات خودرو جانبازان

براساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۴، وزارت صنعت و معدن و تجارت مکلف است با معرفی بنیاد شهید و امور ایثارگران به جانبازان (۵۰) درصد و بالاتر که در سنوات گذشته از تسهیلات موضوع ماده ۴۵ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران استفاده ننموده اند، مجوز واردات یک دستگاه خودرو متناسب با وضعیت جانبازی ایثارگر با رعایت قوانین و مقررات ارائه نماید.

در خصوص سایر مشمولان قانون مذکور از محل تسهیلات قرض الحسنه این بند برای خرید خودروی داخلی اقدام می گردد. آیین نامه اجرایی این بند به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاران بنیاد شهید و امور ایثارگران، بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی به تصویب هیئت وزیر می رسد.

مالیات خودروهای بالای ۵ میلیارد

براساس لایحه بودجه ۱۴۰۴ کشور انواع خودروهای سواری و وانت دو اتاق (کابین) دارای شماره انتظامی شخصی در اختیار مالکان اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی که قیمت روز خودروی آن‌ها بیش از ۵۰ میلیارد ریال است نسبت به مازاد براین مبلغ مشمول مالیات سالیانه خودرو به نرخ ۱ درصد می گردند.

علاوه بر این، براساس لایحه بودجه ۱۴۰۴ مأخذ محاسبه مالیات خودرو موضوع این بند، قیمت روز خودرو بر مبنای ماده ۳۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده است که توسط سازمان امور مالیاتی کشور تعیین می شود. سازمان مذکور مکلف است، مراتب را به نحو مقتضی براساس اطلاعات دریافتی از پلیس راهور به اطلاع اشخاص مشمول برساند.

تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی مکلف‌اند مالیات سالیانه مربوط به خودروهای تحت تملک خود و فرزندان کم‌تر از ۱۸ سال و محجور تحت تکفل را حداکثر تا پایان آبان سال ۱۴۰۴ پرداخت نمایند و در صورت عدم پرداخت مشمول حکم ماده ۱۹۰ قانون مالیات‌های مستقیم‌اند.

ثبت نقل و انتقال خودروهایی که به موجب این بند مالیات وضع گردیده قبل از پرداخت بدهی مالیاتی مورد انتقال، شامل مالیات بر دارایی، نقل و انتقال قطعی و اجاره، ممنوع است.

متخلفان از حکم این بند در پرداخت مالیات متعلقه مسئولیت تضامنی دارند. پلیس راهور مکلف است فهرست مالکان و خودروهای مشمول را مطابق با درخواست سازمان امور مالیاتی، حداکثر تا پایان فروردین سال ۱۴۰۴ به سازمان امور مالیاتی کشور ارسال و امکان دسترسی برخط جهت استعلام موردی را برای این سازمان فراهم کند.

مالیات تعیین شده در اجرای این بند قطعی است و اعتراض اشخاص در اجرای تبصره ۱ ماده ۲۶ قانون مالیات‌های مستقیم قابل رسیدگی خواهد بود.

source

توسط blogcheck.ir