واردات خودرو باید براساس مصلحت کشور باشد

نارضایتی از وضعیت خودرو
نارضایتی از وضعیت خودرو

علی کرد، نماینده خاش، در خصوص نارضایتی گسترده مردم از وضعیت خودرو و بازار آن در کشور به خبرنگار اسب بخار گفت: «باید قبول کنیم که صنعت خودرو در کشور، حال و روز خوبی ندارد و این موضوع هم در تولید و هم در فروش خود را نمایان کرده است.»


آریزو 8


آریزو 8

وی افزود: «برنامه‌های خودروسازان، قابل قبول و دفاع نیست. به طور مثال، محصولات عرضه شده خودروسازان داخلی مشخص است و با یک بررسی سطحی می‌توان دریافت که کیفیت در تولید خودروها بسیار پایین است. از طرفی، همین خودروهای بی‌کیفیت بسیار گران به دست مصرف‌کننده می‌رسد و در فاصله‌های کوتاه، شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم. همین دو اتفاق کافی‌ست تا مردم به عنوان افرادی که نیاز مبرم به این کالای اساسی دارند، ناراضی باشند و این گلایه‌ها را مرتباً و مکرراً تکرار کنند.»

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: «یکی از کارهای مهم خودروسازان باید این باشد که محصولاتی را تولید کنند و به طور منطقی روی به قیمت‌گذاری آن بیاورند، که با قدرت خرید مردم همخوانی داشته باشد.»

علی کرد اظهار داشت: «متأسفانه برخی از مردم که شاید تعداد آن‌ها هم کم نباشد از خودروسازان داخلی گلایه دارند که خودروهایی را که تولید می‌کنند به قدری بی‌کیفیت است که باید در همان ابتدای راه، به نمایندگی‌ها مراجعه کنند. واقعاً این انصاف است که مردم با کلی زحمت پول جمع کنند و خودرو بخرند و همان روزهای اول با خرابی و کمبود مواجه شوند؟»

نماینده خاش یادآور شد: «توسعه در هر صنعتی با رقابت امکان‌پذیر است. امروز خبری از رقابت در صنعت خودروسازی نیست و برای همین نمایندگان در مجلس گذشته، در این باره قانون تصویب کردند و دولت می‌باید روی به اجرای دقیق آن بیاورد. باید در کنار عرضه محصولات خودروسازان داخلی، خودروهای خارجی هم برای فروش در دسترس مردم باشد که رقابت سالم شکل بگیرد و مردم هم با حق انتخاب، به میزانی از رضایت برسند.»

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: «علیرغم این‌که برای واردات خودرو قانون داریم، اما باید واردات براساس مصلحت کشور و با نگاه حمایت از صنعت داخل صورت بگیرد. ما نمی‌خواهیم واردات به گونه‌ای باشد که صنعت و نیروی انسانی در آن بخش، آسیب جدی ببینند، بلکه علاقه‌مندیم به لطف این رویه که براساس منطق و خردجمعی صورت می‌گیرد، هم رضایت مردم را کسب کنیم و هم صنعت و اقتصادمان به واسطه رقابت، رشد پیدا کند.»

علی کرد افزود: «واردات خودرو باید براساس آمار ناترازی باشد نه در حد یک کار نمایشی. موضوع مهم دیگر، جمع‌آوری خودروهای فرسوده در کشور است. با وجود این خودروها، هم آلودگی هوا و آسیب به محیط زیست را داریم و هم مصرف بنزین در مملکت افزایش پیدا می‌کند. در این خصوص، کشورهای پیشرفته، الگوهای مناسبی دارند که دولت باید در آن جهت حرکت کند.»

وی در پایان خاطرنشان کرد: «امید است تصدی‌گری دولت در بخش خودرو به حداقل ممکن برسد. هر جا در صنعت، دولت تصدی‌گری کرده است، توفیقات ما به حداقل رسیده است. امروز حضور بخش خصوصی که اهلیت داشته باشد در صنعت خودروسازی از ضروریات است. خصوصی‌سازی و حمایت از آن‌ها، کاری مطابق با قانون اساسی، مصلحت نظام و توسعه اقتصادی است.»

مصاحبه‌کننده: محمد آیتی

source

توسط blogcheck.ir