به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،
سه تحلیلگر بازار سرمایه با اعلام راهکارهای کوتاه مدت دولت و بانک‌مرکزی برای خروج بورس از شرایط فعلی در گفت و گو با دنیای اقتصاد، شرط بازارساز برای تزریق نقدینگی را آرامش در شرایط سیاسی دانستند.


کامل ابراهیمیان: وضعیت بازار را ریسک‌های سیستماتیکی که از بیرون تحمیل‌شده تحت‌تاثیر قرار داده‌ است. با وجود افزایش ریسک‌ تنش‌ های اخیر، سرمایه‌گذاران ترجیح می دهند ریسک را کاهش دهند و عمدتا در سمت فروش قرار گیرند.


برای خروج بورس از این شرایط بهترین کار اقدام دولت و بانک‌مرکزی به‌عنوان متولیان اصلی بازارهای مالی و پولی برای تزریق بودجه ‌نسبت به کاهش ریسک و خروج سرمایه‌گذاران، خریداری صف‌های فروش و تعدیل شرایط است. بازار سرمایه در 1.5 سال‌ گذشته روند نزولی داشته و ارزش شرکت‌ها اکثرا در پایین‌ترین سطح چند سال‌ اخیر قرار دارد.


کل ارزش بورس 130‌ میلیارد دلار که بسیار پایین است و در این نقطه اگر ریسک‌های سیستماتیک وجود نداشت طی یک هفته قبل‌تر سرمایه‌ گذاران به بازار وارد می شدند و وضعیت معاملات بهبود می‌یافت اما ریسک سیستماتیک وضعیت فعلی را رقم‌زده و راهکار کوتاه‌مدت، اعطای خطوط اعتباری از طرف بانک‌مرکزی به‌کارگزاران با نرخ بهره پایین‌تر است تا سرمایه‌گذارانی که تمایل دارند اعتباری خرید کنند، ورود کنند.


از طرفی صندوق‌های تثبیت و توسعه بازار باید شارژ و تامین مالی شوند تا صف‌های فروش را جمع کنند. ریسک‌های سیستماتیک مانند شرایط فعلی در گذشته نیز تجربه شده و بعد از عبور از این ریسک‌ها بازار به شرایط عادی بازگشته و این‌بار هم همین اتفاق خواهد افتاد اما در کوتاه‌مدت باید دست حمایت دولت بسیار پررنگ‌تر شود.


مهدی ساسانی: این روزها بازار سرمایه با افت قیمت‌ها درگیر نیست بلکه رکود وجود دارد. طبیعتا با حجم مبنای کلانی که برای سهم‌ها قرار داده‌ شده و دامنه‌نوسان یک‌درصدی اگر حجم مبنای سهمی هر روز خریداری شود و یک‌درصد افت کند در انتهای هفته نهایتا می‌تواند 5‌ درصد افت کرده‌باشد. پس بورس به دلیل تنش‌های خاورمیانه دارای رکود است.


از طرفی خریداران عقب‌نشینی کردند تا شرایط به حالت تعادل برگردد. از طرف دیگر فروشنده‌ها نیز اگرچه بر اساس شرایط موجود سهام را در صف‌ فروش می‌گذارند، اغلب خریداری وجود ندارد. بازارساز برای تزریق نقدینگی نیاز به آرامش در شرایط سیاسی دارد. اگر قرار باشد در شرایط فعلی نقدینگی به بازار تزریق شود تنها موجب سریع‌تر فرو رفتن سهم‌ها به سمت پایین می‌شود.


به‌نظر سرمایه‌گذارانی که با دید بلندمدت سرمایه‌گذاری کردند باید اجازه دهند این شرایط سپری شود. این‌ بار هم انتظار می‌رود کم‌کم با کاهش تنش‌ها و روشن‌شدن وضعیت سیاسی شرایط به تعادل برسد و در آینده بورس این روزها را جبران کند.


شهیر محمدنیا: تا زمانی‌که ریسک وجود دارد کاری جز نظاره نمی‌توان کرد. با کاهش محدوده دامنه‌نوسان به مثبت و منفی یک‌ درصد در حالت فریز و تعطیلی به‌سر می‌برد. حجم معاملات خرد به‌شدت افت‌کرده که دلیل آن‌هم قفل صف‌های فروش است. نکته بعدی چالش زمان است. نمی‌توان بازار را در این حالت در بلندمدت نگاه داشت.


تنش‌های خاورمیانه نشان‌دادند مانند آتش زیر خاکستر هستند و هر لحظه ممکن است دوباره شعله‌ور شوند. در چنین شرایطی مدیر پرتفوها باید از ابزارهایی مانند صندوق‌های طلا و دارایی‌های کم‌ریسک و بدون‌ریسک استفاده تا میانگین از نظر بازدهی تا حدی کنترل کنند.

انتهای پیام

 

source

توسط blogcheck.ir