سالانه با کمبود 600 هزار دستگاه خودرو روبه‌رو هستیم

کمبود 600 هزار دستگاه خودرو
کمبود ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو

مهرداد بائوج‌لاهوتی، نماینده لنگرود در مجلس دوازدهم به خبرنگار اسب بخار گفت: «کشور در حال حاضر به تولید یک میلیون و پانصد هزار خودرو نیاز دارد. با این حال، خودروسازان داخلی و مونتاژکاران نهایتاً سالی ۹۰۰ هزار تا یک میلیون خودرو را تولید می‌کنند و واضح است که حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار ناترازی در تولید خودرو داریم و باعث شده است عرضه با تقاضا فاصله زیادی پیدا کند.»


آریزو 8


آریزو 8

وی افزود: «به طور مثال، اگر یکی از خودروسازان فراخوان بدهد که مثلاً خودروهایش را با شرایط می‌فروشد و پنج سال دیگر تحویل می‌دهد، باز هم شاهد ثبت‌نام گسترده مردم خواهیم بود و دلیل اصلی آن، عدم‌تعادل عرضه و تقاضاست.»

نایب‌رییس کمسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: «اولین گام برای بهبود اوضاع در بازار خودرو، شکستن انحصار است. معنی ندارد صنعت به این مهمی در کشور انحصاری باشد. همین انحصار، کار در این حوزه را به این نقطه ناخوشایند رسانده است. واقعاً جای تأسف دارد که خودروسازان هر طور صلاح می‌دانند خودرو تولید می‌کنند آن هم با هر قیمتی که علاقه‌مندند و بعد مردم هم مجبور هستند تن به خرید این محصولات گران‌قیمت بدهند.»

بائوج‌لاهوتی اظهار داشت: «باید در صنعت خودروسازی اجازه داد که بخش خصوصی حضور پررنگ پیدا کند. دولتی ماندن این صنعت و دخالت دولت‌ها و تصدی‌گری آن‌ها هرگز به نفع اقتصاد و مردم تمام نشده است. از طرفی، مجلس قانون واردات خودرو را تصویب کرد و دیگر نباید در اجرای قانون، تعلل داشت. ما ناترازی داریم و باید این کسری را با واردات خودرو، متعادل کنیم.»

وی یادآور شد: «شکوفایی در صنعت خودرو بدون رقابت شدنی نیست. گویا مافیای فعال در این بخش نمی‌خواهد این رقابت سالم شکل بگیرد. شرکت خودروسازی مرسدس بنز اگر فروش بالایی دارد به واسطه کیفیت محصولاتش است، اما در ایران دو خودروساز داخلی به دلیل عدم‌واردات، باکیفیت پایین و قیمت بالا، مردم را محکوم به خرید می‌کنند. خودروسازان برتر جهان مرتب در حال پیشرفت و اضافه کردن آپشن به خودروهای‌شان هستند، اما در ایران تغییری که صورت می‌گیرد، افت کیفیت است.»

نماینده لنگرود گفت: «معنی ندارد که دولت ۱۲ درصد در ایران خودرو و هفت درصد در سایپا سهام داشته باشد. نکته تأسف‌برانگیزتر این است که دولت به واسطه همین سهام کمی که دارد، کل سیاست‌ها را وضع می‌کند. اکنون تا زمانی که ردپای دولت نه فقط در صنعت خودرو، بلکه در اقتصاد باشد و بخش خصوصی را باور نکنیم، در بر همین پاشنه می‌چرخد.»

بائوج‌لاهوتی در پایان خاطرنشان کرد: «در حال حاضر، پنج میلیارد دلار بنزین وارد کشور می‌کنیم. باید پرسید افزایش قیمت بنزین، یک راه‌حل است؟ وقتی خودروهای ما با استاندارد یورو ۲ در خیابان‌ها تردد می‌کنند، نمی‌توان به آینده بهتر امیدوار بود. تا برنامه چهارم بنا بود که خودروهای ما استاندارد یورو ۴ پیدا کنند، اما همچنان خودروها با استاندارد یورو ۲ کار می‌کنند. اگر بخواهیم کاهش مصرف سوخت داشته باشیم و از سوی دیگر، کشته‌های تصادف‌های جاده‌ای از ۲۱ هزار نفر کاهش جدی پیدا کند، چاره‌ای نداریم جز این‌که کیفیت را بالا ببریم که این روند با رقابت سالم اتفاق می‌افتد. واقعاً جای تأسف دارد که آمار کشته‌های جاده‌ای در ایران یک و نیم برابر آمار شهدای جنگ تحمیلی است.»

مصاحبه‌کننده: محمد آیتی

source

توسط blogcheck.ir