به گزارش زوم ارز، فکر کردن به مفهوم “معاملات داخلی”، انگیزه و انرژی متفاوتی را ایجاد میکند. ممکن است تصور کنید که یک کارمند با لباس رسمی در حال بحث در مورد یک پروژه جدید یا بررسی عملکرد مالی سه ماهه بدون پیشرفت دست به گفتگو با کسی بزند. یا شاید تصور کنید یک نیمکت در پارک، یک پاکت یا حتی مقدار زیادی ویسکی ممکن است در تصاویر معاملات داخلی دیده شوند.
برای اطلاع از تمامی اخبار کانال تلگرام ما را دنبال کنید
این تصویر فعالیت های بازارهای پیش بینی، مانند Polymarket، در حال حاضر به عنوان یک رویداد قدیمی محسوب میشود. افزایش محبوبیت این نوع بازارها در سال جاری، نه تنها باعث تغییر در روند کسب درآمد آنلاین برای افراد شده است، بلکه یک انقلاب در جامعه افرادی که به اطلاعات با ارزش معاملاتی بالقوه دسترسی دارند، ایجاد کرده است. به گفته یکی از متخصصان برجسته کشور در حوزه بازارهای پیش بینی، رابین هانسون، این تغییرات ضروری به نظر میرسد.
احتمالا به نظر ناعادلانه میآید، اما او توضیح میدهد که اصلی ترین هدف دقت است، نه انصاف.
“در صورتی که هدف اصلی بازارهای [پیشبینی]، به دست آوردن اطلاعات دقیق درباره قیمتها باشد، بدیهی است که میخواهید اجازه دهید و از افراد داخلی بهره ببرید، حتی اگر این موضوع باعث منع دیگران از شرطبندی شود ولی این باعث دقت بیشتر در پیشبینی قیمتها میشود، به عبارتی استاد دانشگاه جورج میسون در یک مصاحبه با Decrypt اظهار کرد. “این امر اولویت ما است.”
در دنیای بازارهای پیشبینی، رازهای میلیونها دلار دیگر به تنهایی مختص مدیران وال استریت نیست. آنها اکنون اعم از دامنه رزرو کنندگان پادکست، کارمندان رمزنگاری و اجتماعی، و مدیران حساب رسانه، دست به کار زدهاند. در ابتدای هفته، یک شرط بندی Polymarket مبنی بر نتیجه گیری یک مستند HBO درباره منشأ بیت کوین با بیش از ۴۴ میلیون دلار جمعآوری شده بود، همه چیز به سوی گمانه زنی پیش میرفت.
اگر یک تدوینگر از قبل از فیلمبرداری با اطلاع از نتیجه شرط بندی کند، یا یک گافر سر صحنه فیلمبرداری باشد، یا یک مدیر بازاریابی که نمایش اولیه را دیده باشد، یا حتی یک دستیار HBO که تماس تلفنی درست را شنیده باشد، آیا باید همه این افراد به استانداردهای مشترکی که مدیران عامل با قدرت اطلاعات ممتاز در مورد آن بحث میکنند، عمل کنند؟
این سؤال بزرگ است و ممکن است با توجه به روش برخورد شما، پاسخهای مختلفی به آن برسید.
هانسون در تفسیر خود از غیرقانونی بودن تجارت داخلی در وال استریت اشاره کرد که اگر معتقد بودن که بازارهای سهام منصفانه نیستند، سرمایه گذاران روزمره سهام را خریداری نمی کنند. این موضوع میتواند یک چالش بزرگ برای شرکتهای مختلف باشد، بدون درنظر گرفتن اثرات آن بر اقتصاد کلان کشور.
با این حال، بازارهای پیشبینی بر اساس یک فرض دیگر عمل میکنند. هانسون به این صورت بیان میکند که هدف آنها نه فقط جذب حضور بیشتری است، بلکه برای پیشبینی دقیق نتایج آینده به وجود آمدهاند.
در حتی بخش کوچک دانشگاهی که به مطالعه بازارهای پیش بینی اختصاص داده شده است، اختلاف نظر وجود دارد. اریک زیتزوویتز، استاد دارتموث که دههها بازارهای پیشبینی را بررسی کرده است، باور دارد که اگر پلتفرمی مانند Polymarket اجازه دهد و ستد داخلی را انجام دهد، شهرت آن ممکن است باعث از بین رفتن شرطگذاران روزمره شود و در نهایت دقت قیمت را کاهش دهد. زیتزوویتز به Decrypt گفته است: “و این اثرات میتوانند واقعاً در کاهش دقت بازار تأثیر گذار باشند و باعث معاملههای بزرگتر شوند.”
این اقتصاددان توضیح داد که، شاید به شکل غیر مستقیم، بازارهای پیشبینی برای عملکرد به سرمایهگذاران ناآگاه نیازمند زیادی هستند. این سرمایه گذاران با دسترسی محدود به اطلاعات، نیاز فراوانی به نقدینگی دارند – به بیان دیگر، پول مورد نیاز برای پرداخت شرایط مختلف – و وحشتزده کردن آنها ممکن است بازده بازار را در پیشبینی آینده تحت تاثیر قرار دهد.
به همین دلیل، توماس ریتز، یکی از تحلیلگران بازارهای پیشبینی که در دانشگاه آیووا مشغول به فعالیت است، وظیفه سیستمهایی همچون Polymarket را به عنوان یک رقص زیبا بین جلب علاقهمندان مطلع و عدم آگاهانه توصیف میکند. افراد مطلع، که شامل افراد داخلی هستند، به بازار نمیآیند مگر اینکه افراد کماطلاعات توانایی نقدینگی کافی برای ایجاد سود پتانسیلی فراهم کنند. افراد کماطلاعات بدون اعتماد به بازار نمیآیند.
وقتی معاملات به تعادل میرسند، پلتفرمهایی مانند Polymarket چگونه عمل میکنند؟ تا به امروز، هیچ مشکل عمدهای در معاملات داخلی شرکت مربوط به شرطبندی در پلتفرم Polymarket بوجود نیامده است. اما در حال حاضر وجود چیزی کافی نیست که کاربران Polymarket را قانع کند که خود پلتفرم شرط بندی بر علیه آنها ندارد.
Polymarket بدون نیاز به شناسایی مشتری (KYC) عمل میکند، این بعنوان معنایی دارد که هر فردی میتواند به صورت ناشناس یک کیف پول در Polygon بسازد و بر روی پلتفرم شرط بندی کند. بنابراین تشخیص این موضوع که آیا یک دستیار HBO در میان بسیاری از کیف پولهای ناشناس شرط بندی شده در Polymarket وجود دارد یا خیر، اگرچه غیرممکن به نظر میرسد.
یکی از افرادی که با فعالیتهای Polymarket آشنا است و خواستار مخفی ماندن هویتش بود، به Decrypt اعلام کرد که تجارت داخلی توسط شرایط خدمات شرکت “به شدت ممنوع است” و تنها در یک حالت این واقعه رخ داده است. او گفت که در آن موقعیت، کیف پول کاربر در عرض چند ساعت مسدود شد.
شرایط خدمات Polymarket به “تجارت شخصی”، “اطلاعات شخصی”، “دانش شخصی” یا هر عبارت مشابه دیگری اشاره نمیکند. آنها به خصوصیتها یا دانش برجسته نمیپردازند. منبع مورد اشاره تنها به بخشی از توافقنامه کاربری Polymarket اشاره دارد که هرگونه فعالیتی را که ممکن است با قوانین یا مقررات مرتبط با یکپارچگی بازارهای تجاری مغایرت داشته باشد، ممنوع مینماید.
همچنین منبع اظهار داشت که Polymarket از جمعآوری اطلاعات هویتی مشتریان خود در مورد تمام معاملات داخلی خودداری میکند تا بتواند از آن جلوگیری کند.
بعضی از تبعات قانونی ممکن است این وضعیت در ژانویه ۲۰۲۲ منجر به کاهشی شود. در آن ماه، Polymarket به توافق خروج از ایالات متحده رسید و ۱.۴ میلیون دلار جریمه از کمیسیون معاملات آتی کالا (CFTC) به اتهام ارائه قراردادهای اختیار معامله غیرقانونی بدون ثبت دریافت کرد. CFTC اعلام کرد که Polymarket هرگز در راستای مقررات به عنوان یک بازار قرارداد تعیین شده ثبت نام نکرده است.
در حال حاضر، Polymarket برای آدرسهای IP مستقر در ایالات متحده قابل دسترسی نیست، اما بیشتر مدیران این شرکت در نیویورک زندگی میکنند و پرطرفدارترین شرطبندیهای سایت مربوط به سیاست، ورزش و فرهنگ عامه آمریکا است. به عنوان مثال، بازار این پلتفرم در خصوص انتخابات ریاست جمهوری آینده ایالات متحده، بیش از ۱.۶ میلیارد دلار شرط بندی جذب کرده است.
اگر پلتفرم در ایالات متحده ثبت شده و قابل دسترس بود، آن زیرمجموعه قوانین تبادل داخلی فلزات آهنی که بر سر راه وال استریت قرار دارند، قرار نمی گرفت. این قوانین اصلی توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) پیگرد آنها را دارند، اما تنها به معاملات اوراق بهادار محدود هستند.
این شرکت به عوض توسط کارگروه تجاری نسبتاً جدید خودی CFTC، که تنها تأسیس شده در سال ۲۰۱۸ – پس از دریافت اختیارات جدید آژانس از طریق قانون داد فرانک، مورد مشارکت قرار گرفت.
تعلیق نه تنها آینده تجارت داخلی مورد نظارت جدید CFTC است، بلکه مفاد آن درباره بازارهای پیش بینی و شرط بندی نیز بطور کامل مورد آزمون قرار نگرفته است. ماه گذشته، در پاسخ به اعتراضات CFTC، یک دادگاه فدرال Kalshi، یک بازار پیش بینی مستقر در ایالات متحده، اجازه داد تا به قمار بر روی نتایج انتخابات اشاره کند و به Kalshi تبدیل به اولین بازار پیش بینی قانونی کند که تحت نظارت CFTC فعالیت میکند.
در تلاش برای پیشگیری از مشکلات آینده در دنیای پر هیاهو و پر از رقابت بازارهای پیش بینی و شرط بندی، Kalshi با جدیت سعی کرده است کاری را انجام دهد که Polymarket هرگز به آن فکر نمیکرد؛ به منظور جلوگیری از تجارت داخلی در وبسایت خود، این شرکت تصمیم گرفته است افرادی که از شرکت در هر بازار موجود در پلتفرم آن خودداری میکنند را لیست کند. علاوه بر این، Kalshi از تمام کاربران خود نیازمند بررسی KYC است.
هنگامی که اریک زیتزوویتز از دارتموث میآگاه است که چرا Kalshi انگیزه برای ارسال سیگنالهای قوی مبنی بر مخالفت خود با تجارت داخلی دارد، او ابهاماتی در مورد کارآمدی نهایی چنین سیاستی دارد.
زیتزوویتز اظهار کرد: “احتمالاً آنها قادر به کسب بخشی از آن هستند. اما تمام آن را کسب نمیتوانند.” جهت وضوح، این ممکن است به لحاظ قانونی برای کالشی مشکلاتی ایجاد کند یا نکند، زیرا هنوز هیچ کس نمیداند که CFTC چگونه قصد دارد با این مسئله جدید برخورد کند.
در سال جاری، محصول جدید پلتفرمهای بازار پیشبینی جذابی بروز آمدهاند، با این حال، آنها خود را صرفاً به عنوان فروشگاههای قمار معرفی نمیکنند. به جای اینکه به عنوان یک روش برای شرط بندی و بازی دیده شوند، این پلتفرمها به خود میدانند شکلی نوین از دستیابی به حقیقت و اتفاقافتادن اجماع در دنیای دیجیتال هستند. شاین کوپلان، بنیانگذار و مدیرعامل پلیمارکت، به پلتفرم خود به عنوان آینده اخبار و یک ابتکار جدید در به اشتراکگذاری نظرات و اطلاعات در فضای آنلاین اشاره کرده است.
هر زمینه از زندگی را میتوان به یک حالت قمار تشبیه داد، اما این تبدیل ممکن است پیامدهای منفی داشته باشد. یکی از این پیامدها، این است که شرکتها و افراد ممکن است به طور ناعادلانهای قدرت بینظیری بدست آورند که توانایی کنترل مقادیر بزرگی از سرمایه را داشته باشند، بدون این که اهل استفاده منصفانه از این قدرت باشند یا خیر.
کالن هابک، کارگردان مستند HBO، در آغاز هفته ناگهان به هیجان فراوان افتاد، زیرا در یک معامله پلی مارکت، حدود ۴۴ میلیون دلار شرط بندی شده برای اثبات نظراتش. او ابتدا شگفتزده شد، اما سریعاً هیجان زده شد زمانی که متوجه شد چه مقدار پول بر فیلمش شرط بندی شده است. او بیصبرانه شروع کرد به تبلیغ شرط بندی خود در توییتر به عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی برای فیلمش قبل از عرضه آن به جمع مخاطبان.
هابک متوجه شد که بعضی از افراد ممکن است نگرانی هایی داشته باشند، بنابراین به دنبال کنندگان خود اعلام کرد که زیرا از قبل از پایان فیلم مطلع است، او در بازار شرط بندی شرکت نخواهد کرد.
چرا هابک تصمیم گرفت در بازار شرط بندی نکند؟ او به Decrypt گفت که این به دلیل ترس از عواقب قانونی یا حتی اطاعت از درخواست HBO نبوده است. به گفته او، این تصمیم از روی احساس اخلاقی شخصی او گرفته شد.
آیا هر فرد دیگری که در فیلم حضور دارد، به اندازهای که قرار است بر انگیزههای خود حکومت کند؟ هابک گفت که او نمیدانست.
سازنده فیلم به Decrypt< گفت: «ما نخواستیم این بازار ایجاد شود. span> در پاسخ. “من هیچ کنترلی بر کارهایی که هر کسی که فیلم را از قبل دیده است در اینجا انجام می دهد، ندارم.”
او اظهار نمود: “بیشتر از هر چیزی، ما شادمان و پرانرژی هستیم.”
منبع: decrypt.co
source