فروش تویوتا پایین تر از قیمت جهانی! ؛ بازی وارد کننده جدید در بازار خودرو

به تازگی شرکتی ادعا کرده که می تواند تویوتا کمری را با ارزش گمرکی زیر ۲۰ هزار یورو برای مردم عادی وارد کند اما این بها با توجه به قیمت های جهانی، مشکوک به نظر می رسد.


آریزو 8


آریزو 8

اخیراً یکی از جدیدترین مدعیان واردات تویوتا به بازار ایران از کمری ۲۰۲۵ هیبرید رونمایی کرده و موجب حیرت بسیاری از علاقه مندان به خرید خودروهای وارداتی شده است. در خلال رونمایی از این سدان جذاب و نام آشنا برای بازار ایران، مدیرعامل شرکت واردکننده طی اقدامی عجیب و غیرمنطقی اعلام کرد که قرار است ارزش گمرکی تویوتا کمری حدود ۱۹۹۰۰ یورو تعیین شود تا امکان عرضه آن برای سامانه یکپارچه مردم عادی وجود داشته باشد.

به دنبال اعلام قیمتی که برای کمری صورت گرفته است، بهایی در حدود ۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون نیز برای فروش کرولا هیبرید در سامانه اعلام شد تا به دنبال آن جو بازار متشنج شود. در این باره می توان گفت که خریداران کرولا و لوین های وارداتی دیگر شرکت های عرضه کننده، هم اکنون شاکی شده اند که به چه علت قیمت خودرویی که خریداری کرده اند حدود ۶۰۰ میلیون گران تر تمام شده و این سوال برایشان پیش آمده که آیا قیمت زیر ۲ میلیارد درست است یا قیمت بالای ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که با بررسی صورت گرفته توسط خبرنگار اسب بخار، نسخه ای از کرولا که در شوروم این شرکت حضور داشت تقریباً به هیچ یک از امکانات دیگر نسخه های وارداتی مجهز نبوده و از طرفی دیگر نیز شیطنتی در مصاحبه رخ داده و قیمت پایه به عنوان قیمت نهایی اعلام شده بود.

لازم به ذکر است که قیمت پایه کرولا هیبرید وارداتی در نسخه پایه حدود ۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون است و از این بابت فقط می توان گفت که از حقه ای قدیمی توسط شرکت وارکننده برای اعلام قیمت استفاده شده است.

اما نکته اصلی مربوط به قیمت اعلامی برای کمری است زیرا فروش این سدان با سطح امکانات بالا و قیمت زیر ۲۰ هزار یورو حتا در چین نیز ممکن نیست. در نتیجه باید گفت که قیمت اعلام شده برای کمری ۲۰۲۵ وارداتی هیبرید که سیستم خودران سطح ۲.۵ نیز دارد، کاملاً غیرواقعی و فقط در جهت برهم زدن بازار است.

بدانید که با توجه به شراکتی که میان جدیدترین واردکننده و یکی از بزرگ ترین فروشندگان خودرو وجود دارد، احتمالاً قرار است فقط حدود ۱۰ درصد از خودروهای ثبت سفارش شده با قیمت پایین در سامانه فروخته شود و مابقی به صورت غیرقانونی، مستقیماً در بازار به فروش برسند. به این ترتیب شرکت واردکننده در ظاهر تویوتا کمری را با بهایی کم و همراه با ضرر عرضه می کند اما در نهایت با فروش ۹۰ درصد دیگر خودروهای ثبت سفارش شده در بازار آزاد، سود کلانی به جیب می زند. بهتر است در نظر داشته باشید که شریک جدیدترین واردکننده تویوتا در امر فروش خودرو در بازار آزاد با قیمت های فضایی بسیار ماهر است و می تواند این امر را به خوبی انجام دهد و به نتیجه برساند.

در نتیجه شرکت واردکننده کمری علاوه بر ایجاد شک از سوی تعزیرات نسبت به ارزش گمرکی اعلامی دیگر واردکنندگان و بوجود آوردن نارضایتی برای مشتریان آن ها، هم به اعتبار خود در جامعه می افزاید و هم سود عجیبی را بدست می آورد.

از دیگر نکات رونمایی تویوتا کمری این بود که شرکت واردکننده اعلام کرد حدود ۵۰۰۰ دستگاه از این خودرو را ثبت سفارش کرده است. این در حالی است که از خرداد ماه ۱۴۰۳ تا به حال هیچ ثبت سفارشی صورت نگرفته و به هیچ وجه امکان واردات چنین حجمی از سوی هیچ واردکننده ای وجود نداشته و ندارد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که چنین اظهاراتی از سوی واردکننده کاملاً کذب است و به هیچ عنوان واقعیت ندارد.

اصل موضوع اما مربوط به آن جا است که شرکت مذکور در دور قبلی واردات خودرو تخلفاتی داشته که همه آن ها موجب شده تا از هر گونه فعالیت اقتصادی محروم باشد و نتواند هیچ محصولی را به فروش برساند. حال این سوال پیش می آید که چگونه ممکن است این شرکت با توجه به مشکلات قضایی خود بتواند مجدداً نسبت به واردات خودرو اقدام کند و با اعلام قیمت های عجیب و غریب، بازار را برهم بزند.

البته احتمال دارد به زودی و پس از نظارت هایی که قرار است صورت گیرد، این شرکت مشمول کم اظهاری در گمرک شود و مجدداً خود را در دام پرونده ای دیگر بیاندازد. نکته کم اظهاری در گمرک این است که در صورت وقوع، شرکت واردکننده حق گمرک را کمتر از میزان واقعب می پردازد و به همین دلیل حاشیه سود بیشتری را برای خود فراهم می کند.

از دیگر نتایج چنین رویدادهایی با اعلام قیمت های غیرواقعی این است که جانبازان نیز نسبت به واردات خودرو برای خودشان شاکی می شوند چرا که بیش از ۵۰۰۰ نفر از واجدین شرایط، تویوتا کمری را از سامانه و با قیمتی در حدود ۲۵ هزار یورو انتخاب کرده اند و قصد خرید نسخه های لو آپشن با قیمتی بیشتر از نسخه وارداتی مدعی جدید تویوتا را دارند. به دنبال این قضیه صد در صد تمامی متقاضیان خرید کمری از سامانه جانبازان شاکی می شوند که چگونه امکان دارد خودروی سامانه عادی با قیمت کمتر، فول آپشن تر باشد.

در نهایت باید اعلام کرد که تمامی اعلام قیمت هایی که پیش تر چه برای کمری و چه برای کرولا و لوین اعلام شده با نظارت کامل مسئولین مربوطه از ارگان های مختلف صورت گرفته و بیش اظهاری برای گمرک به هیچ عنوان امکان پذیر نیست چرا که میان دیگر واردکنندگان نیز پارادوکسی جنجالی به وجود می آمد و تا کنون همه مردم و رسانه ها متوجه این موضوع می شدند.

source

توسط blogcheck.ir