نگرانی بازار از بسته شدن واردات خودرو/ 85 میلیون فدای یک نفر؟

واردات خودرو
واردات خودرو

تخلف ، شیطنت ، قیمت شکنی و یا هر اسم دیگری که داشته باشد ، رفتار اخیر برخی واردکنندگان و با ادعاهایی واهی یا درباغ سبزنشان دادن ، با گمانه زنی ها در خصوص توقف ورود مجدد خودروهای خارجی همراه شده است. این مساله باعث نگرانی بازار از بسته شدن واردات خودرو و بروز مشکلات جدی تر و سخت تر از گذشته شده است.


آریزو 8


آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، دور جدید واردات با شگفتی های خاصی همراه شد. از یک سو دیگر مانند سابق انحصار واردات در اختیار شرکتی قرار نگرفت و از سوی دیگر سقف قیمتی مانع ازوارد شدن خودروهای با قیمتی بالاتر از ۲۰ هزار یورو شد. قیمت ارز ، هزینه های نقل و انتقال پول ، حمل و نقل و تعرفه های تعریف شده هم به نوبه خود باعث شدند که بر خلاف ادعا و تصور اولیه قیمت خودروهای تمام شده بیش از حد توان بسیاری از علاقمندان و خانوارها باشد.

در این شرایط به طور طبیعی قیمت می تواند درکنار برند و اعتبار شرکت وارد کننده یکی از اصلی ترین عوامل انتخاب یک محصول باشد. به همین علت برخی شرکت ها تلاش می کنند در رقابت با سایر بازیگران از اهرم قیمت برای جلب نظر مشتریان استفاده کنند. به خصوص اینکه در دور جدید واردات شرکت های متعدد روی یک محصول تمرکز کرده اند.به نحوی که در حال حاضر برخی برندها بیش از ۶ وارد کننده دارد. این مساله از یک سو می تواند باعث افزایش تیراژ و عرضه بیشترشود و از سوی دیگر سطح رقابت را بالاتر می برد.

به نظر می رسد همین مساله موجب شده است که برخی واردکنندگان برای اینکه بتواند سهم بیشتری از بازارکسب کنند ، سراغ بخش مهم بازار ، یعنی قیمت رفته و از این طریق میخواهند مسیر جدیدی برای خود بازکنند.

در همین رابطه به تازگی شرکت واردکننده ای ادعا کرده که می تواند کمری فول آپشن را در سامانه یکپارچه، برای مردم عادی و با قیمت زیر ۲۰ هزار یورو عرضه کند. این اقدام شاید در نگاه اول خوشحالی و امیدواری را برای مردم به ارمغان بیاورد اما به احتمال زیاد در نهایت موجب خواهد شد تا مسیر واردات خودرو به طور کلی بسته شود و مردم ما مجدداً محکوم به خرید خودروهای داخلی و چینی های مونتاژی، از بازوی اجرایی همان شرکت وارکننده متخلف شوند. در نتیجه آن شرکت واردکننده نه تنها ضرر نکرده بلکه میزان درآمدزایی اش به کمک بسته شدن واردات، بیشتر نیز می شود.

هر چند هنوز دولت و مجری پروژه واردات در این خصوص اظهار نظری نکرده اند. اما اگر این نوع تخلفات و یا شیطنت ها ادامه داشته و منجر به تعطیلی پروژه واردات شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟

گذشته از اینکه بازهم مصرف کنندگان با لشکر عظیم چینی ها تنها خواهند ماند و فضایی بدتر از سال ۹۷ به بعد در انتظار بازار خودرو خواهد بود. با بسته شدن دروازه های کشور محصولات وارداتی موجود باز هم حکم کیمیا پیدا خواهند کرد. دیگر خبری از رقابت و قیمت گذاری های مناسب نخواهد بود و در مقابل دست دلالان و سود جویان برای قیمت های فضایی و نابهنجار بازتر از گذشته می شود.

در واقع غیر از افزایش شدید قیمت خودروهای وارداتی که علاوه بر نقش سرمایه ای ،پذیرای نقش کلکسیونی هم خواهند شد؛ قیمت سایر محصولات بازار نیز به تاسی از این موضوع افزایش شدید خواهد یافت.

این مساله تنها به دلیل مسیر اشتباه و سود جویی شرکتی ایجاد خواهد شد که فقط می خواهد ازاین آب گل آلود ماهی بگیرد. آیا قرار است مردم قربانی رفتار نابهجار و غیر منطقی و غیر منصفانه یک شرکت شوند؟ آیا یک بیشتر از ۸۵ میلیون است؟

source

توسط blogcheck.ir