به گزارش شهر بورس، بر اساس اظهارات مسئولان، تاکنون ۲۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از سود سهام عدالت وصول شده است، اما خبری از واریز این سود، حتی به صورت اقساطی، از سوی شرکت مپنا وجود ندارد. موضوع واریز سود سهام عدالت که مربوط به عملکرد مالی سال ۱۴۰۱ شرکت‌ها می‌شود، همچنان ادامه دارد. بر اساس رویه سال‌های گذشته، شرکت‌ها باید به تدریج برای واریز عملکرد مالی سال ۱۴۰۲ آماده شوند.

وضعیت واریز سود سهام عدالت

سود سهام عدالت مربوط به عملکرد مالی سال ۱۴۰۱ در دو مرحله، نخست در آذرماه و سپس در اسفندماه، به حساب بیش از ۴۳ میلیون سهامدار واریز شد. طبق وعده‌های قبلی، مرحله سوم و تسویه این سود قرار بود در خرداد ۱۴۰۳ انجام شود، اما بدعهدی برخی شرکت‌ها مانع از تحقق این وعده گردید.

واریز سود سهام عدالت از مطالبات اصلی سهامداران است. برخی در این رابطه ابراز کردند: چرا دیوان عدالت اداری در این خصوص ورود نمی‌کند؟ چرا مسئولان در احقاق حق مردم کوتاهی می‌کنند؟

وضعیت بدهی شرکت مپنا

بر اساس اعلام مسئولان سازمان بورس، اکنون بیش از ۲۴ هزار میلیارد تومان از سود سهام عدالت وصول شده است. ولی‌الله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس، گفت: برای واریز مرحله سوم و تسویه سود سهام عدالت، ۲۴.۵ هزار میلیارد تومان پول وصول شده است. اگر مبلغ باقی‌مانده هم به آن اضافه شود، حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان سود مرحله سوم خواهد بود.

وی افزود: شرکت مپنا تنها بدهکار سود سهام عدالت عملکرد مالی ۱۴۰۱ است و طی مکاتبات متعدد آمادگی خود را برای تسویه بدهی ۵۰۰ میلیارد تومانی اعلام کرده است، اما هنوز پاسخ مثبتی دریافت نشده است.

واکنش‌ها به تأخیر در واریز

در ادامه، برخی از مخاطبان ابراز داشتند که تاخیر در واریز سود سهام عدالت به قدری طولانی شده که ارزش این سود به شدت کاهش یافته است. آن‌ها پیشنهاد دادند که مبلغ واریز شده به حساب سهامداران به‌زودی پرداخت شود و مابقی سود پس از وصول در مراحل بعدی واریز گردد.

براساس آمارهای اعلامی، هم‌اکنون بالغ بر ۵۰ میلیون نفر سهامدار سهام عدالت هستند که حدود ۲۰ میلیون نفر به صورت مستقیم و ۳۰ میلیون نفر به‌صورت غیرمستقیم از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی مدیریت می‌شوند. اکنون باید دید که آیا واریز مرحله سوم سود سهام عدالت به زودی محقق می‌شود و شورای عالی بورس چه تدابیری برای حل این موضوع خواهد اندیشید.

منبع: اقتصاد 100

source

توسط blogcheck.ir